2026-02-18, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av All-the-way-77
Ja, det var ju raljant skrivet, men jag menar ändå att det hör till sakfrågan när det är hon själv som skickat in sin bild med en specifik utstrålning.

Det är naturligtvis principiellt fel att försöka ragga i ett professionellt sammanhang via lösenordsskapande och det är inget som IT-personalen bör syssla med, samtidigt är det ju som du säger: för att en man skall lyckas måste han vara lite, men lagom, fräck och framåt. Att hitta den rätta balansen av det är inte alltid lätt för alla.

Nä, det var kanske inte så professionellt. Men en IT-snubbe på en högskola kanske inte måste ha sånna krav på sig att vara 100% professionell hela tiden? Det känns som ett jobb där det kan vara okej att vara lite avslappnad på också. Vi får ett väldigt tråkigt samhällsklimat om man inte ska kunna göra lite fel nån gång utan att man ska behöva bli uthängd bland sina kollegor och i expressen.

Det blir så himla trist för alla om folk ska gå omkring och vara rädda för vanlig mänsklig interaktion.
Citera
2026-02-18, 20:09
Avstängd
Citat:
Ja, det var ju raljant skrivet, men jag menar ändå att det hör till sakfrågan när det är hon själv som skickat in sin bild med en specifik utstrålning.

Det är naturligtvis principiellt fel att försöka ragga i ett professionellt sammanhang via lösenordsskapande och det är inget som IT-personalen bör syssla med, samtidigt är det ju som du säger: för att en man skall lyckas måste han vara lite, men lagom, fräck och framåt. Att hitta den rätta balansen av det är inte alltid lätt för alla.

Du gör om samma tabbe.
Det är ett foto av en tjej. Inte mer.
Sen vad du lägger för värderingar i hur hon ser ut hör inte till sakfråga.

Det är likvärdigt med att fråga vad för kläder pojken/knappt tonåringen hade för kläder på sig när hans moster förgrep sig på honom.
Och var han flörtig mot sin moster?
Hade han smakat öl i samma veva också?
Han fick ju orgasm?
Citera
2026-02-18, 20:18
Medlem
All-the-way-77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av indirektreklam
Du gör om samma tabbe.
Det är ett foto av en tjej. Inte mer.
Sen vad du lägger för värderingar i hur hon ser ut hör inte till sakfråga.

Nej, det är vad du inte anser har med saken att göra - som enbart är relevant för just dig. Du kan liksom inte diktera vad någon annan lägger för värderingar / noterar vad attityden signalerar i kombination med hennes olika uttalanden.

Citat:
Det är likvärdigt med att fråga vad för kläder pojken/knappt tonåringen hade för kläder på sig när hans moster förgrep sig på honom.

Jag utgår från att du gör dig medvetet dum nu och inte egentligen menar så här.
Citera
2026-02-18, 20:29
Avstängd
Citat:
Nej, det är vad du inte anser har med saken att göra - som enbart är relevant för just dig. Du kan liksom inte diktera vad någon annan lägger för värderingar / noterar vad attityden signalerar i kombination med hennes olika uttalanden.

Jag antar att du beskyller offrets utsida när övergrepp utförts.
Citera
2026-02-18, 20:30
Medlem
Citat:

Personen behöver då inte spela dum...
Citera
2026-02-18, 20:32
Medlem
All-the-way-77s avatar
Citat:
Jag antar att du beskyller offrets utsida när övergrepp utförts.

Varför "antar" du en sådan fånig idé?
Citera
2026-02-18, 20:32
Medlem
Citat:

Varför försöker du, personen är helt efterbliven 🤣
Citera
2026-02-18, 20:42
Avstängd
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Phailure
Varför försöker du, personen är helt efterbliven 🤣

Efterbliven är dom få som anser att utsidan hos en annan människa är avgörande för hur man ska bli bemött eller behandlad.
Citera
2026-02-18, 20:56
Medlem
Citat:
Efterbliven är dom få som anser att utsidan hos en annan människa är avgörande för hur man ska bli bemött eller behandlad.

Utsidan kan säga något om hur en människa fungerar. Alla som ser hennes bild ser att hon anstränger sig för att se bra ut. Det är inget fel i det. Men det visar också på hyckleri när hon sedan låtsas bli upprörd över att någon tycker att hon ser bra ut. Alltså är det en fullt relevant aspekt att diskutera i tråden.
Citera
2026-02-18, 21:15
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av ThaliaElise
Utsidan kan säga något om hur en människa fungerar. Alla som ser hennes bild ser att hon anstränger sig för att se bra ut. Det är inget fel i det. Men det visar också på hyckleri när hon sedan låtsas bli upprörd över att någon tycker att hon ser bra ut. Alltså är det en fullt relevant aspekt att diskutera i tråden.

Det kan finnas många anledningar till att någon väljer att se ut som dom gör.
- Hon bryr sig om utsidan för att det blivit till en hobby ex. smink.
- Hon bryr sig om utsidan för att hon har "body dysmorphia”.
- Hon bryr sig egentligen inte nämnvärt om utsidan men tjejgänget ville testa botox så hon tyckte det lät som en kul grej.
- Hon gillar stilen helt enkelt.

Man kan till viss del och fördomsfullt bilda sig en falsk-sann uppfattning om personen baserat på dens yttre. Men man kan inte på något sätt rättfärdiga ett illa bemötande eller brott baserat på utsidan.
Trots det tar korkade människor tillfälle i akt att lägga fokuset där det inte hör hemma.

Högst troligt har reportern bett om foto.
Hon valde en bild hon kände sig bekväm med.
Citera
2026-02-18, 21:30
Medlem
All-the-way-77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThaliaElise
Alla som ser hennes bild ser att hon anstränger sig för att se bra ut. Det är inget fel i det. Men det visar också på hyckleri när hon sedan låtsas bli upprörd över att någon tycker att hon ser bra ut.

Jo, just så ser jag det. Om en person själv väljer ut bild där hon sitter hårdsminkad och putar med glänsande läppar och samtidigt talar ut i tidningen över hur hon inte kan få vara i fred från alla män som alltid uppvaktar henne - så känns det relevant att fundera över vilken attityd hennes bild ändå visar.

Och som sagt, det gör förstås inte att IT-killen gjorde rätt, det var - utifrån de omständigheter vi har hört - klumpigt och malplacerat.
Citera
2026-02-18, 23:49
Medlem
frdks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jumpjet
1: Ibland? Snarare alltid.
2: Jag HATAR alla varianter av "bejaka". Jag är så jävla trött på det jävla ordet. Det är lika sönderanvänt som "rasist".

Helt klart. Men bejaka här får likställas med att stå ut med ett oljigt garage som stinker disel och svetsrök för en kvinna.
Vad en får stå ut med får den andra stå ut med tillbaka utan att ifrågasätta dess syfte och mening.
Ingen vill ha en kvinnan i garaget med åsikter.. lika lite som hon vill ha en mekainisk man vid matbordet.

Det kluriga som /man/ är att förstå vad som är rätt bemötande, identifiera när det är en känsloyttring och inte. Sen att bita ihop och träna på formuleringarna. Går inte köra samma repa varje gång, det behöver komma från en lyssnare som adresserar känslor. Träning ger färdighet här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in