2026-02-18, 04:50
Medlem
Bur-q-ua12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av admin
Har ändrat rubriken "Expressen: Stor överbelastningsattack mot Flashback" till "Stor rysk överbelastningsattack mot Flashback (Expressen)".

Den proryska hacktivistgruppen NoName057(16) genomför just nu omfattande attacker mot Flashback. Gruppen har varit aktiv sedan 2022 och utför främst DDoS-attacker mot mål i Europa, Israel och Ukraina. Enligt cybersäkerhetsföretaget Orange Cyberdefense syftar attackerna både till att störa digitala tjänster och till att skapa osäkerhet kring samhällsviktiga funktioner. Deras attacker har påverkat samhällskritisk infrastruktur i flertalet länder, inklusive Sverige där myndigheter och banker historiskt utgjort målen.

admin
Hur kommer det sig att "Mello-tråden" tycks vara till synes opåverkad under tiden för den kraftiga attacken?
När den nu exakt ägde rum.
Citera
2026-02-18, 05:03
Medlem
Bur-q-ua12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Du och några andra sätter fingret på en intressant logisk paradox.. Varför skulle en aktör vilja sänka den plattform där de själva anses ha störst inflytande utan att de tystas helt? Det är precis därför man inte ska dra för snabba slutsatser.
Ju mer man granskar det, desto mindre ser det ut som en statlig påverkansoperation och desto mer som en riktad attack mot just Flashbacks existens... och vem skulle då det vara som har stört behov av att tysta ner den? Gängkriminella nätverk? USA? Mossad?
Politiska aktivistnätverk?

Om man tänker som en strategisk brottsling eller en aktör med ett specifikt motiv att tysta Flashback, så är det nuvarande säkerhetsläget en "get out of jail free"-kort...
Det blir ju garanterad anonymitet … De vet ju att svenska myndigheter, media och "tyckarna" på nätet är så fixerade vid Ryssland att de inte ens kommer att leta efter andra förövare. Men de kan ju faktiskt också har hyrt hackers att utföra jobbet åt dom.

Citat:
och vem skulle då det vara som har stört behov av att tysta ner den? Gängkriminella nätverk? USA? Mossad?
Politiska aktivistnätverk?
Sveriges regering?
Citera
2026-02-18, 05:09
Medlem
Bur-q-ua12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KavlaUpp
Hur stor är risken att ens identitet nu blivit läckt?
Det beror väl på diverse faktorer?
Hur bedömer du den rislen och är den din största farhåga i sammanhanget?
Jag undrar mer över varför, eller hur, "Mellotråden" tycks ha kunnat klara sig intakt igenom "stormen".
Citera
2026-02-18, 06:31
Medlem
Pripps0.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Ja men detta ju mest bara spekulationer från min sida .. men med tanke på hans bakgrund bör man ju iaf ta med det med i en utredning!

För några år sedan var ju Bahnhof drivande i att peka ut konkurrenter (som t.ex. IP-Only/GlobalConnect tror jag de heter) för att ha ryska kopplingar eller använda rysk materiel i sina nät... Det visade sig vara en sanning med rejäl modifikation, men Karlung lyckades skrämma upp både kommuner och statliga aktörer att välja Bahnhof istället. Det var ett rent affärsmässigt drag klätt i "nationell säkerhet".

Man ska inte heller vara historielös när det gäller Bahnhof... Det här är ett bolag vars ägare tidigare har varit extremt skicklig på att manipulera det offentliga Sverige .. minns bara hur de använde ”ryss-skräck” för att smutskasta sina konkurrenter och vinna marknadsandelar genom att peka ut kopplingar som knappt existerade..
Om man har en historik av att lura eller vilseleda opinionen för att främja sina egna affärsintressen, varför skulle man inte göra det nu när kvartalsrapporten blöder? Flashback är ju rätt harmlöst ställe att använda i något sådant.. istället för tex Fortum!

Att sänka Flashback (eller låta det ligga nere) och skylla på Putin är exakt den typen av ”High stakes”- PR som Jon Karlung har gjort sig känd för i decennier…
Det är spekulationer, visst, men baserat på ett mönster av hur det här bolaget faktiskt fungerar när det handlar om att vinna rubriker och rädda aktiekurser bör man ju tänka lite extra!
I det här stadiet är allt spekulationer.
Ja, Karlung verkar lite shady. Folk verkar dessutom ha glömt fabeln om pojken som ropade varg.

