2026-02-18, 19:32
Medlem
Ringhals3s avatar
AA arbetar väldigt mycket för att anse sig ha gjort FIRE, uppenbarligen för att han inte har råd att sluta arbeta = han har inte gjort någon FIRE.

Att han driver företag är ju ytterligare ett tecken på att han inte gjort FIRE.
Senast redigerad av Ringhals3 2026-02-18 kl. 19:35.
Citera
2026-02-18, 21:08
Medlem
Hsn är pressad nu och aggressiv. Han kan nog knappt sova nu i väntan på att kostapeln som knackar på.
AI tolkning av lagen med koppling till youtube, han driver till viss del en yrkesverksam inriktning:

Gränsdragningen mellan tips och olovlig verksamhet För att en verksamhet ska kräva tillstånd från Finansinspektionen (FI) och därmed omfattas av den nya straffbestämmelsen, krävs normalt att rådgivningen är: Personlig: Råden är anpassade efter en specifik persons ekonomiska situation eller behov. Specifik: Rådgivaren rekommenderar köp, försäljning eller innehav av specifika finansiella instrument (t.ex. en viss aktie). Yrkesmässig: Verksamheten bedrivs i vinstsyfte eller har en viss omfattning.

När kan en YouTuber drabbas? Finansinspektionen har varnat för att gränsen ofta överskrids av influencers. Risken för att verksamheten klassas som olovlig ökar om:

Dolda samarbeten: Man får betalt av ett företag för att marknadsföra deras aktie eller finansiella produkt utan att tydligt redovisa intressekonflikter.

Direkta uppmaningar: Man ger instruktioner som liknar personlig rådgivning, även om de riktas till en bred publik, i kombination med att man tar betalt via medlemskap eller kurser.

Hantering av medel: Om YouTubern agerar mellanhand eller på något sätt hanterar andras pengar (t.ex. genom att underlätta transaktioner). | European Securities and Markets Authority +2

Från och med 1 mars 2026 kriminaliseras olovlig finansiell verksamhet, vilket innebär att rådgivning som är personlig, specifik (rekommenderar köp/sälj) och yrkesmässig kräver tillstånd från Finansinspektionen. Influencers och YouTubers riskerar straffansvar vid dolda samarbeten, direkta instruktioner mot betalning eller om de hanterar andras pengar.

Här är gränsdragningen för när finansiella tips blir olovlig verksamhet:

Personlig rådgivning: Råd som är anpassade efter en specifik persons ekonomi, behov eller mål, snarare än generella råd till allmänheten.
Specifika finansiella instrument: Råden gäller en specifik aktie, fond eller annan finansiell produkt, inte en generell bransch eller tillgångsslag.

Yrkesmässig verksamhet: Det bedrivs i vinstsyfte, regelbundet eller har en viss omfattning (t.ex. via betalmedlemskap, kurser eller abonnemang).
Riskfaktorer för YouTubers (enligt Finansinspektionen):
Dolda samarbeten: Att få betalt för att marknadsföra aktier utan att tydligt deklarera det som reklam.

Direkta uppmaningar: Instruktioner som liknar personlig rådgivning (t.ex. "köp nu") riktade till en bred publik.
Hantering av medel: Att agera mellanhand eller underlätta transaktioner för andras pengar.
Straffet för olovlig verksamhet är böter eller fängelse i upp till två år, eller upp till sex år för grovt brott.

Finansinspektionen
+1
Vill du att jag går in mer på vad som räknas som "grovt brott" i detta sammanhang, eller vill du ha konkreta exempel på dolda samarbeten?
Ny lag om straffansvar för olovlig finansiell verksamhet
17 feb. 2026 — Den 1 mars 2026 träder en ny lag om straff för olovlig finansiell verksamhet i kraft. Det blir då straffbart att med uppsåt eller av grov oaktsamhet bedriva fin...

Finansinspektionen

Kriminalisering av olovlig finansiell verksamhet - Magnusson Sverige
3 nov. 2025 — Straffansvar. Till skillnad från den promemoria som lämnades i oktober 2024 (läs mer här) föreslår regeringen i lagrådsremissen att ansvar för olovlig finansiel...

www.magnussonlaw.com
Sök tillstånd | Finansinspektionen
2 jan. 2025 — Ett företag som erbjuder finansiella tjänster till allmänheten måste ha tillstånd från Finansinspektionen för att få bedriva verksamhet. I en tillståndsansökan ...

Finansinspektionen
Citera
2026-02-18, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kontrollavgift
Bäste Figur
Du är en av mina hjältar. Jag skulle gärna sponsra så att du inte alldeles ensam bär bördan av 12*99 kr. Men jag förstår att du inte vill publicera ditt swishnummer. peka istället på någon valfri välgörenhetsorganisation. Tex Läkare utan gränser, Ukraina, Rädda barnen så slantar jag in ett litet bidrag och tänker på dig.

Jag tittade på videon. Mitt vanliga trick att lägga musen över tumnagelnbilden. Då slipper jag reklam och AA slipper statistik.

