2026-02-18, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SpaceGayAndSunshine
Jag påstår att den inte förändras.

Det påstår jag också, men hur rimmar det med att avstånden växer i takt med att objekten blir större?
Citera
2026-02-18, 19:53
Medlem
SpaceGayAndSunshines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Det påstår jag också, men hur rimmar det med att avstånden växer i takt med att objekten blir större?

Materian växer och avstånden växer för att förhindra att gravitationen förändras.
Citera
2026-02-18, 20:01
Medlem
TheJesuits avatar
Citat:
Materian växer och avstånden växer för att förhindra att gravitationen förändras.

Gravitation är en effekt av att rum-tiden är krökt. Det finns inga observationer eller ens teorier att denna förändras. Därmed inte sagt att det inte kan vara så.

Men är det någon som förmodligen är en feltolkning så är det att universum expanderar accelererande. Det är ju en högst anmärkningsvärd observation. Att vi tror det vara så kan mycket väl bero på något vi inte begriper.
Citera
2026-02-18, 20:02
Medlem
SpaceGayAndSunshines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheJesuit
Gravitation är en effekt av att rum-tiden är krökt. Det finns inga observationer eller ens teorier att denna förändras. Därmed inte sagt att det inte kan vara så.

Men är det någon som förmodligen är en feltolkning så är det att universum expanderar accelererande. Det är ju en högst anmärkningsvärd observation. Att vi tror det vara så kan mycket väl bero på något vi inte begriper.

Ja, jag hoppas att det är så att vi feltolkar något. Även detta med mörk materi hoppas jag är riktig fel.
Citera
2026-02-18, 20:06
Medlem
TheJesuits avatar
Citat:
Ja, jag hoppas att det är så att vi feltolkar något. Även detta med mörk materi hoppas jag är riktig fel.

Mörk materia och mörk energi är ju något som faller ur matematiken för "att det skall gå ihop". Om det är så i verkligheten tycker jag att det borde framkommit något evidens på CERN. Alltså i alla fall någon skevhet som inte gick att förklara åtminstone.

Mörk materia och mörk energi kan vara som Einsteins misstag med den Kosmiska Konstanten.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in