Citat:
Ursprungligen postat av
Kriminallen
Finns inget i lagen som hindrar att poliserna sitter själva. Vid större ärenden jobbar de i grupp. Antagligen ska man enligt riktlinjerna för arbetsmiljö osv inte sitta själv med sånt här material. Men sen rent praktiskt funkar det inte så. Garanterat att i mindre ärenden har enskilda poliser tillgång till material. De kollar väl dessutom till exempel mobiler osv ute fält.
Jag tror faktiskt inte man fixar att jobba med det här och sedan även gå igång på det, över tid. De är väl ofta lite psykvrak och jag tror inte de fixar pressen.
Han som stämde Sara från Dumpen var väl IT-forensiker hos just polisen? De finns överallt. De hör till undantagen såklart men de finns.
Det stämmer säkert det du säger! Men i teorin kan ju en polis då kopiera materialet och ta det med sig hem? Ja de har säkerhetssystem som kan logga aktiviteten, men de kanske inte kan logga om någon filmar skärmen med egen mobiltelefon.
Det är lite som när dagispersonal inte får byta blöja ensamma, det är en försiktighetsåtgärd som kanske anses "onödig" i de flesta fall men som kan förebygga övergrepp i undantagsfall och därför är riktlinjerna ändå så viktiga att följa. Samma borde gälla polisen som jobbar med sexuella övergrepp mot barn och som får tillgång till övergreppsmaterial.
Är man polis kanske man fixar pressen. Alla peddosar är inte psykvrak som inte kan hålla sig i styr när det krävs. En del är metodiska och utstuderande.
Polisen ska ha all eloge för vad de får gå igenom för att rädda barn, någon måste ju göra skitjobbet, det jag försöker säga är att inte ens polisen kan vara säkra på att en anställd inte är peddo och därför måste det ju finnas riktlinjer för hur övergreppsmaterial hanteras.