2026-02-19, 08:56
Medlem
Vansterpartiets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Majsbannen
Globohomofonderna går ruttet i år. what gives ?
Ruttet vet jag inte, DNB Global lär vara på plus för året när kursen uppdateras för gårdagen och är man fortfarande i ackumuleringsfasen ser jag inte problemet. Som vanligt jagar folk avkastning och nu ska alla in i OMXS30 för "den har gått bra".
Citera
2026-02-19, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vansterpartiet
Ruttet vet jag inte, DNB Global lär vara på plus för året när kursen uppdateras för gårdagen och är man fortfarande i ackumuleringsfasen ser jag inte problemet. Som vanligt jagar folk avkastning och nu ska alla in i OMXS30 för "den har gått bra".
Vad man köper är en sak, vad som har gått bra är något helt annat. DNB Global har inte gått bra jämfört med en svensk indexfond, inte förra året. Inte hittills i år. Det betyder att den har varit dålig ett tag, inte att den kommer vara det i framtiden - det vet vi nämligen inget om.

Och "en fond i ackumuleringsfasen", vad fan är det? Säger snubbarna som tipsade dig om köpet så? Haha. Hoppas du inte betalar för den rådgivningen.
Citera
2026-02-19, 10:36
Medlem
Vansterpartiets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Vad man köper är en sak, vad som har gått bra är något helt annat. DNB Global har inte gått bra jämfört med en svensk indexfond, inte förra året. Inte hittills i år. Det betyder att den har varit dålig ett tag, inte att den kommer vara det i framtiden - det vet vi nämligen inget om.
Som sagt så jagar folk avkastning genom att följa trender från år till år, det är inga nyheter att småspararen på Avanza har usel avkastning jämfört med globalt index, men väldigt få vågar ju erkänna hur kassa de är.

Avanzianens snitt från 2022-06-01 när den implementerades fram till idag 26,22% avkastning, min globalfond 62,34%, helt otroligt. Synd att den inte går längre bak i tiden så man kunde skratta ännu mer åt eländet.
Citat:
Och "en fond i ackumuleringsfasen", vad fan är det? Säger snubbarna som tipsade dig om köpet så? Haha. Hoppas du inte betalar för den rådgivningen.
Personer som fortfarande investerar och inte ska sälja i närtid är i ackumuleringsfasen, inte fonden. Om tio år kommer jag troligtvis önska att jag köpt ännu mer idag, precis som jag önskar att jag köpte ännu mer 2016.
Citera
2026-02-19, 10:40
Medlem
Citat:
Som sagt så jagar folk avkastning genom att följa trender från år till år, det är inga nyheter att småspararen på Avanza har usel avkastning jämfört med globalt index, men väldigt få vågar ju erkänna hur kassa de är.

Avanzianens snitt från 2022-06-01 när den implementerades fram till idag 26,22% avkastning, min globalfond 62,34%, helt otroligt. Synd att den inte går längre bak i tiden så man kunde skratta ännu mer åt eländet.

Personer som fortfarande investerar och inte ska sälja i närtid är i ackumuleringsfasen, inte fonden. Om tio år kommer jag troligtvis önska att jag köpt ännu mer idag, precis som jag önskar att jag köpte ännu mer 2016.
Men om din fond har gått bra, så är det ju toppen. Men nu har inte globala indexfonder handlade av svenskar gått så bra senaste tiden. Förstår du skillnaden?

Att de kanske går bra i framtiden, det kan kan vi hoppas på.
Citera
2026-02-19, 10:50
Medlem
Vansterpartiets avatar
Citat:
Men om din fond har gått bra, så är det ju toppen. Men nu har inte globala indexfonder handlade av svenskar gått så bra senaste tiden. Förstår du skillnaden?

Att de kanske går bra i framtiden, det kan kan vi hoppas på.
Vad spelar 2025 års kurs för roll om horisonten för sälj ligger tiotals år bort, annat än för nyköp? Att inbilla sig att man alltid kommer ligga i rätt marknader är ju som upplagt för att underprestera, och det ser vi ju också i statistiken när omkringhattande småsparare byter ut fonder som "går dåligt".
Citera
2026-02-19, 10:56
Medlem
Citat:
Vad spelar 2025 års kurs för roll om horisonten för sälj ligger tiotals år bort, annat än för nyköp? Att inbilla sig att man alltid kommer ligga i rätt marknader är ju som upplagt för att underprestera, och det ser vi ju också i statistiken när omkringhattande småsparare byter ut fonder som "går dåligt".
Hur det har gått förra året spelar såklart inte någon roll om man ser det över tid, vilket var precis vad jag skrev.

Citat:

Får känslan av att en hel del är besvikna över hur deras globala indexfonder gått, och nu försöker att finna ljus i tillvaron. Helt okej. Likt fan har globala indexfonder gått skittaskigt.

Det innebär inte att de kommer gå dåligt i framtiden, bara att de har gått dåligt. Ok?!

Jag har för övrigt börjat köpa in mig på sådana nu igen, men absolut inte mycket. Tror dollarna kommer sjunka mer, och att ha så mycket i USA och i tech är inget som attraherar mig.
Senast redigerad av Stiffinger 2026-02-19 kl. 11:01.
Citera
2026-02-19, 22:56
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Precis. För oss som investerar på lång sikt är det inte speciellt relevant hur en indexfond gick ett enskilt år. Faktum är att vi kan förvänta oss att indexfonder kommer gå rejält back vissa år, medan andra år rejält uppåt. Förhoppningsvis håller den sig till snittet 7-10% CAGR på lång sikt, och gör den det är allt frid och fröjd.
Citera
2026-02-25, 13:07
Medlem
Black.Panthers avatar
Köpte på mig lite mer i parento räntefond. Om någon månad ska jag sälja den o köpa fonden Carnegie sverige plus istället.

Har köpt på mig väldigt många aktier i altria Group den senaste tiden. Ska nog gå in med 30 000 kr till i Altria om någon dag.

Kommer bli mitt nästa största innehav totalt sett.

Grym utdelning.
Citera
2026-02-25, 14:35
Medlem
Ringhals3s avatar
Synd att klaga!
Mina aktier i Servana är upp 52% idag och 300% på en månad!

-någon som vet vad företaget gör?
Citera
2026-02-25, 14:41
Medlem
tjallepetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Synd att klaga!
Mina aktier i Servana är upp 52% idag och 300% på en månad!

-någon som vet vad företaget gör?

Vem tipsade dig om detta bolag?
Citera
2026-02-25, 14:48
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjallepetter
Vem tipsade dig om detta bolag?

Var det du?
Någon här på FB var det i vart fall!
Citera
2026-02-26, 16:27
Medlem
Black.Panthers avatar
Köpte ännu fler Altria aktier idag.

Tycker det går bra för mig i år på börsen än så länge men efter de stora utdelningarna i april och maj så lär det gå tillbaka en del. Ska bli intressant att se hur det går efter det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in