Citat:
Du har rätt i att avgörandet, alltså då Gud kommer att döma människor, beror på vad man har i sitt hjärta, då hjälper inga gärningar. Men på vägen dit så måste man följa Guds bud om man vill vara en kristen, man kan inte ha ett gott hjärta om man medvetet bryter mot Guds bud, man måste alltså både ha ett gott hjärta/tro, men också ha gärningar:
Absolut. Enligt en kristen syn, alltså.
Citat:
Som jag sade, man måste både ta till det skrivna ordet och föra det till sitt hjärta, alltså både ha tro OCH gärningar som en kristen.
Det är bland annat där Svenska Kyrkan bryter mot Guds bud, att man enbart fokuserar på orden "förlåtelse", "gott hjärta" och andra "snälla" ord, men ignorerar Kristi lagar och t.o.m. själva säger att bibeln inte är Guds sanna ord, och därmed kan bryta mot Kristi lagar.
Det är hyckleri, på samma sätt som fariséerna att påstå att man är kristen, men inte följer Kristi lagar och bud.
Det är bland annat där Svenska Kyrkan bryter mot Guds bud, att man enbart fokuserar på orden "förlåtelse", "gott hjärta" och andra "snälla" ord, men ignorerar Kristi lagar och t.o.m. själva säger att bibeln inte är Guds sanna ord, och därmed kan bryta mot Kristi lagar.
Det är hyckleri, på samma sätt som fariséerna att påstå att man är kristen, men inte följer Kristi lagar och bud.
Nej, där har du helt fel. Du sätter "det skrivna ordet" FÖRE det du borde ha i ditt hjärta.
Du prioriterar alltså "skriftlärdhet" framom "kärlek till gud och till din nästa". Och vi vet helt tydligt båda vad Jesus ansåg om det, och varför han blev hitskickad för att förklara för människorna vad som gått snett.
Citat:
Nej. Och "Kristi lagar" är en styggelse i sig, och direkt kontradiktion till nya testamentets centrala budskap.
Citat:
Det är inte riktigt så enkelt, men du har en poäng. Det finns inget stöd för direkt aggression mot andra människor i nya testamentet (vilket gör det rätt unikt). Däremot finns det goda teologiska grunder för "självförsvar" och att ta till en viss typ av våld (t.ex. Jesus agerande i templet).
Däremot har du förstås helt fel i att "militärtjänst" skulle vara att döda andra människor. Militärtjänst dödar ingen, det gör man i krig. Och det finns överväldigande historiska bevis för att militär kraft kan förhindra krig och därmed att människor dödas.
En ytterligare poäng är ju att våld mot andra människor inte bara omfattar att döda dem, det gäller ju alla sätt att göra andra människor illa, överlag. Vilket också omfattar alla former av religiöst förtryck, inklusive strikta påhittade regler, psykisk och metnal påverkan, utstötning och hot om utstötning och överhuvudtaget att försöka lura i "sina egna" att alla andra människor är förtappade.
i det avseendet brädar SvK klart en massa sekter och kristna avarter. Som dessutom glatt skadar "sina egna", och väldigt glatt också sina egna barn...
Citat:
Där har du en till fariséeisk synsätt, där man bryter mot Guds bud och följer människors bud, sekulära, världsliga uppfattningar istället för att älska sina fiender, älska sin nästa. Om ryssarna invaderade Sverige, så är jag säker på att Svenska kyrkans präster står i frontlinjen och välsignar artilleriet som dödar människor, på samma sätt som ryska präster välsignar vapen som dödar ukrainare, titta här:
Ja, det är jag också övertygad om. Och det har en helt sekulär historisk orsak, eftersom kyrka och stat vävde sig samman rätt tidigt i en konstruktion som höll ihop i många hundra år, långt in i modern tid.
Det är, ur min synvinkel, en intressant teologisk problematik. Det är därför också intressant att jämföra de ärkereligiösa judarnas argument mot att bli inkallade i den israeliska armén med hur den ortodoxa kyrkan hanterar kriget i Ukraina och med hur evangelisterna i USA ser på sin messias-presidents härjningar och uttalanden. Och förstås relatera det till "normal kristendom".
Det går inte ihop, och orsaken ur en ateistisk, logisk och vetenskaplig synvinkel är givetvis att det är en följd av att de allihopa är mänskliga konstruktioner. Nåt som blir ännu tydligare om man drar in historien i hela soppan, t.ex. religionskrigen i Europa mellan katoliker och protestanter (där Sverige spelade en förhållandevis stor roll, dessutom).
Citat:
Nej. Vad läser du för en konstig bibel?
Gud kommer inte att förlåta nån som i stunden ångrar sina synder och sen beter sig "okristet" på nytt. Därför är det litet ironiskt att se s.k. "gudfruktiga" människor samla pengar på hög, de kommer inte att komma sig "till himlen", inte ens fast de skulle droppa några mynt i kollekten varje vecka. Både Jesus och hela Nya testamentet är väldigt klart vad det gäller att samla på sig och inte dela med sig av värdslig rikedom...
Men kristna som troende har INGEN rätt att själva sätta sig till doms över sina medmänniskor. Tvärtom är det en synd. Att INTE förlåta sina medmänniskor är en synd, i sig. Och det gäller självklart och definitivt också skilsmässor och homosexuella.
Citat:
Så du ser, istället för att lyssna på dina kära präster i Svenska kyrkan, så borde du undersöka vad Jesus och dom första kristna verkligen säger i bibeln. Prästerna liknar verkligen fariséerna, hur man upphöjer sig själva över lekmännen som en fadersfigur, trots att bara en är kristnas fader, och bara en är kristnas ledare och lärare:
Nu är det litet långsökt att kalla dem för mina "kära präster", eftersom jag är övertygad om all organiserad religion gör världen till en sämre. Men också i det avseendet finns en klar skala, och på den skalan placerar sig den nuvarande Svenska kyrkan rätt bra. Ur mina ögon sett. SvK har dessutom jobbat aktivt med frågor som må vara självklara för mig, men som är skitsvåra för kyrkan, och jag respekterar den inre granskning och dialog som pågått i ett par decennier. Det är inte bara homosexuella och skilsmässor, det är också "kvinnliga präster" och allt möjligt annat skojigt.
Ur min synvinkel har SvK därför arbetat aktivt med att "av-fariséa sig", att ta ställning mot strikta skriftlärda uttolkningar och försöka åstadkomma en syn på kristendom som ligger närmare Jesus centrala budskap.
Bara så att det är klart så är det ur min synvinkel fråga om nåt som är byggt på grundläggande, påhittad gammal bullshit (för att uttrycka mig aningen krasst), men det oaktat så har det varit en ärlig, intensiv och i många avseenden föredömlig debatt som pågått (till stora delar internt). Det respekterar jag, också fast den grundläggande premissen är helt felaktig.
Däremot har jag noll respekt för samfund och sekter som förtrycker och hjärntvättar sina egna, framförallt barnen. Att Sverige tillåter religiösa friskolor gör att jag skäms över att vara svensk, och jag ser gärna att hela statsapparaten sätts in mot sådana samfund och sekter. Att ta itu med dem är inte religiöst förtryck, det är att befria människor FRÅN religiöst förtryck. Vilket, skojigt nog, är helt i linje med Jesus lärdomar...