AA har en telefonservide för 300 kr/halvtimmen inkl moms. Han överväger att sätta "hobbyhuset" på bolag där man ska kunna bo BoB och få pensionstips. Så jag tycker han ägnar sig åt näringsverksamhet. Och fö har Fi också satt dit privatpersoner som syslat med PumpoDump.

Nu tror jag inte att AA kommer att drabbas av FIs jurister. Visst sysslar han med rådgivning, men jag tror att dom har annat att prioritera. Jag har blivit uppringd av "mäklare" som vill ha mina pengar till något skumt projekt, och det är värre än AA.. Och killarna i Allra kunde hålla på ganska länge. Och Alecta kunde förlora några miljarder pensionspengar på konstiga banker i USA utan att det blev något ansvar.

Med ett sådant track record borde det kännas konstigt för FI att ge sig på en konstig ensamvarg i Falkenberg. Eller vem vet, det är kanske en lagom uppgift för en nyanställd jurist på FI.

Hur mäter man intelligens? AA tycker han är väldigt smart medan Figuren och flertalet andra här skulle vara lågintelligenta. Jag gillar inte det måttet, men jag tycker att det ofta kommer väldigt kloka synpunkter här i tråden. Och AAs mått på intelligens är nog att kunna tjäna pengar, och var på en skala 1-10 hamnar AA? 0,5 kanske.

Väldigt väl och träffande formulerat. Jag instämmer.

Borde finnas något Flashback-pris dit man kan nominera Enuddafigur. Och som du säger finnas det även en hel del andra kloka skribenter i tråden. Jag misstänker att det är de kloka och sakliga inläggen som AA ogillar mest.

Och även om FI inte skulle kasta sig över AA så kanske de nya reglerna kan underlätta skadeståndstalan mot dåliga råd. Illa nog för AA.
Citera
2026-02-18, 21:26
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av riseandshinegbg
Hsn är pressad nu och aggressiv. Han kan nog knappt sova nu i väntan på att kostapeln som knackar på.
AI tolkning av lagen med koppling till youtube, han driver till viss del en yrkesverksam inriktning:

Gränsdragningen mellan tips och olovlig verksamhet För att en verksamhet ska kräva tillstånd från Finansinspektionen (FI) och därmed omfattas av den nya straffbestämmelsen, krävs normalt att rådgivningen är: Personlig: Råden är anpassade efter en specifik persons ekonomiska situation eller behov. Specifik: Rådgivaren rekommenderar köp, försäljning eller innehav av specifika finansiella instrument (t.ex. en viss aktie). Yrkesmässig: Verksamheten bedrivs i vinstsyfte eller har en viss omfattning.

När kan en YouTuber drabbas? Finansinspektionen har varnat för att gränsen ofta överskrids av influencers. Risken för att verksamheten klassas som olovlig ökar om:

Dolda samarbeten: Man får betalt av ett företag för att marknadsföra deras aktie eller finansiella produkt utan att tydligt redovisa intressekonflikter.

Direkta uppmaningar: Man ger instruktioner som liknar personlig rådgivning, även om de riktas till en bred publik, i kombination med att man tar betalt via medlemskap eller kurser.

Hantering av medel: Om YouTubern agerar mellanhand eller på något sätt hanterar andras pengar (t.ex. genom att underlätta transaktioner). | European Securities and Markets Authority +2

Från och med 1 mars 2026 kriminaliseras olovlig finansiell verksamhet, vilket innebär att rådgivning som är personlig, specifik (rekommenderar köp/sälj) och yrkesmässig kräver tillstånd från Finansinspektionen. Influencers och YouTubers riskerar straffansvar vid dolda samarbeten, direkta instruktioner mot betalning eller om de hanterar andras pengar.

Här är gränsdragningen för när finansiella tips blir olovlig verksamhet:

Personlig rådgivning: Råd som är anpassade efter en specifik persons ekonomi, behov eller mål, snarare än generella råd till allmänheten.
Specifika finansiella instrument: Råden gäller en specifik aktie, fond eller annan finansiell produkt, inte en generell bransch eller tillgångsslag.

Yrkesmässig verksamhet: Det bedrivs i vinstsyfte, regelbundet eller har en viss omfattning (t.ex. via betalmedlemskap, kurser eller abonnemang).
Riskfaktorer för YouTubers (enligt Finansinspektionen):
Dolda samarbeten: Att få betalt för att marknadsföra aktier utan att tydligt deklarera det som reklam.

Direkta uppmaningar: Instruktioner som liknar personlig rådgivning (t.ex. "köp nu") riktade till en bred publik.
Hantering av medel: Att agera mellanhand eller underlätta transaktioner för andras pengar.
Straffet för olovlig verksamhet är böter eller fängelse i upp till två år, eller upp till sex år för grovt brott.

Finansinspektionen
+1
Vill du att jag går in mer på vad som räknas som "grovt brott" i detta sammanhang, eller vill du ha konkreta exempel på dolda samarbeten?
Ny lag om straffansvar för olovlig finansiell verksamhet
17 feb. 2026 — Den 1 mars 2026 träder en ny lag om straff för olovlig finansiell verksamhet i kraft. Det blir då straffbart att med uppsåt eller av grov oaktsamhet bedriva fin...

