2026-02-18, 16:56
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Varför skulle det vara fråga om varför det finns någonting istället för ingenting om universum alltid har funnits i en form eller annan?

Du vill bara ha en ursäkt för att klämma in Gud någonstans.
Det beror på vad du tror att religiösa menar med gud. Om du ser gud som en skäggig gubbe så förstår jag dig, men om du har det korrekta perspektivet så ser jag gud som filosofiskt nödvändig och jag ser inte hur du skulle kunna förklara verkligheten utifrån ett sekulärt perspektiv.

Om universum fanns innan big bang eller inte spelar egentligen ingen roll. Dock så verkar det som att det fanns inget innan.
Citera
2026-02-18, 17:11
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Det beror på vad du tror att religiösa menar med gud. Om du ser gud som en skäggig gubbe så förstår jag dig, men om du har det korrekta perspektivet så ser jag gud som filosofiskt nödvändig och jag ser inte hur du skulle kunna förklara verkligheten utifrån ett sekulärt perspektiv.

Om universum fanns innan big bang eller inte spelar egentligen ingen roll. Dock så verkar det som att det fanns inget innan.

Läs på om Big Bang om det är det du tror.
Citera
2026-02-18, 17:22
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Läs på om Big Bang om det är det du tror.
Jag har gjort det. Vad är det du menar att jag har missat? Det här var inget svar alls.
Citera
2026-02-18, 18:36
Medlem
Citat:
Du gör en ful manöver genom att omdefiniera fariseism: istället för att se det som strikt laglydnad, vilket faktiskt är den officiella och historiska definitionen (https://sv.wikipedia.org/wiki/Faris%C3%A9er) försöker du att hävda att fariséer skulle stå för ersättandet av Guds bud med mänskliga påfund, vilket bara är delvis korrekt.

Jesus kritik mot fariséerna handlade specifikt om att de gjorde det svårare för människor genom att lägga "tunga bördor" på deras axlar (Matt 23:4).

Fariséernas "människobud" var stängsel runt lagen – extra förbud som Gud aldrig bett om (t.ex. hur långt man fick gå på en sabbat).

Samma gör JV: förbjud av födelsedagsfirande, jul, eller att kräva hur många timmar i tjänsten som måste göras varje månad. Det är skolexempel på "människobud". Bibeln nämner aldrig medicinskt tillfört blod i venerna, födelsedagar eller exakt hur många timmar man ska stå i ett gatuhörn. Att göra dessa till grund för disciplinära åtgärder eller till och med uteslutning är definitionen av att "lägga tunga bördor" som inte finns i skriften.

"Det viktigaste i lagen": Barmhärtighet

Du citerar Matt 23:23 ("rättvisa, barmhärtighet, trohet") och påstår att JV gör "både och".

Jesus umgicks med tullindrivare och syndare – de som dåtidens "vittnen" (fariséerna) hade uteslutit ur sin gemenskap.

Fariséernas största brist var bristen på barmhärtighet mot dem som inte passade in i deras system. Att frysa ut en familjemedlem som inte längre tror på ledningens tolkningar är raka motsatsen till den barmhärtighet Jesus predikade. JV gör så SvK gör inte så, så vilken av dem är närmast fariséerna?

Du tar upp äktenskapet (Matt 19:4-6) som bevis på att SvK bryter mot Guds bud.

Det finns en skillnad mellan att tolka ett bud i en ny tid och att vara lagisk. Svenska Kyrkan ser på Bibeln som en text som behöver tolkas i ljuset av kärleksbudet ("Störst av allt är kärleken").

Jesus var själv "liberal" i fariséernas ögon. Han tillät sina lärjungar att "skörda" på sabbaten och han rörde vid orena. Han satte människan framför principen ("Sabbaten blev till för människan, inte människan för sabbaten"). Genom att prioritera människors kärlek och psykiska hälsa (t.ex. vid skilsmässa i destruktiva förhållanden) följer SvK Jesu metod att låta barmhärtigheten vara viktigast.

Jesus sa: "Gå och lär er vad detta betyder: Barmhärtighet vill jag se, inte offer" (Matt 9:13).

Du har visserligen rätt i att Jesus kritiserade fariséerna för att sätta människobud före Guds bud, men vi måste titta på vilken typ av bud det rörde sig om. Fariséernas bud var alltid exkluderande och restriktiva – de skapade kontroll.

När Jehovas Vittnen skapar regler som inte finns i Bibeln (som förbud mot blodtransfusioner eller firande av födelsedagar) och straffar dem som bryter mot dem med social utfrysning, då gör ni exakt det fariséerna gjorde: ni lägger tunga bördor på människor och bygger murar mot omvärlden.

Svenska Kyrkan har valt att prioritera det Jesus kallade det viktigaste budet: kärleken till nästan. Att vara inkluderande är inte att 'hitta på egna bud', det är att följa Jesu exempel att äta med dem som de religiösa ledarna föraktade. Frågan är: vem liknar Jesus mest? Den som öppnar dörren för alla, eller den som stänger dörren för sin egen dotter för att hon inte längre tror på en ledningsgrupp i USA?

Problemet är inte att de inte vill följa Guds bud, utan att de jämställer Vakttornets tolkningar med Guds bud. När ledningen i USA ändrar en regel (vilket de ofta gör, t.ex. nyligen kring skägg eller byxor för kvinnor), ändras "Guds bud" över en natt. Det bevisar att det rör sig om mänsklig styrning, inte gudomlig lag. Om det vore Guds bud, skulle det inte ändras beroende på vad en grupp män i New York beslutar om, eller hur?

