2026-02-19, 04:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av guderi
Vem har pratat om att det skulle vara idag?

När ska man då bli rädd för att bli av med jobbet då?
Om 3år? 5, 10år?

För du måste ju va med på att du lägger en kvalificerad gissning och inget annat?
Elon Musk brukar ha vilda gissningar som slår fel på sådär 7-10år.
Självkörande bilar?
Ja tekniken finns, men den är inte färdigtestat för att tas i bruk. Den befinner sig dock långt fram, det vet jag oxå.
Men när kommer det?
I Tyskland så har man kört ”självkörande” under några år, med en förare som backup. Och övennom det går bra 99% av tiden så är det inte felfritt.

Tar det 5år? 10år? Ännu längre bort?

Personligen så kommer inte AI ta mitt jobb ö.h.t.
Senast redigerad av Cooltrayne 2026-02-19 kl. 04:26.
Citera
2026-02-19, 04:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rtlkertkerjterk5
Lär dig att bokstavera. Vad är det du inte förstår din pajas?

Jag förstår dig, men har ingen lust.
Är det svårt att ta in för dig?
Citera
2026-02-19, 04:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Man.down
Nej, många kommer gå utan jobb. Vi kommer ha massarbetslöshet. Därför är det viktigt med AI-skatt, skatt på rika, 2% av allt som överstiger 100 miljoner euro i tillgångar samt att vi får till universal basinkomst.

Det du beskriver kommer leda till en stor depression världen över, och troligen mängder med självmord.
Människan är inte anpassad för att rulla tummarna.
Citera
2026-02-19, 04:40
Medlem
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Om 3år? 5, 10år?

För du måste ju va med på att du lägger en kvalificerad gissning och inget annat?
Självkörande bilar?
Ja tekniken finns, men den är inte färdigtestat för att tas i bruk. Den befinner sig dock långt fram, det vet jag oxå.
Men när kommer det?
I Tyskland så har man kört ”självkörande” under några år, med en förare som backup. Och övennom det går bra 99% av tiden så är det inte felfritt.

Om vi skulle få en massarbetslöshet som vissa här påstår, så även om du inte skulle bli av med ditt jobb så skulle det bli en rejäl lönedumpning. Om hälften av den industrialiserade världens befolkning plötsligt skulle stå utan jobb, då skulle dom naturligtvis tvingas konkurrera om dom jobb som finns kvar.

Men hela det ekonomiska systemet skulle kollapsa innan de kom ut i jobb, eftersom att köpkraften skulle tillintetgöras, och ingen skulle ha råd att köpa dom hus som du bygger, det skulle i sin tur innebära att många snickare också skulle förlora jobben. Vilket i sin tur skulle försämra ekonomin ytterligare etc etc.
Senast redigerad av guderi 2026-02-19 kl. 04:45.
Citera
2026-02-19, 04:56
Medlem
Citat:
Om vi skulle få en massarbetslöshet som vissa här påstår, så även om du inte skulle bli av med ditt jobb så skulle det bli en rejäl lönedumpning. Om hälften av den industrialiserade världens befolkning plötsligt skulle stå utan jobb, då skulle dom naturligtvis tvingas konkurrera om dom jobb som finns kvar.

Men hela det ekonomiska systemet skulle kollapsa innan de kom ut i jobb, eftersom att köpkraften skulle tillintetgöras, och ingen skulle ha råd att köpa dom hus som du bygger, det skulle i sin tur innebära att många snickare också skulle förlora jobben. Vilket i sin tur skulle försämra ekonomin ytterligare etc etc.

Ja?

Så vem tjänar då på att allt kraschar?

Jag skulle klara mig oavsett.
Citera
2026-02-19, 05:19
Medlem
guderis avatar
Citat:
Ja?

Så vem tjänar då på att allt kraschar?

Jag skulle klara mig oavsett.

Det enda som kommer krascha är den AI bubbla som blåst upp de senaste åren, så du får nog tyvärr gå runt och vara bitter på vad andra jobbar med ytterligare några årtionden.
Citera
2026-02-19, 05:22
Medlem
Citat:
Det enda som kommer krascha är den AI bubbla som blåst upp de senaste åren, så du får nog tyvärr gå runt och vara bitter på vad andra jobbar med ytterligare några årtionden.

Jag tror ju inte ens på massarbetslöshet, så jag vet inte riktigt vad jag skulle vara bitter över?
Jag drabbas inte heller av varken AI-bubbla eller nån börskrasch.
Citera
2026-02-19, 05:23
Medlem
guderis avatar
Citat:
Jag tror ju inte ens på massarbetslöshet, så jag vet inte riktigt vad jag skulle vara bitter över?
Jag drabbas inte heller av varken AI-bubbla eller nån börskrasch.

Ok intresseklubben antecknar.
Citera
2026-02-19, 05:29
Medlem
Citat:
Ok intresseklubben antecknar.

Bra. Det blir förhör sen.
Citera
2026-02-20, 19:28
Medlem
CooolaFlickan2014s avatar
Citat:
Om 3år? 5, 10år?

Självkörande bilar?
Ja tekniken finns, men den är inte färdigtestat för att tas i bruk.
Den befinner sig dock långt fram, det vet jag oxå.
Men när kommer det?

I Kina finns taxibilar som körs av AI, så de är i bruk.
Citera
2026-02-20, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CooolaFlickan2014
I Kina finns taxibilar som körs av AI, så de är i bruk.

I Tyskland oxå (som jag skrev).

Man graderar från 1-5 där 5 är fullt självkörande bilar, Europa ligger på nivå 4 för stunden.
Citera
2026-02-20, 23:34
Medlem
Citat:
Om 3år? 5, 10år?

1-2 år kommer det märkas rejält. Även om du inte är i risk så är ett samhälle med 15-20% arbetslöshet och dumpade löner inte ett friskt samhälle. Är det ens lönt att låta barnen stressa i skola och lära sig saker som redan är helt föråldrade?

Miljoner åker självkörande taxis varje vecka i usa. De har robot kaffeer, robot tatuerings salonger, och automatiserade mcdonalds med bara en anställd. De tjänar stora pengar och håller omkostningarna på absolut minimum och poppar upp som svampar i jorden. Omöjligt för andra företag att konkurrera.

Stort sett varje dag i usa så är där ett par tusen som förlorar sina jobb till ai. Ibland 20.000 på en gång som när microsoft eller google sparkar. Samma fenomen finns säkert i mindre skala i sverige men många bäckar små.

Nej, ai skapar inte så mycket nya jobb som under industraliseringen, de maskinerna fungerade mer som verktyg och omställningen gick långsamt. Ai är en "agent" i hyperfart.

De experterna som säger att ai skapar jobb är retarderade marxister eller har en agenda där de försöker hålla sig relevanta. De undersöker heller inte kvaliten på jobben som folk byter till. Att gå från forskare eller vd till foodora bud eller vården är ingen de går upp i. Eller hur ai kommer utvecklas de nästa få åren.
Senast redigerad av skitigaharry 2026-02-20 kl. 23:41.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in