Finansinspektionen

Kriminalisering av olovlig finansiell verksamhet - Magnusson Sverige
3 nov. 2025 — Straffansvar. Till skillnad från den promemoria som lämnades i oktober 2024 (läs mer här) föreslår regeringen i lagrådsremissen att ansvar för olovlig finansiel...

www.magnussonlaw.com
Sök tillstånd | Finansinspektionen
2 jan. 2025 — Ett företag som erbjuder finansiella tjänster till allmänheten måste ha tillstånd från Finansinspektionen för att få bedriva verksamhet. I en tillståndsansökan ...

Finansinspektionen

Lägg till det att hans innehav i Hexatronic backat drygt 250.000 kr pä mindre än en vecka tvärs emot allt han analyserat fram och att AMD är nere på $195 nu.
Senast redigerad av Ringhals3 2026-02-18 kl. 21:38.
Citera
2026-02-18, 21:30
Medlem
Analytikern har över telefon gett finansiella råd till minst ett dussin småsparare under flera års tid. Det är oftast de bolag han själv investerar som han rekommenderar.

Finansinspektionen bör titta närmare på Jockes finansiella rådgivning. Hoppas att kanalen stängs ner permanent.
Citera
2026-02-18, 21:35
Medlem
Det räcker nog i de flesta fallen att FI skickar ut ett brev att de har koll på en youtuber för att den ska lägga ner och inte riskera mer..? Tänk om AAs verksamhet läggs ner 1e mars. Då är han nog fan bankrutt vid årets stängning. Eller om det blir ett bra år så klarar han sig en bit inpå nästa år kanske. Ett eget kapital på 300.000kr så behöver han dock släppa ut nya prognoser Htro 120kr inom två mån, Htro 160kr inom en månad, Htro 200kr inom två veckor osv, synd att det inte hjälper så mycket när räkningar ska betalas och kronjuvelen hackar på hälarna
Citera
2026-02-18, 21:39
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Becken9
Analytikern har över telefon gett finansiella råd till minst ett dussin småsparare under flera års tid. Det är oftast de bolag han själv investerar som han rekommenderar.

Finansinspektionen bör titta närmare på Jockes finansiella rådgivning. Hoppas att kanalen stängs ner permanent.

Nej varför ska kanalen stängas ner?
Vi vill ju följa hans krash i realtid.
AA löser detta själv, han behöver inget förbud!
Citera
2026-02-18, 21:40
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pekkason
Det räcker nog i de flesta fallen att FI skickar ut ett brev att de har koll på en youtuber för att den ska lägga ner och inte riskera mer..? Tänk om AAs verksamhet läggs ner 1e mars. Då är han nog fan bankrutt vid årets stängning. Eller om det blir ett bra år så klarar han sig en bit inpå nästa år kanske. Ett eget kapital på 300.000kr så behöver han dock släppa ut nya prognoser Htro 120kr inom två mån, Htro 160kr inom en månad, Htro 200kr inom två veckor osv, synd att det inte hjälper så mycket när räkningar ska betalas och kronjuvelen hackar på hälarna

Finansinspektionen skiter högaktningsfullt i småfiskar som AA.
Citera
2026-02-18, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Nej varför ska kanalen stängas ner?
Vi vill ju följa hans krash i realtid.
AA löser detta själv, han behöver inget förbud!

Han tjänar inga stålar på aktier. När kanalen läggs ner då kraschar analytikerns ekonomi = inga medlemsavgifter, inga reklamintäkter.
Citera
2026-02-18, 23:06
Medlem
Citat:
Han tjänar inga stålar på aktier. När kanalen läggs ner då kraschar analytikerns ekonomi = inga medlemsavgifter, inga reklamintäkter.
Detta är den korrekta tolkningen. AktieAnalytikern lever farligt om han slutar jobba heltid med Youtube. Han kan inte leva på aktier, det är han för dum och fattig för. Han kan bara leva på att lura fårskallar. Han har berättat om sina suicidala perioder när han låg pyrt till ekonomiskt. Hoppas inte FI gör något mot honom, det kan få katastrofala följder för en så svag person.
Citera
2026-02-19, 07:45
Medlem
jack.danielss avatar
Kollade på hans senaste video nu och intressant nog tycker han att vi på LoserWille är så dumma i huvet att vi inte ens fattar att vi är dumma i huvet??
WTF! Det är ju exakt samma som jag tycker om honom! Här skulle man vilja ha in en oberoende certifierad bedömare som kan tala om vem som har rätt!

Var är hans kaffemugg förresten, som han skulle få efter han varit i kontakt med högsta ledningen på Hexa? Kan det varit så att de tyckte det var kontraproduktivt att förse tomten med reklamprylar?
Citera
2026-02-19, 08:48
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:

Han losar mycket mer på sin aktieförvaltning med kredit än han får ftån kanalerna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in