Ett konkret exempel på ett bud ni bryter mot är det femte budet: "Visa ära åt din far och din mor" (2 Mos 20:12). Detta bud har ingen utgångsklausul som säger "såvida de inte blir uteslutna". När Jehovas vittnen kräver att en son eller dotter ska bryta kontakten med en förälder, tvingar ni fram ett brott mot den respekt, ära och omsorg som Bibeln kräver att man visar sina föräldrar livet ut.

Här är parallellen till Jesus klockren: Jesus skällde ut fariséerna för exakt detta i Markus 7:10–13 (det kapitel du själv citerade). Han kritiserade dem för att de använde mänskliga traditioner (som "korban") som en juridisk fint för att slippa hjälpa sina föräldrar. Jesus sa rakt ut: "Ni upphäver Guds ord genom de regler som ni har fört vidare" (Mark 7:13). Genom er praxis med social utfrysning gör ni precis detsamma: ni låter en organisationsregel gå före Guds bud om familjesammanhållning och ära.

Jesus sa: "Gå och lär er vad detta betyder: Barmhärtighet vill jag se, inte offer" (Matt 9:13).

Att frysa ut sitt eget barn eller sin förälder är ett "offer" – man offrar sin naturliga familjekärlek för att visa lojalitet mot en organisation. Men Jesus klargjorde att Gud inte vill ha sådana offer om de sker på bekostnad av barmhärtighet. Så frågan kvarstår: Vem liknar fariséerna mest? Den som inkluderar, eller den som bygger regler som splittrar familjer?

Vill bara säga att ditt inlägg var ovanligt genomtänkt och förtjänar mer uppmärksamhet. Du satte ord på något viktigt, särskilt kopplingen mellan "tunga bördor" och hur religiösa krav kan fungera i praktiken. För många aktiva inom JV borde det fungera som en väckarklocka. Oavsett var man står ger det anledning till självrannsakan. Synd att ditt inlägg inte hamnade i JV tråden, då hade vi kunnat grilla ttsp lite mer.
Citera
2026-02-18, 19:57
Medlem
Citat:
Du gör en ful manöver genom att omdefiniera fariseism: istället för att se det som strikt laglydnad, vilket faktiskt är den officiella och historiska definitionen (https://sv.wikipedia.org/wiki/Faris%C3%A9er) försöker du att hävda att fariséer skulle stå för ersättandet av Guds bud med mänskliga påfund, vilket bara är delvis korrekt.

Jesus kritik mot fariséerna handlade specifikt om att de gjorde det svårare för människor genom att lägga "tunga bördor" på deras axlar (Matt 23:4).

Fariséernas "människobud" var stängsel runt lagen – extra förbud som Gud aldrig bett om (t.ex. hur långt man fick gå på en sabbat).

Samma gör JV: förbjud av födelsedagsfirande, jul, eller att kräva hur många timmar i tjänsten som måste göras varje månad. Det är skolexempel på "människobud". Bibeln nämner aldrig medicinskt tillfört blod i venerna, födelsedagar eller exakt hur många timmar man ska stå i ett gatuhörn. Att göra dessa till grund för disciplinära åtgärder eller till och med uteslutning är definitionen av att "lägga tunga bördor" som inte finns i skriften.

"Det viktigaste i lagen": Barmhärtighet

Du citerar Matt 23:23 ("rättvisa, barmhärtighet, trohet") och påstår att JV gör "både och".

Jesus umgicks med tullindrivare och syndare – de som dåtidens "vittnen" (fariséerna) hade uteslutit ur sin gemenskap.

Fariséernas största brist var bristen på barmhärtighet mot dem som inte passade in i deras system. Att frysa ut en familjemedlem som inte längre tror på ledningens tolkningar är raka motsatsen till den barmhärtighet Jesus predikade. JV gör så SvK gör inte så, så vilken av dem är närmast fariséerna?

Du tar upp äktenskapet (Matt 19:4-6) som bevis på att SvK bryter mot Guds bud.

Det finns en skillnad mellan att tolka ett bud i en ny tid och att vara lagisk. Svenska Kyrkan ser på Bibeln som en text som behöver tolkas i ljuset av kärleksbudet ("Störst av allt är kärleken").

Jesus var själv "liberal" i fariséernas ögon. Han tillät sina lärjungar att "skörda" på sabbaten och han rörde vid orena. Han satte människan framför principen ("Sabbaten blev till för människan, inte människan för sabbaten"). Genom att prioritera människors kärlek och psykiska hälsa (t.ex. vid skilsmässa i destruktiva förhållanden) följer SvK Jesu metod att låta barmhärtigheten vara viktigast.

Du har visserligen rätt i att Jesus kritiserade fariséerna för att sätta människobud före Guds bud, men vi måste titta på vilken typ av bud det rörde sig om. Fariséernas bud var alltid exkluderande och restriktiva – de skapade kontroll.

När Jehovas Vittnen skapar regler som inte finns i Bibeln (som förbud mot blodtransfusioner eller firande av födelsedagar) och straffar dem som bryter mot dem med social utfrysning, då gör ni exakt det fariséerna gjorde: ni lägger tunga bördor på människor och bygger murar mot omvärlden.

