Citat:
Ursprungligen postat av
Cooltrayne
Det är läkare du tänker på. En AI kan ersätta en läkare. Men en AI kan inte ersätta mänsklig kontakt.
Att du inte förstår skillnaden säger väl en del om dig. Om du försöker sätta dig in i vad dina föräldrar gjorde för dig när du var sjuk som liten? De fixar ju inte din sjukdom, det har du immunsystemet + tid som löser.
Vad yrar du om?
Vad är det för skillnad jag inte förstår menar du?
Varför skulle inte verksamheter kunna ersätta mänsklig kontakt med AI?
Citat:
Ursprungligen postat av
Cooltrayne
Du tänker att en robot kan jobba hur som helst, var som helst?
Ja det kanske den kan, men inte dagens robotar. Antagligen inte heller morgondagens.
De kommer heller aldrig klara av den typen av komplexa problem som uppkommer, vilket man bara förstår om man jobbar med det.
Visst, dagens och morgondagens robotar kan inte ersätta så speciellt mycket alls faktiskt som det ser ut just nu. Av olika anledningar. Men framtidens robotar och teknik kommer ersätta människorna.
Vad är det för komplext problem som automation inte skulle klara av menar du?
Citat:
Ursprungligen postat av
Cooltrayne
Att en robot kan dra elsladdar på en vägg förstår nog alla. Det är inte riktigt så en elektriker jobbar dock.
Vem skulle vara intresserad i framtiden av att anlita en elektriker som jobbar som hen jobbar idag?
Citat:
Ursprungligen postat av
Cooltrayne
Man kan ju oxå vända på frågan, finns det något som tyder på att människan skulle nöja sig med att sitta arbetslös?
Det var inte så längesen som vi levde för att jaga mat och försöka oss. Men du tror att vi ska gå från det till att bara nöja oss med det senare?
Jag gissar att många människor skulle tappa sin mening, dvs en stor del av deras identitet sitter i att man är behövd på något sätt, ofta via ett jobb.
Som jag har sagt många många gånger nu så kommer det med säkerhet att uppstå allvarliga konflikter. Speciellt när väldigt stora grupper inte kommer att vara önskvärda på arbetsmarknaden och de rika kommer grina om att de inte vill betala för deras uppehälle.
Om du tänker lite på det så inser du att konflikten är ett faktum.