Citat:
Ursprungligen postat av
Cooltrayne
Ja det har jag försökt påtala i tråden redan, men det är Ingen som trott på det än.
Jag menar ju oxå att varje el-jobb är individuellt. Mkt går säkert att automatisera, men jag har svårt att se att en robot skulle klara jobbet hela vägen.
Det är väl ungefär som en robotdammsugare hemma.
Du kan köpa en för säkert 25K, men den kommer alltid att trycka ut en viss mängd skräp/grus mot väggen, runt stolsben, du måste ta bort sladdar osv osv osv. Den fungerar väldigt bra men aldrig felfritt.
En enkel jämförelse är väl, hur ofta behöver du göra en norsk reset när något låser sig inom robotiken?
Det är en liten omstart bara, men jag har aldrig störrbpp en dator, mobil, teknisk pryl som INTE har behövt den typen av hjälp för att funka igen.
Det många missförstår är att det inte handlar om en robot som kommer springa runt med en hammare på en byggställning. Det kommer handla om stora autonoma system med små robotar och drönare, som var och en inte ersätter en människa men som kan utföra enklare enskilda uppgifter, det är hela systemet i sig som sedan kommer att ersätta det människan gör.
Inom forskning så finns exempelvis dessa områdena:
Swarm robotics (svärmrobotik)
Distributed autonomous construction systems
Cyber-physical production networks
Faktum är att vi kan se det redan idag inom krigföring i ex Ukraina. AI och robotar(drönare) ersätter redan det en människa kan göra till stor del, men det är inte en männskoliknande robot som springer runt med en k-pist i handen och gömmer sig bland granarna så som en mänsklig soldat skulle göra, utan det är hela, idag bara semiautonoma, system av robotar och drönare som löser uppgiften.