Svenska Kyrkan har valt att prioritera det Jesus kallade det viktigaste budet: kärleken till nästan. Att vara inkluderande är inte att 'hitta på egna bud', det är att följa Jesu exempel att äta med dem som de religiösa ledarna föraktade. Frågan är: vem liknar Jesus mest? Den som öppnar dörren för alla, eller den som stänger dörren för sin egen dotter för att hon inte längre tror på en ledningsgrupp i USA?

Problemet är inte att de inte vill följa Guds bud, utan att de jämställer Vakttornets tolkningar med Guds bud. När ledningen i USA ändrar en regel (vilket de ofta gör, t.ex. nyligen kring skägg eller byxor för kvinnor), ändras "Guds bud" över en natt. Det bevisar att det rör sig om mänsklig styrning, inte gudomlig lag. Om det vore Guds bud, skulle det inte ändras beroende på vad en grupp män i New York beslutar om, eller hur?

Ett konkret exempel på ett bud ni bryter mot är det femte budet: "Visa ära åt din far och din mor" (2 Mos 20:12). Detta bud har ingen utgångsklausul som säger "såvida de inte blir uteslutna". När Jehovas vittnen kräver att en son eller dotter ska bryta kontakten med en förälder, tvingar ni fram ett brott mot den respekt, ära och omsorg som Bibeln kräver att man visar sina föräldrar livet ut.

Här är parallellen till Jesus klockren: Jesus skällde ut fariséerna för exakt detta i Markus 7:10–13 (det kapitel du själv citerade). Han kritiserade dem för att de använde mänskliga traditioner (som "korban") som en juridisk fint för att slippa hjälpa sina föräldrar. Jesus sa rakt ut: "Ni upphäver Guds ord genom de regler som ni har fört vidare" (Mark 7:13). Genom er praxis med social utfrysning gör ni precis detsamma: ni låter en organisationsregel gå före Guds bud om familjesammanhållning och ära.

Att frysa ut sitt eget barn eller sin förälder är ett "offer" – man offrar sin naturliga familjekärlek för att visa lojalitet mot en organisation. Men Jesus klargjorde att Gud inte vill ha sådana offer om de sker på bekostnad av barmhärtighet. Så frågan kvarstår: Vem liknar fariséerna mest? Den som inkluderar, eller den som bygger regler som splittrar familjer?

Jämförelsen Jehovas vittnen med fariséerna är helt uppåt väggarna om man ser på vad Jesus faktiskt kritiserade fariséerna för. Problemet var inte att fariséerna ville lyda lagen noggrant, utan att de satte sina egna traditioner över Guds bud och därigenom upphävde dem (Mark 7:8–13). De använde till exempel ”korban”-regeln för att slippa ta hand om sina föräldrar, vilket Jesus fördömde.

Jehovas vittnen menar att deras ståndpunkter inte bygger på mänskliga traditioner, utan på principer som finns i Bibeln. Till exempel bygger synen på blod på tydliga bibliska förbud mot att ta in blod i kroppen (Apg 15:28–29). Födelsedagar och vissa högtider undviker man inte för att man skulle ha lagt till nya lagar som du påstår, utan för att dom saknar bibliskt stöd och som har kopplingar till icke-kristna traditioner.

När det gäller uteslutningar handlar det inte om att sakna barmhärtighet, utan om att följa bibliska anvisningar om att hålla församlingen ren (1 Kor 5:11–13). Kristna uppmanas i bibeln att visa kärlek för syndare och att hoppas på att personen ska komma tillbaka, exakt så som Jesus såg på t.ex. prostituerade och samariter.

Fariséerna lade till mänskliga regler som upphävde Guds bud, medan Jehovas vittnen försöker följa bibliska principer även när det är svårt. Frågan blir därför inte vem som är mest inkluderande, utan vem som håller sig närmast det Bibeln faktiskt säger.
Citera
2026-02-18, 20:36
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Jag har gjort det. Vad är det du menar att jag har missat? Det här var inget svar alls.

Du har helt uppenbarligen missat att Big Bang inte alls antyder att det skulle komma från tomma intet.

Det står ju redan i första stycket i Wikipedia-artikeln. (https://sv.wikipedia.org/wiki/Big_bang).

Du skulle också ha kunnat fråga valfri AI om det, till exempel skriva "Utgår Big Bang-teorin ifrån att materia uppkommit från tomma intet?"

Eftersom du (felaktigt) anklagade mig för att ha en bild på Gud som en skäggig gubbe, som ju är en vanlig missuppfattning, så kan du väl åtminstone ta din del av diskussionen och kolla om jag hade rätt i din missuppfattning om Big Bang-teorin?

Verifiera din uppfattning först, argumentera sedan.
Citera
2026-02-18, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
Det är en olycklig formulering, eftersom bokstavstrogna skriftlärda (dvs. moderna "fariséer") försöker läsa in nåt annat i "kristi lag" än vad det egentligen är fråga om. Och det är deras tolkning som är en styggelse.

Paulus var inte alls ute efter att diktera "någon lag", utan tvärtom att påpeka det obevekliga i att älska sin nästa. Det är alltså, än en gång, fråga om principen "älska din nästa som dig själv" och det Paulus försöker förmedla är att det är som en "lag", man kan inte välja och vraka när man gör det och om man gör det, man måste alltid göra det.

