2026-02-17, 23:55
  #58873
Medlem
En intressant upptäckt jag gjort är att marken var ca 5% av kostnaden förr och idag är den ofta 25%-50%. Jag talar om populära städer. Sen gjorde statliga räntesubventioner sitt för att hålla nere priset förr. Antalet timmar man måste jobba idag per kvadratmeter nybyggd idag mot 80-taler är enorm.
Citera
2026-02-17, 23:59
  #58874
Medlem
Herregud vad priserna sticker på Södermalm. 10-30% mot utgång. När sprider det sig vidare?
Citera
2026-02-18, 07:45
  #58875
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Du förstår inte, du kan inte införa spanska bygglönenivåer i Sverige när allt kostar 35-70% mindre i Spanien för att leva jämfört med i Sverige. Spanska lägre bygglöner är anpassade för de lägre levnadskostnaderna I SPANIEN.
Men det skiter ju du i som narcisst samt nyliberal, när svenska byggarbetare får spansk lönenivå och får bo i trailers och äta rester i containers, detta för att du och Ekbo agenda är att minska priserna på nyproduktion med ca 5%.

Du förstår som vanligt inte vad frågan gäller.

Frågan gällde varför bostäder är billigare i Spanien än i Sverige. En stor del är den mycket lägre lönekostnaden för att bygga dem. Den andra delen är att det bara finns en bråkdel av alla strikta byggnormen, den tredje delen att husen kan byggas extremt enkelt då de inte behöver klara 20 minusgrader i månader.
Citera
2026-02-18, 08:44
  #58876
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fore1
Herregud vad priserna sticker på Södermalm. 10-30% mot utgång. När sprider det sig vidare?

Syns ju inte alls på t ex Kungsholmen eller Östermalm. Inte heller i direkt närförort som Hammarby sjöstad eller Liljeholmen. Så rätt begränsat fenomen men det kanske är det låga utbudet som gör det. Dock har väl Söder ofta haft högst budpremie, dvs mest lockpriser.
Citera
2026-02-18, 10:05
  #58877
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trailwalker
Syns ju inte alls på t ex Kungsholmen eller Östermalm. Inte heller i direkt närförort som Hammarby sjöstad eller Liljeholmen. Så rätt begränsat fenomen men det kanske är det låga utbudet som gör det. Dock har väl Söder ofta haft högst budpremie, dvs mest lockpriser.
Det syns inte hos mäklarstatistik fram till Jan heller. I så fall är det något som startat i Feb. Eller bara tillfälligheter.

Men Södermalm verkar nu ligga på ATH. Det har varit en ganska stadig uppgång sedan botten i Dec 23.
Citera
2026-02-18, 10:06
  #58878
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trailwalker
Syns ju inte alls på t ex Kungsholmen eller Östermalm. Inte heller i direkt närförort som Hammarby sjöstad eller Liljeholmen. Så rätt begränsat fenomen men det kanske är det låga utbudet som gör det. Dock har väl Söder ofta haft högst budpremie, dvs mest lockpriser.

Är väl bara kolla på kvm priset. Det börjar i innerstan och Södermalm. Är alltid såhär. Mindre lägenheter centralt och sprider sig utåt.
Citera
2026-02-18, 10:51
  #58879
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av trailwalker
Syns ju inte alls på t ex Kungsholmen eller Östermalm. Inte heller i direkt närförort som Hammarby sjöstad eller Liljeholmen. Så rätt begränsat fenomen men det kanske är det låga utbudet som gör det. Dock har väl Söder ofta haft högst budpremie, dvs mest lockpriser.

Möjligen är inte spreaden i snitt så hög.

Men slutpriserna i hela innerstaden är nu i januari tillbaka till ATH-månaderna från 2021-22.

Som helår betraktat var 2025 ath med god marginal.

Kvm 2025 111,8
Kvm 2021 107,2

+4,3%

Villaområdena i Sthlms attraktiva förorter har också ett utbud som störtdykt det senaste året och priserna är nära ath igen. En någorlunda bra villa i Bromma, Danderyd, Lidingö ligger på booli i max en vecka och är sålt efter EN förhandsvisning runt ath
Citera
2026-02-18, 11:15
  #58880
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nyfikenskribent
En intressant upptäckt jag gjort är att marken var ca 5% av kostnaden förr och idag är den ofta 25%-50%. Jag talar om populära städer. Sen gjorde statliga räntesubventioner sitt för att hålla nere priset förr. Antalet timmar man måste jobba idag per kvadratmeter nybyggd idag mot 80-taler är enorm.
Priset på åkermark har stigit med ca en faktor 10 sedan 1995
https://jordbruksverket.se/images/200.3bdd6579197600d23bcdb44e/1755672891925/Figur%20A%20pris%20%C3%A5ker,%20bete%201995-2024.jpg

Det lär vara mer än tomtmark.

