2013-08-10, 18:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SpaceGayAndSunshine
Avståndet mellan jorden och månen ökar i samma takt så klart. Om jorden och månens storlek fördubblas så fördubblas även avståndet mellen de två.

Jag tror det är ganska enkelt lösning, det skullle lösa problemet, om även allting förstoras så skulle atomer/molekyr what ever, också förstoras i en takt som gör att vi inte kan skilja eller förklara det kanske nu.

Vi skulle jo se allting exakt likadant även om avståndet blir större och längre så skulle det vara samma för oss för vi växer med själva universum.

Allt är alltid samma för oss i våra "ögon", kanske man skulle kunna se skyllnaden om man hadde andra synliga spectrum eller parallela univerusm?
Citera
2022-12-14, 23:22
Medlem
SpaceGayAndSunshines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaxxon
Varför skulle vi uppfatta det som gravitation? Vad är det som avgör om något växer i en annan takt, gentemot något annat?

Förstå att saker blir inte större relativt varandra i gravitationspåverkan. Just detta borde slå hål på din hypotes.

Hur kom du på detta, som inte ens stämmer med den enklaste kvicka tanke?

Vi uppfattar inte gravitationen (eftersom den inte existerar). Det vi uppfattar är accelerationen. Att du känner av golvet/marken/underlaget just nu beror på acceleration, precis som att du trycks på ryggstödet i bilen när den accelererar kraftigt.
Citera
2022-12-15, 06:58
Medlem
Muppetys avatar
Rätt intressant teori!

Sitter själv dagarna i ända med att filosofera, resonera o läsa elementarpartikelfysik/relativitetsteori. Men blir inte klokare, man blir snarare galen...

Men en grej, nån nämnde mörk energi, kan man säga att det skulle vara en 5:e naturkraft? Energin från Big Bang har ju kondenserats till materia, o kanske fortfarande gör? Vi kanske expanderar snabbt ändå? O det kanske inte är mätbart?
Citera
2022-12-21, 16:54
Medlem
Citat:
Vi uppfattar inte gravitationen (eftersom den inte existerar). Det vi uppfattar är accelerationen. Att du känner av golvet/marken/underlaget just nu beror på acceleration, precis som att du trycks på ryggstödet i bilen när den accelererar kraftigt.
Hur skulle din idé förklara omloppsbanor?

Citat:
Ursprungligen postat av Muppety
Rätt intressant teori!

Sitter själv dagarna i ända med att filosofera, resonera o läsa elementarpartikelfysik/relativitetsteori. Men blir inte klokare, man blir snarare galen...

Men en grej, nån nämnde mörk energi, kan man säga att det skulle vara en 5:e naturkraft? Energin från Big Bang har ju kondenserats till materia, o kanske fortfarande gör? Vi kanske expanderar snabbt ändå? O det kanske inte är mätbart?
Nu vet vi visserligen väldigt lite om vad mörk energi faktiskt är för något, men i sin enklaste form (den kosmologiska konstanten) så är det en konstant energitäthet som är lika stor överallt. Det som beskriver hur detta leder till en expansion av rummet är allmän relativitet, alltså gravitation. Så, det är alltså (givet vår nuvarande kunskap, det kan ändras i framtiden) ingen femte naturkraft utan just gravitation.
Citera
2022-12-21, 17:09
Medlem
Vart kommer all materia ifrån då?
Eller blir vi porösare? först är vi mjölk och vispas till grädde då ? Marshmallow människor ?
Aha det är därför Musk ska till mars?
Äsh gravitationen är bara att lätta saker lägger sig över tunga saker.
Grädde i vatten typ
Rymden är lättast.
Svarta hål är ännu lättare

Alltså är svarta hål bara ett centrum .

Att det blir bollar är bara för det är det mest kompakta sättet att packa ihop sig

Resterande ojämnhet blir energi.
Som människor som undrar vart dom ska ta vägen.
Senast redigerad av troligengud 2022-12-21 kl. 17:19.
Citera
2022-12-22, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saerkvarken
Hur skulle din idé förklara omloppsbanor?
OM gravitation är likt Einstein sa, rymdens krökning så "känner" du aldrig av gravitation. Det du känner av är allting som ändrar din bana att inte följa denna krökning. Så när du står i din potatisodling där rymdens krökning är ner genom jorden mot centrum (tänk att 3d-krökningar är svåra att förklara i termer vi är vana vid) så står potatisen du står på (sorry) för din acceleration uppåt, nånstans runt 9.82m/s2.

Gravitation känner du inte av, det är bara den normala linje du skulle följa i rymdtiden om inga krafter verkade på dig. Se det som att gravitationen - rymdens krökning - är en flod. Du står i dess vatten och om du bara hänger med strömmen känner du ingen påverkan. Men står du fast så är det nånting som du spjärnar mot (ditt potatisland) som ger dig en acceleration nog att motstå rymdkrökningen.

Det är korrekt att det är exakt samma kraft som en extern acceleration, givet att man inser att den första alltid är närvarande. Så om du accelererar med 2G längs en startbana så har du fortfarande en 1G acceleration rakt upp från asfalten, planet, etc.
Citera
2023-01-12, 20:07
Medlem
Gravitation är inte ett av de lättaste ämnena att förstå med dagens forskning. Jag tror att teorierna kommer att ändras inom kort. Kan du förklara din logik bakom ditt påstående?
Citera
2026-02-18, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StockholmMusik
Gravitation är inte ett av de lättaste ämnena att förstå med dagens forskning. Jag tror att teorierna kommer att ändras inom kort. Kan du förklara din logik bakom ditt påstående?

Exakt vad ska jag förklara som jag inte redan förklarat?
Citera
2026-02-18, 18:42
Medlem
Citat:
Att rymden växer med en accelererande hastighet är något som de flesta är överens om.

Tänk om även materian växer med samma accelerande hastighet? Det skulle ge en väldigt bra lösning på gravitationsproblemet och göra den hypotiska gravitonen helt onödig.

Storlek och sträcka är alltid relativa. Alltså för att kunna bedömma hur stort ett objekt är så måste vi jämföra objektet med ett annat objekt. Om då allt växer med samma hastighet så kommer ändå alltid objekts storlek vara samma relativt varandra. Samma sak gäller avstånd mellan två objekt.

- Rymdens utvidgning ökar med en accelererande hastighet.
- Gravitation och acceleration går inte att skilja åt.
- Alltså är den gravitation inget annat än rymdens och materians accelererande utvidgning.

Varsågod att diskutera, kom med motbevis!

Om följande teori skulle gälla, så skulle gravitationen som kraft förändras med tiden och det tror jag inte att man har sett några spår av?
Citera
2026-02-18, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Om följande teori skulle gälla, så skulle gravitationen som kraft förändras med tiden och det tror jag inte att man har sett några spår av?

Hur skulle den förändras?
Citera
2026-02-18, 18:48
Medlem
Citat:
Hur skulle den förändras?

Det var jag som frågade. Det är du som ska förklara.
Citera
2026-02-18, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Det var jag som frågade. Det är du som ska förklara.

Jag påstår att den inte förändras.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in