Jag behöver inte vara kunnig i Jesu budskap, jag är trots allt en bombsäker ateist. Men det hindrar på intet sätt att det har varit intressant att försöka granska och förstå ett fenomen som kraftigt påverkat och fortsättningsvis påverkar inte bara mitt eget land utan hela världen. Och en del av människorna i min "krets" (släktingar och vänner).

Och dessutom är det en av grundpoängerna i den kristna protestantismen: det centrala budskapet är så enkelt att man inte ens behöver kunna läsa för att förstå det och det är i slutändan en fråga mellan en själv och gud (man behöver egentligen varken prästerskap eller skriftlärda).

Inte alls. Jesus är väldigt tydlig med att himlaporten kommer att vara stängd för alla fejktroende/fejkkristna. Det är genom att anamma det centrala budskapet i sitt hjärta OCH agera utgående från det som man blir frälst. Inte genom att härda sitt hjärta, göra fel och sen bara "be om förlåtelse". Du får ingen förlåtelse så länge ditt hjärta är hårt, hur mycket du än bönar och ber.

Ja, det ÄR "påhittad gammal bullshit". Men effekterna på min omvärld av den "bullshitten" och annan liknande "bullshit" är enorma. Därför måste man förstå religion, både i sin organiserade form och vad det är som driver enskilda människor till att tro på sån "bullshit". Om man vill förstå sin omvärld.

Jag bestämmer förstås ingenting, lika litet som du bestämmer nåt. Vi ser bara kristendom och Jesu läror ur olika synvinkel, och diskuterar därefter.

Jag håller med, med det var egentligen inte min huvudsakliga poäng.

Den var att man INTE älskar sin nästa som sig själv och INTE förlåter andra för deras synder OM man förtrycker dem psykiskt, försöker tvinga dem att följa ett eget, jordsligt påhittat mönster och förskjuter dem om de inte gör som man säger. Med andra ord är man i så fall "körd" när det gäller att komma till himlen. Man har definitivt INTE öppnat sitt hjärta, tvärtom har man härdat det, och man har missat den absoluta centrala grunden i den kristna tron och ersatt den med "skriftlärd bibeltolkning", precis som fariséerna.

Det var min poäng. Plus att SvK lyckats arbeta sig igenom den teoligiska labyrinten med godkänt resultat, vilket jag kan respektera, också som ateist.

Jehovas vittnen ser inte ”Kristi lag” som något annat än just kärlekens lag. Paulus skrev själv att ”hela lagen uppfylls i ett enda bud: ’Du ska älska din nästa som dig själv’” (Gal 5:14). Men han talade också om ”Kristi lag” (Gal 6:2), vilket visar att kristna inte stod utan riktlinjer. Kärleken var inte tänkt som en känsla utan som en princip som visar sig i handling och lydnad mot det Jesus lärde.

Jesus sa själv: ”Om ni älskar mig, kommer ni att hålla mina bud” (Joh 14:15). Det visar att kärlek och lydnad inte står i motsats till varandra. Därför menar Jehovas vittnen att det inte räcker att tala om kärlek i allmänna ordalag om man samtidigt bortser från tydliga bibliska principer.
Det blir en förenkling att säga att ”Kristi lag” bara betyder en allmän känsla av kärlek utan konkreta riktlinjer. Kärlek i Bibeln är inte motsatsen till normer, utan själva motivet bakom dem.

Han gav också konkreta anvisningar om moral, äktenskap, förlåtelse och hur man ska hantera synd i församlingen (Matt 18:15–17)

Fariséerna kritiserades alltså inte för att de hade normer, utan för att de satte mänskliga traditioner över Guds ord. Jehovas vittnen menar att deras ståndpunkter bygger på det de uppfattar som tydliga bibliska principer, inte på egna påhitt.
Senast redigerad av ttsp 2026-02-18 kl. 20:56.
Citera
2026-02-18, 20:58
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Jämförelsen Jehovas vittnen med fariséerna är helt uppåt väggarna om man ser på vad Jesus faktiskt kritiserade fariséerna för. Problemet var inte att fariséerna ville lyda lagen noggrant, utan att de satte sina egna traditioner över Guds bud och därigenom upphävde dem (Mark 7:8–13). De använde till exempel ”korban”-regeln för att slippa ta hand om sina föräldrar, vilket Jesus fördömde.

Jehovas vittnen menar att deras ståndpunkter inte bygger på mänskliga traditioner, utan på principer som finns i Bibeln. Till exempel bygger synen på blod på tydliga bibliska förbud mot att ta in blod i kroppen (Apg 15:28–29). Födelsedagar och vissa högtider undviker man inte för att man skulle ha lagt till nya lagar som du påstår, utan för att dom saknar bibliskt stöd och som har kopplingar till icke-kristna traditioner.

När det gäller uteslutningar handlar det inte om att sakna barmhärtighet, utan om att följa bibliska anvisningar om att hålla församlingen ren (1 Kor 5:11–13). Kristna uppmanas i bibeln att visa kärlek för syndare och att hoppas på att personen ska komma tillbaka, exakt så som Jesus såg på t.ex. prostituerade och samariter.

Fariséerna lade till mänskliga regler som upphävde Guds bud, medan Jehovas vittnen försöker följa bibliska principer även när det är svårt. Frågan blir därför inte vem som är mest inkluderande, utan vem som håller sig närmast det Bibeln faktiskt säger.
Du skriver att skillnaden ligger i att ni följer bibliska principer medan fariséerna följde traditioner. Men det var precis så fariséerna såg på sig själva – de ansåg sig vara de enda som verkligen tog Guds lag på allvar. Alltså ni är dagens fariséer.