Jag kan inget om IT-säkerhet, men problemen på FB startade ju långt innan helgen forumet låg nere. Var de problemen också skapade av den ryska hackergruppen? Varför tog det isåfall veckor att spåra gruppen? Om det är Bahnhof som står för FBs säkerhet, har de visat att de är värdiga uppgiften?

Finns fortfarande småfix som inte funkar efter allt strul på FB, men det kanske ligger på FB självt. Hälften av smilisarna är borta t ex. Men det är en petitess.
Senast redigerad av Pripps0.0 2026-02-18 kl. 07:20.
Citera
2026-02-18, 07:03
Medlem
Duvlorts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps0.0
I det här stadiet är allt spekulationer.
Ja, Karlung verkar lite shady. Folk verkar dessutom ha glömt fabeln om pojken som ropade varg.

Jag kan inget om IT-säkerhet, men problemen på FB startade ju långt innan helgen forumet låg nere. Vad de problemen också skapade av den ryska hackergruppen? Varför tog det isåfall veckor att spåra gruppen? Om det är Bahnhof som står för FBs säkerhet, har de visat att de är värdiga uppgiften?

Finns fortfarande småfix som inte funkar efter allt strul på FB, men det kanske ligger på FB självt. Hälften av smilisarna är borta t ex. Men det är en petitess.

För att inte vara en rysk hackerattack så får man säga att ni gamla kära rysstroll verkligen kör en massiv cover up?
Samt alla kända ryssinspirerade grepp, whataboutism, ifrågasättande av Karlung m.m.

(Plus alla dessa konton som legat vilande sen tidigt 2000-tal)
Citera
2026-02-18, 08:03
Medlem
Riksreptilens avatar
Fortsatt nere/segt och bara timmar kvar till dubbla skidstafetter.

Jag varierar mig idag och skyller på frustrerade vitryska rika skidentusiaster som hyrt in nätverk av infekterade datorer.
Citera
2026-02-18, 08:05
Medlem
Pripps0.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riksreptilen
Fortsatt nere/segt och bara timmar kvar till dubbla skidstafetter.

Jag varierar mig idag och skyller på frustrerade vitryska rika skidentusiaster som hyrt in nätverk av infekterade datorer.

Strular här med, Bahnhof får skärpa till sig!
Citera
2026-02-18, 09:32
Avstängd
Timothy.McVeighs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duvlort
För att inte vara en rysk hackerattack så får man säga att ni gamla kära rysstroll verkligen kör en massiv cover up?
Samt alla kända ryssinspirerade grepp, whataboutism, ifrågasättande av Karlung m.m.

(Plus alla dessa konton som legat vilande sen tidigt 2000-tal)
Jag känner igen en del av dessa konton då dom alltid dyker upp när ett fartyg råkat slita av kablar i östersjön, märklig slump...
Citera
2026-02-18, 09:33
Medlem
Innerfittefetts avatar
Var problem i morse nån halvtimma, men nu rullar det. Var det en ny attack eller annat strul?
Citera
2026-02-18, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Taoker
Om Expressen säger det så är det förmodligen inte Ryssarna. Just sayin
Det är Jon Karlung som säger det.
Citera
2026-02-18, 09:38
Medlem
Innerfittefetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timothy.McVeigh
Jag känner igen en del av dessa konton då dom alltid dyker upp när ett fartyg råkat slita av kablar i östersjön, märklig slump...
Ja jävligt korkat då de sen länge är avslöjade.
Livstidsbann på alla jävla vatniks som sprider desinformation och saboterar trådar!
Citera
2026-02-18, 09:50
Medlem
Syrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bur-q-ua12
Sveriges regering?

Om det var Sveriges regering varför skulle de inte bara finna en anledning att blockera siten först ? Känns ganska meningslöst att stänga nere en site i några dagar om man nu verkligen avskyr den så mycket. I övrigt älskar ju Tidö Flashback, här hänger ju alla som röstar på dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in