Citat:
Det finns några exempel på det i historien när sjömän överlevt därför att de ätit upp en av dem själva som dött och det finns exempel på flygolyckan i Anderna, där de överlevande överlevde just därför att de åt de som hade dött. Det hände i Stalingrad och Leningrad också.
Men att döda någon att äta upp för att överleva, nej det tycker jag inte är moraliskt försvarbart.
Men kannibalism för att överleva under extrema förhållanden är nog en fråga som inte alla skulle klara av. Jag vet inte själv om jag skulle klara av det.
Faktum är att år 1838 gav Edgar Allan Poe ut sin enda roman: The Narrative of Arthur Gordon Pym of Nantucket. I den boken hamnar fyra män i en livbåt efter ett skeppsbrott. När de svälter drar de lott om vem som ska offras för att de andra ska kunna äta. Den som förlorar lottningen och blir dödad heter just Richard Parker.
I verkligheten inträffade just det 1884, där kapten Dudley och styrman Stephens dödade en skeppsgosse för att själva kunna överleva, och det visade sig att skeppsgossen faktiskt hette Richard Parker.
Det som gör det ännu märkligare är:
Både i boken och i verkligheten var det exakt fyra personer i båten.
I båda fallen var Richard Parker en ung, föräldralös eller oerfaren sjöman.
I båda fallen var han den som drack havsvatten och blev sjuk först, vilket "motiverade" de andra att just han borde dödas så att de andra kunde överleva.