När du citerar Mark 7:8–13 om Korban, missar du att parallellen till Jehovas vittnen är total. Fariséerna sa: 'Jag kan tyvärr inte hjälpa mina föräldrar, för mina resurser är vigda åt Gud (organisationen)'. Ni säger: 'Jag kan inte prata med mina föräldrar/barn, för min lojalitet är vigd åt organisationens regler om uteslutning'. I båda fallen används en religiös tolkning för att sätta ett naturligt, gudomligt bud (att ära sina föräldrar och älska sitt barn) ur spel.

Att kalla blodtransfusioner för 'blodmat' eller födelsedagar för 'hedniska' är tolkningar gjorda av en ledningsgrupp i USA. Bibeln nämner inget av det, utan alla omnämnanden av förbud mot blod gäller specifikt att man inte ska äta blod. Alla texter i Gamla testamentet klargör tydligt att det är förbjudet att äta blod därför att det står för livskraften som kommer från Gud och den ska inte missbrukas, men det är knappast att missbruka livskraften när den används så som den är avsedd (i venerna för att upprätthålla liv). Det finns ingen som helst antydan om att det skulle vara förbjudet att använda livskraften blodet för dess avsedda syfte, det är bara något som JV har hittat på. Att sedan belägga dessa mänskliga tolkningar med straffet att förlora hela sitt sociala nätverk är definitionen av att 'lägga tunga bördor på människors axlar'.

Jesus sa: 'Sabbaten blev till för människan, inte människan för sabbaten.' Han satte individens välmående och kärleken framför den juridiska tillämpningen av regler. Om din tro kräver att du vänder ryggen åt ditt barn, då har du gjort din organisation till en avgud som kräver offer, snarare än att följa den Gud som säger: 'Barmhärtighet vill jag se, inte offer'.
Citera
2026-02-18, 21:23
Medlem
Citat:
Du skriver att skillnaden ligger i att ni följer bibliska principer medan fariséerna följde traditioner. Men det var precis så fariséerna såg på sig själva – de ansåg sig vara de enda som verkligen tog Guds lag på allvar. Alltså ni är dagens fariséer.

När du citerar Mark 7:8–13 om Korban, missar du att parallellen till Jehovas vittnen är total. Fariséerna sa: 'Jag kan tyvärr inte hjälpa mina föräldrar, för mina resurser är vigda åt Gud (organisationen)'. Ni säger: 'Jag kan inte prata med mina föräldrar/barn, för min lojalitet är vigd åt organisationens regler om uteslutning'. I båda fallen används en religiös tolkning för att sätta ett naturligt, gudomligt bud (att ära sina föräldrar och älska sitt barn) ur spel.

Att kalla blodtransfusioner för 'blodmat' eller födelsedagar för 'hedniska' är tolkningar gjorda av en ledningsgrupp i USA. Bibeln nämner inget av det, utan alla omnämnanden av förbud mot blod gäller specifikt att man inte ska äta blod. Alla texter i Gamla testamentet klargör tydligt att det är förbjudet att äta blod därför att det står för livskraften som kommer från Gud och den ska inte missbrukas, men det är knappast att missbruka livskraften när den används så som den är avsedd (i venerna för att upprätthålla liv). Det finns ingen som helst antydan om att det skulle vara förbjudet att använda livskraften blodet för dess avsedda syfte, det är bara något som JV har hittat på. Att sedan belägga dessa mänskliga tolkningar med straffet att förlora hela sitt sociala nätverk är definitionen av att 'lägga tunga bördor på människors axlar'.

Att fariséerna ansåg sig följa Guds lag räcker inte som parallell. Enligt Jesu egen förklaring var deras problem att de upphävde tydliga bibliska bud genom mänskliga traditioner (Mark 7:13). Jehovas vittnens ståndpunkter bygger inte på traditioner utan på Bibeln. Det kan du inte motbevisa!!!

Uteslutning upphäver inte budet att ära sina föräldrar (2 Mos 20:12). Man slutar inte visa respekt, omsorg eller materiellt stöd vid behov. Det som begränsas är andlig gemenskap, med stöd av 1 Kor 5:11–13 och 2 Joh 9–11.
Familjeband upphör inte juridiskt eller biologiskt, men den religiösa gemenskapen begränsas. Syftet är att både skydda församlingen och att hjälpa personen att ändra sig.

