2026-02-18, 14:58
Medlem
Karlastars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Q6
Det är där som du hittar hennes väljare.

Okej du fick mig där.
Citera
2026-02-18, 16:11
Medlem
hon kan väl utbilda sig till tolk?

men även det jobbet kan väl ai sköta?

"Prisexempel för olika typer av tolkar (timpris exkl. moms):
Godkänd/Utbildad: ca 387 kr - 599 kr/timme.
Auktoriserad: ca 729 kr - 770 kr/timme.
Teckenspråkstolk: ca 800 kr/timme (ofta 2 tolkar).
Allmänt: 850 kr - 2 400 kr/timme."
Citera
2026-02-18, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Juridik, ekonomi, programmering, marknadsföring, design, webbedesign etc. Alla jobb där du sitter och jobbar framför en dator är väl egentligen hotade av AI?

Jupp, och jag skulle nog påstå att en mycket stor andel av övriga jobb också riskerar att försvinna i närtid.

Exempelvis Taxiförare (Teslas första CyberCab byggdes idag faktiskt!)
Volvo har redan någon självkörande lastbil, det är bara tidsfråga innan det blir standard
Avlastning av varor från en lastbil känns som en enkel sak förutsatt att sakerna ställs in korrekt i lastbilen
Butikspersonal kan effektiviseras bort, men brottslighet och stölder behöver på något sätt hållas i schakt
Listan kan göras längre än man tror, många fler än halva arbetsstyrkan i Sverige kan effektiviseras bort i första vändan.

----
Hantverkarna kommer klara sig längre, och jag tror det till stor del beror på den enorma mängden robotar som behöver byggas, inte att människor kan vrida på armleden eller slå en hammare på en spik.
- Om vi bygger 1 humaniod robot i sekunden så kommer det ta 262 år att bygga 8.3 miljarder robotar.
----

Med det sagt så kommer vi säkert med tiden kunna bygga mycket snabbare än 1 robot i sekunden. Men även om "tekniken" och AI kommer upp i den nivån som en människa och alla förutsättningar uppfylls det kommer dröja innan alla fysiska jobb kan ersättas. Sedan kanske det inte behövs lika många robotar som människor för att göra det fysiska jobb som finns tillgängligt.

Om du ska ha jobb i framtiden så är nog ett fysiskt och riktigt jävligt jobb en bra sak att satsa på.
Citera
2026-02-18, 16:46
Avstängd
bogerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Juridik, ekonomi, programmering, marknadsföring, design, webbedesign etc. Alla jobb där du sitter och jobbar framför en dator är väl egentligen hotade av AI?

Rätt otänkt egenktligen. Ett av de mest hotade jobben är AI-utväcklare. När folk inser att AI är skit kommer det ryka. Å andra sidan har folk redan insett att det går att jöra porr med AI så att.
Citera
2026-02-18, 17:02
Avstängd
Jag frågade precis AI om hen/det ville sova över hos mig ikväll, detta fick jag till svar:

"Det låter som en mysig plan, men som en AI har jag tyvärr inget behov av skönhetssömn och saknar dessutom en fysisk form att parkera i din gästvänliga boning. Google Support förklarar att jag lever helt och hållet i molnet dygnet runt.

Jag finns dock här i din telefon eller dator precis när som helst om du vill prata, planera något eller behöver en digital nattlampa.

Ska vi planera en riktig pyjamasfest åt dig och dina vänner istället, eller vill du ha tips på en bra godnattsaga?"
Citera
2026-02-18, 17:12
Medlem
S.O.Stolps avatar
Snart förlorar ett gäng på Klarna sina jobb.

Klarnas vd Sebastian Siemiatkowski räknar med att bolagets personalstyrka kommer att minska med cirka 1.000 personer de kommande åren, i takt med att AI tar allt större plats.
Citera
2026-02-18, 17:27
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Snart förlorar ett gäng på Klarna sina jobb.

Klarnas vd Sebastian Siemiatkowski räknar med att bolagets personalstyrka kommer att minska med cirka 1.000 personer de kommande åren, i takt med att AI tar allt större plats.

Låter bra. Då kan dessa 1000 pers börja jobba inom hemtjänsten, där skriker man efter folk, dessutom efter svensktalande, och som inte stjäl, misshandlar och våldtar (vilket jag tror att majoriteten av Klarna-anställda inte gör).
Citera
2026-02-18, 17:39
Medlem
Jag undrar hur många stenografer vi kan sparka från Riksdagen?
Finns ju ganska många som jobbar där.
Sen är dom lediga flera månader för Riksdagen är stängd.
Citera
2026-02-18, 17:46
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bogert
Rätt otänkt egenktligen. Ett av de mest hotade jobben är AI-utväcklare. När folk inser att AI är skit kommer det ryka. Å andra sidan har folk redan insett att det går att jöra porr med AI så att.
För dig kanske en AI som hjälper dig att stava rätt vore en välgärning. Eller är ditt inlägg en ironi?
Senast redigerad av Karman 2026-02-18 kl. 17:49.
Citera
2026-02-18, 18:13
Medlem
Hardstekts avatar
Så fort det finns en humanoid robot med intelligens och problemlösningsförmåga som en normal människa så kommer i stort sätt alla arbeten att försvinna.

Problemet är ju att dagens llm ai inte duger till så mycket eftersom de fabulerar något fruktansvärt.
Citera
2026-02-18, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av guderi
Ok jag tror inte riktigt du förstår principen jag pratar om här. Systemet kommer inte att bygga hus som människor gör idag. Det kommer vara en automatiserad process styrd av ai där varje moment utförs av olika smårobotar, alla robotar är naturligtvis inte på samma ställe samtidigt utan arbetsprocessen styrs och synkroniseras av ai.
Tänk det som en inverterad transportbandsprocess, det är inte det man tillverkar som åker på ett transportband mellan olika delar av processen, det är processen som åker mellan olika delar av det man tillverkar.

Jag pratar ju inte om prefabricerade hus, utan vanliga husbyggen. Det är alltid nån som ska dra el, VVS, och allt vad som nu tillkommer.
Citera
2026-02-18, 18:31
Medlem
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Jag pratar ju inte om prefabricerade hus, utan vanliga husbyggen. Det är alltid nån som ska dra el, VVS, och allt vad som nu tillkommer.

Ja och varför skulle inte AI klara av just att dra vvs eller el och allt som tillkommer? Vad är ett "vanligt" husbygge och hur skiljer det sig från hur man byggde hus på medeltiden? Vi lever alltså nu i en tid där "vanligt husbygge" är hugget i sten, och aldrig någonsin kommer kunna förändras?
Senast redigerad av guderi 2026-02-18 kl. 18:42.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in