En del av markpriserna du ser är inte bara marken utan lantmäteriavgifter och kommunala anslutningsavgifter mm. Tidigare betalades en del av detta via skatten. Nu är det med avgiftsbaserat och stiger med lönekostnader och nya bivillkor som lantmäteri och kommuner åker på av riksdagen.

Och med stiganden skattetryck är det ju så att du åker på att arbeta fler timmar. Staten tar ju mer av ditt arbete.
Citera
2026-02-18, 12:03
  #58881
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Priset på åkermark har stigit med ca en faktor 10 sedan 1995
https://jordbruksverket.se/images/200.3bdd6579197600d23bcdb44e/1755672891925/Figur%20A%20pris%20%C3%A5ker,%20bete%201995-2024.jpg

Det lär vara mer än tomtmark.

En del av markpriserna du ser är inte bara marken utan lantmäteriavgifter och kommunala anslutningsavgifter mm. Tidigare betalades en del av detta via skatten. Nu är det med avgiftsbaserat och stiger med lönekostnader och nya bivillkor som lantmäteri och kommuner åker på av riksdagen.

Och med stiganden skattetryck är det ju så att du åker på att arbeta fler timmar. Staten tar ju mer av ditt arbete.

Jag har sett gamla ekonomiska planer i attraktiva städer, inklusive anslutningar, lantmäteriet osv så var det runt 5%. Markens värde är extremt mycket högre idag i attraktiva städer. Taxeringsvärde på marken var i dessa fallen ca 40x idag mot inköpspris då fastigheten byggdes, lönerna har ökat ca 3-4x . Min poäng står, mycket av kostnadssökningarna beror på markpriser, tyvärr också byggnadskostnader som givetvis också påverkas av skatter.

Vi pratar attraktiv mark i städer. Inte vanlig åkermark. Detta är sent 80-tal. Byggkostnad då var ca 6000kr per kvadratmeter
__________________
Senast redigerad av nyfikenskribent 2026-02-18 kl. 12:16.
Citera
2026-02-18, 12:57
  #58882
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nyfikenskribent
Jag har sett gamla ekonomiska planer i attraktiva städer, inklusive anslutningar, lantmäteriet osv så var det runt 5%. Markens värde är extremt mycket högre idag i attraktiva städer. Taxeringsvärde på marken var i dessa fallen ca 40x idag mot inköpspris då fastigheten byggdes, lönerna har ökat ca 3-4x . Min poäng står, mycket av kostnadssökningarna beror på markpriser, tyvärr också byggnadskostnader som givetvis också påverkas av skatter.

Vi pratar attraktiv mark i städer. Inte vanlig åkermark. Detta är sent 80-tal. Byggkostnad då var ca 6000kr per kvadratmeter
SCB har data på det där.

I % kan nog marken ha ökat mer än byggnadskostnad. Iaf för adresser som ökat mest i attraktion.
Går väl att se där om det är generellt så.

Men i kr har byggnadskostnaden ökat mer. Generellt borde det vara så iaf. Har en minnsebild av det. Men kanske inte för en BR i centrala Stockholm?
Citera
2026-02-18, 17:59
  #58883
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trailwalker
Syns ju inte alls på t ex Kungsholmen eller Östermalm. Inte heller i direkt närförort som Hammarby sjöstad eller Liljeholmen. Så rätt begränsat fenomen men det kanske är det låga utbudet som gör det. Dock har väl Söder ofta haft högst budpremie, dvs mest lockpriser.
Söder har väl varit lite billigare per m2 än övriga innerstan? Folk kanske har upptäckt det och ser det som ett mer likvärdigt alternativ till Kungsholmen, Vasastan, Östermalm etc.
Citera
2026-02-18, 20:51
  #58884
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Söder har väl varit lite billigare per m2 än övriga innerstan? Folk kanske har upptäckt det och ser det som ett mer likvärdigt alternativ till Kungsholmen, Vasastan, Östermalm etc.


Tror få väljer stadsdel på det viset. Möjligtvis att Kungsholmen kan vara ett budgetalternativ till Vasastan men knappt ens det.

Priserna ser onekligen ut att ha rusat på sööööder. Kanske inte de mest ekonomiskt sinnade som spekulerar in sig där i allmänhet och nu tror de väl på prisfest efter regeländringarna...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in