Förbudet mot blod finns inte bara i Mose lag utan även före lagen (1 Mos 9:4) och upprepas för kristna i Apg 15:28–29 utan begränsning till enbart ”ätande” i ceremoniell mening. Bibeln säger tydligt att man ska ”avhålla sig från blod”, inte bara från att äta det som föda. Därför är blodtransfusion en form av att ta in blod i kroppen, att inte avhålla sig oavsett metod.
Senast redigerad av ttsp 2026-02-18 kl. 21:27.
Citera
2026-02-18, 22:45
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Att fariséerna ansåg sig följa Guds lag räcker inte som parallell. Enligt Jesu egen förklaring var deras problem att de upphävde tydliga bibliska bud genom mänskliga traditioner (Mark 7:13). Jehovas vittnens ståndpunkter bygger inte på traditioner utan på Bibeln. Det kan du inte motbevisa!!!
Jodå, det kan jag. Du skriver att Jehovas vittnen inte bygger på traditioner utan på Bibeln. Men det är exakt där parallellen till fariséerna ligger. Fariséerna ansåg inte att de "hittade på" saker; de ansåg att deras regler var nödvändiga tillämpningar för att man inte skulle råka bryta mot Guds lag. De byggde ett "stängsel" kring lagen.
Exempel: Gud sa "vila på sabbaten". Fariséerna skapade detaljregler för hur långt man fick gå för att säkra att man vilade.
Parallell: Bibeln säger "ät inte blod". Ni skapar detaljregler om fraktioner, förbud mot att lagra sitt eget blod för operation, och förbud mot transfusioner för att säkra att man inte "äter" det.
Detta är definitionen av en mänsklig tradition som upphöjs till att likna gudomlig lag. Om Bibeln inte uttryckligen förbjuder en medicinsk procedur, men ni gör det, då har ni lagt till något som inte uttryckligen står där.
Citat:
Uteslutning upphäver inte budet att ära sina föräldrar (2 Mos 20:12). Man slutar inte visa respekt, omsorg eller materiellt stöd vid behov. Det som begränsas är andlig gemenskap, med stöd av 1 Kor 5:11–13 och 2 Joh 9–11.
Familjeband upphör inte juridiskt eller biologiskt, men den religiösa gemenskapen begränsas. Syftet är att både skydda församlingen och att hjälpa personen att ändra sig.
Du påstår att uteslutning bara begränsar "andlig gemenskap" och att man fortfarande ärar sina föräldrar. Men i praktiken fungerar det inte så. Vakttornets litteratur (t.ex. Vakttornet 15 juli 2011) instruerar uttryckligen medlemmar att man "inte ens ska hälsa" på en utesluten person.
Att vägra svara i telefon när ens barn ringer, att inte bjuda in sin mamma på middag eller att missa sitt syskons bröllop är inte att begränsa "andlig gemenskap" – det är att bryta de mest grundläggande naturliga familjebanden.
Här blir parallellen till Korban (Mark 7:11) total. Fariséerna använde en religiös etikett för att slippa sitt praktiska ansvar. Ni använder den religiösa etiketten "uteslutning" för att slippa visa den naturliga kärlek och sociala samvaro som Bibeln kräver av familjemedlemmar. Att säga "vi älskar dem fortfarande" samtidigt som man aktivt ignorerar deras existens är kärlek enbart i tomma ord, inte i handling.
Citat:
Förbudet mot blod finns inte bara i Mose lag utan även före lagen (1 Mos 9:4) och upprepas för kristna i Apg 15:28–29 utan begränsning till enbart ”ätande” i ceremoniell mening. Bibeln säger tydligt att man ska ”avhålla sig från blod”, inte bara från att äta det som föda. Därför är blodtransfusion en form av att ta in blod i kroppen, att inte avhålla sig oavsett metod.
Avsikten med texten i NT är att göra det enklare för icke-judar att bli Gudstroende och att man i samma text tydligt anger att samma regler som gäller i GT ska fortsätta att gälla oförändrade för alla judar.
Det man ville göra var alltså att förenkla formuleringen så att alla som inte kände till texterna i Gamla testamentet skulle få några få enkla regler i stället för att behöva läsa alla lagar i Moseböckerna. Det innebär inte att avsikten var att vare sig utöka eller begränsa lagen enligt GT.

Apg 15:13-20
När de hade talat färdigt sa Jakob: ”Bröder, lyssna på mig: Simeon har nu berättat utförligt om hur Gud för första gången vände sin uppmärksamhet till andra nationer, för att från dem ta ut ett folk som ska bära hans namn. Och detta stämmer med det profeterna har skrivit: ’Därefter ska jag vända tillbaka och återuppbygga Davids fallna hus, jag ska bygga upp det som ligger i ruiner och återställa det, så att de som är kvar uppriktigt ska söka Jehova tillsammans med folk från alla andra nationer, folk som bär mitt namn, säger Jehova, han som gör detta som har varit bestämt sedan länge. Därför menar jag att vi inte ska göra det svårare för människor från andra nationer som vänder sig till Gud, utan bara skriva till dem att de ska hålla sig borta från kött som har blivit orent genom avgudar, från sexuell omoral, från köttet från kvävda djur och från blod.

Här är det tydligt att det är de Mosaiska reglerna som åsyftas och att dessa regler absolut inte ska göras svårare. Det står ju tydligt att avsikten är att de "inte ska göra det svårare". Genom de exempel som ges så är det tydligt för alla närvarande att det är ätandet av kött som har blivit orent genom avgudar, ätandet av köttet från kvävda djur och ätandet av blod som det gäller eftersom det ju var vad Lagen specifikt förbjöd.

Finns det inga vittnen som läser lite längre fram?

Apg 21: 20-25
När de hade hört detta började de ära Gud. Men sedan sa de till honom: ”Broder, du ser själv att det finns tusentals troende bland judarna, och alla är noga med att följa lagen. Men de har hört rykten om att du lär alla judar bland nationerna att de ska överge Moses lag och sluta omskära sina barn och inte längre leva efter våra seder och bruk. Så vad ska vi göra? För de kommer definitivt att få höra att du är här. Vi vill ge dig följande råd: Här är fyra män som har avlagt ett löfte. Ta med dig dem och rena dig ceremoniellt tillsammans med dem. Och bekosta deras utgifter så att de kan låta raka sina huvuden. Då kommer alla att förstå att ryktena om dig inte stämmer och att du följer lagen och lever efter den. När det gäller troende från andra nationer så har vi skriftligen meddelat dem vårt beslut: att de ska avhålla sig från kött som är offrat åt avgudar, från blod, från köttet från kvävda djur och från sexuell omoral.”

Här är det tydligt att de första kristna inte alls ansåg att lagen upphört att gälla genom det nya förbundet för dem som kände till reglerna i Lagen, utan att de nya och förenklade reglerna endast skulle gälla för icke-judar för att förenkla det för dem just därför att de inte redan kände till alla reglerna som alla judar gjorde sedan barnsben.

Hela problemet är egentligen att formuleringen "avhålla sig" används för att knyta ihop allt till en enda enkel formulering. Tre av förbuden gäller uttryckligen "att inte äta" men det går ju inte att använda formuleringen "inte äta" om sexuell omoral, så en annan formulering valdes som kunde inkludera även "sexuell omoral" i samma mening.

Konstigare än så är det inte.
Citera
2026-02-19, 06:48
Medlem
Citat:
Jodå, det kan jag. Du skriver att Jehovas vittnen inte bygger på traditioner utan på Bibeln. Men det är exakt där parallellen till fariséerna ligger. Fariséerna ansåg inte att de "hittade på" saker; de ansåg att deras regler var nödvändiga tillämpningar för att man inte skulle råka bryta mot Guds lag. De byggde ett "stängsel" kring lagen.
Exempel: Gud sa "vila på sabbaten". Fariséerna skapade detaljregler för hur långt man fick gå för att säkra att man vilade.
Parallell: Bibeln säger "ät inte blod". Ni skapar detaljregler om fraktioner, förbud mot att lagra sitt eget blod för operation, och förbud mot transfusioner för att säkra att man inte "äter" det.
Detta är definitionen av en mänsklig tradition som upphöjs till att likna gudomlig lag. Om Bibeln inte uttryckligen förbjuder en medicinsk procedur, men ni gör det, då har ni lagt till något som inte uttryckligen står där.

Om din läkare förbjuder dig att dricka alkohol för din hälsa, kan du kringgå din läkares förbud genom att istället injicera alkoholen direkt in i blodet? Kan man avhålla sig från alkohol genom att injicera det direkt in i blodet? Kan man avhålla sig från blod genom att injicera det direkt in i venerna istället för att föra in det i munnen? Bibeln säger ju:

"Den heliga anden och vi har beslutat att inte lägga någon börda på er utöver följande oeftergivliga krav: att ni avhåller er från...blod" (Apg 15:28,29 Bibel2000)

Du borde nog förstå att bibeln inte beskriver blodtransfusioner, det var inte uppfunnet av människor på den tiden, det uppfanns inte förrän på 1960-talet, men det har genom historien funnits uppfattningar om att dricka blod förlängde livet, eller räddade livet, hade det varit acceptabelt för kristna enligt Apg 15:28,29 enligt dig? Att man räddar liv genom att dricka/äta blod?
Fast just det, du är ju ateist, och du dricker och äter blod om du vill

Menar du att bibeln måste definiera varenda uppfinning som människor kommer på för att det ska gälla? Gäller det även uppfinningsrikedomen i det sexuella området? Måste bibeln beskriva varenda sexuell avvikande handling i bibeln för att du inte ska hitta ett kryphål? Att avhålla sig från blod betyder helt enkelt att avhålla sig från blod, oavsett om det förs in i munnen eller i venerna.

Så hur är det med dig själv som ateist? Äter eller dricker du blod? Jag är ganska säker på att du som ateist äter blodpudding, och du ska tillrättavisa mig, och undervisa mig om blodförbudet i bibeln.

Och är det mer barmhärtigt att förbjuda användandet av blod helt och hållet, eller som Jehovas vittnen beslutat om att låta individer få bestämma själva om delar av blod är detsamma som blod? Jehovas vittnens organisation har gjort en eftergift med tanke på blodförbudet i bibeln, men det kritiserar du som icke barmhärtigt och fariseiskt

Citat:
Du påstår att uteslutning bara begränsar "andlig gemenskap" och att man fortfarande ärar sina föräldrar. Men i praktiken fungerar det inte så. Vakttornets litteratur (t.ex. Vakttornet 15 juli 2011) instruerar uttryckligen medlemmar att man "inte ens ska hälsa" på en utesluten person.
Att vägra svara i telefon när ens barn ringer, att inte bjuda in sin mamma på middag eller att missa sitt syskons bröllop är inte att begränsa "andlig gemenskap" – det är att bryta de mest grundläggande naturliga familjebanden.
Här blir parallellen till Korban (Mark 7:11) total. Fariséerna använde en religiös etikett för att slippa sitt praktiska ansvar. Ni använder den religiösa etiketten "uteslutning" för att slippa visa den naturliga kärlek och sociala samvaro som Bibeln kräver av familjemedlemmar. Att säga "vi älskar dem fortfarande" samtidigt som man aktivt ignorerar deras existens är kärlek enbart i tomma ord, inte i handling.

Parallellen till Korban i Markus 7:11 stämmer inte, eftersom fariséerna upphävde ett tydligt bud att ära sina föräldrar genom en mänsklig tradition. Uteslutning grundas däremot på uttryckliga anvisningar i Nya testamentet (1 Kor 5:11–13; 2 Joh 9–11; Matt 18:17).

Bibeln säger tydligt att man inte ska ”ha umgänge” eller ”hälsa” på den som medvetet bryter mot kristna normer. Det är inte att upphäva familjeband, utan att avbryta andlig och nära social gemenskap på grund av bibliska principer. Familjeansvar som att försörja minderåriga barn eller visa grundläggande respekt mot föräldrar kvarstår, så du förvränger.

När det gäller vuxna familjemedlemmar som inte längre delar tron, är den begränsade kontakten ett uttryck för lojalitet mot bibliska normer. Meningen är inte att undvika kärlek eller ansvar, utan att skydda församlingens andliga renhet, markera allvaret i ett medvetet avfall, motivera personen att ompröva sitt beslut, jämför med 2 Tess 3:14–15.

Kärlek i bibeln definieras alltså inte enbart som social närhet, utan ibland innebär att sätta gränser på liknande sätt som föräldrar gör med barn, läs Hebréerna 12:6. Att begränsa umgänge är en form av disciplin som har ett andligt syfte, inte som ett sätt att undvika naturligt familjeansvar som du felaktigt påstår.

Skillnaden mot Korban är alltså att Jehovas vittnen inte ersätter ett bud med en tradition, utan försöker följa flera bibliska anvisningar, både om familjerespekt och om församlingens disciplin, vilket du ignorerar helt och hållet eftersom ditt intresse inte är att lyfta fram bibelns principer, utan om att smutskasta Jehovas vittnen, eller helt enkelt att driva ditt ego med häftiga argumentationer oavsett vilket ämne det gäller, det kan vi alla se att du är inblandad i alla möjliga diskussioner. Det är förmodligen ditt arv från Scientologerna som är ivriga i att argumentera oavsett om det är logiska argument eller inte, så länge dom får argumentera, sätta människor på plats och förnedra andra människor med "finurliga argument".

Citat:
Avsikten med texten i NT är att göra det enklare för icke-judar att bli Gudstroende och att man i samma text tydligt anger att samma regler som gäller i GT ska fortsätta att gälla oförändrade för alla judar.
Det man ville göra var alltså att förenkla formuleringen så att alla som inte kände till texterna i Gamla testamentet skulle få några få enkla regler i stället för att behöva läsa alla lagar i Moseböckerna. Det innebär inte att avsikten var att vare sig utöka eller begränsa lagen enligt GT.

Apg 15:13-20
När de hade talat färdigt sa Jakob: ”Bröder, lyssna på mig: Simeon har nu berättat utförligt om hur Gud för första gången vände sin uppmärksamhet till andra nationer, för att från dem ta ut ett folk som ska bära hans namn. Och detta stämmer med det profeterna har skrivit: ’Därefter ska jag vända tillbaka och återuppbygga Davids fallna hus, jag ska bygga upp det som ligger i ruiner och återställa det, så att de som är kvar uppriktigt ska söka Jehova tillsammans med folk från alla andra nationer, folk som bär mitt namn, säger Jehova, han som gör detta som har varit bestämt sedan länge. Därför menar jag att vi inte ska göra det svårare för människor från andra nationer som vänder sig till Gud, utan bara skriva till dem att de ska hålla sig borta från kött som har blivit orent genom avgudar, från sexuell omoral, från köttet från kvävda djur och från blod.

Här är det tydligt att det är de Mosaiska reglerna som åsyftas och att dessa regler absolut inte ska göras svårare. Det står ju tydligt att avsikten är att de "inte ska göra det svårare". Genom de exempel som ges så är det tydligt för alla närvarande att det är ätandet av kött som har blivit orent genom avgudar, ätandet av köttet från kvävda djur och ätandet av blod som det gäller eftersom det ju var vad Lagen specifikt förbjöd.

Menar du att en lag gäller för judekristna och en annan lag gäller för hednakristna?
Apostlagärningarna 15 är ett bindande beslut för alla kristna i det nya förbundet.

Uttrycket ”avhålla sig från blod” begränsas inte i texten till enbart ätande, även om matfrågor var i bakgrunden. Samma princip ges redan före Mose lag i 1 Mos 9:4, under Noas tid, och upprepas för kristna, så det är en moralisk princip, inte enbart en judisk kostregel, långt före det judiska samfundet etablerades under Mose tid.

Att man ”inte skulle göra det svårare” betyder inte att de fyra förbuden var symboliska eller begränsade, utan att dessa var tydliga minimikrav som gällde i det nya förbundet.

Beslutet var inte en pedagogisk förenkling av Mose lag, utan en tydlig, självständig kristen norm, och att formuleringen ”avhålla sig från blod” är bred nog att omfatta varje medvetet upptagande av blod, inte bara matvanor.
Citera
2026-02-19, 08:02
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Quoi...
Mitt påstående är ett odiskutabelt vetenskapligt faktum som varenda mellanstadieelev får lära sig i skolan. Det är grundläggande biologi att celler då och då slumpmässigt muterar, och på så sätt ger upphov till nya gener.

Så det verkar snarare som att det är du som är 5 år som ännu inte har lärt dig att gener uppstår slumpmässigt. Men här kan du läsa om hur det går till:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Mutation
Så Darwin hade fel och du rätt, Grandios självbild är roande så länge man slipper ha er i sin närhet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in