2026-02-17, 21:09
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Allt är möjligt tills dess att konkreta bevis ligger på bordet..

Nej allt är inte möjligt. Och än mindre är troligt.
Citera
2026-02-17, 21:14
Medlem
tretiotreslaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyzza
Jag höll på att bli galen för jag trodde det var min dator som krånglade efter att jag rensat ut all historik.

Googlade och hamnade på Reddit och där fanns ett bra tips.

En sida där man kan kolla vilka sidor som ligger nere. Bara ladda ner den och lägg den i din Toolbar.

https://www.isitdownrightnow.com/
eller så pingar du den i cmd
Citera
2026-02-17, 21:29
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av tretiotreslak

Förklara för oss äldre.
Citera
2026-02-17, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tretiotreslak

Citat:
Ursprungligen postat av IngeFitta
Förklara för oss äldre.
Användaren menar att du kan skriva ”ping flashback.org” i terminalen.

Det är ett väldigt dåligt tips. Inte minst för att poängen med en extern tjänst är att kolla om en sajt är nere för alla andra eller bara en själv.

Att pinga en sajt kan inte svara på om en sajt är nere även för andra
Citera
2026-02-17, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Om det nu skulle vara så som du säger: Varför skulle det vara ett ryskt intresse, främst statligt, att blockera Flashback?

Borde det inte snarare vara ett intresse från ryssarnas motståndare att ytterligare likrikta medierna här i västvärlden. Jag pekar inte på någon, men menar helt enkelt att det borde ligga närmare tillhands.

De vill väl testa att släcka ner kommunikationen och vår källa till information vid ett eventuellt anfall antar jag. Inte för att jag tror att det är nära förestående
Citera
2026-02-17, 21:47
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Ballooong
Användaren menar att du kan skriva ”ping flashback.org” i terminalen.

Det är ett väldigt dåligt tips. Inte minst för att poängen med en extern tjänst är att kolla om en sajt är nere för alla andra eller bara en själv.

Att pinga en sajt kan inte svara på om en sajt är nere även för andra

Bra att veta.
Citera
2026-02-17, 22:05
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Nej allt är inte möjligt. Och än mindre är troligt.

Alla bör betraktas som oskyldiga till dess att konkreta bevis lagts fram. Vi kan inte bara peka ut någon och hävda skuld.. rättvisan fungerar inte på det sättet. Det går givetvis bra att spekulera, men vi måste skilja på diskussioner och faktiska bevis. Det gäller allt!
Citera
2026-02-17, 23:02
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Alla bör betraktas som oskyldiga till dess att konkreta bevis lagts fram. Vi kan inte bara peka ut någon och hävda skuld.. rättvisan fungerar inte på det sättet. Det går givetvis bra att spekulera, men vi måste skilja på diskussioner och faktiska bevis. Det gäller allt!

Ingen har pratat om bevis men det finns folk som vet vilken typ som ligger bakom attackerna. Och nu har vi en bra utgångspunkt på vilka som kan ligga bakom.
Citera
2026-02-17, 23:11
Medlem
Morgonrodnads avatar
Citat:
Jag är ju inte IT säkerhetsexpert men jag tror inte det är omöjligt att fejka…

Det borde vara oerhört lätt för flashback att kolla på några paket och verifiera med ISPerna de kom ifrån att de verkligen kommer därifrån och inte från Banhofs interna nät.

Faktum är att du ens behöver vara flashback. Alla som peerar trafik med Banhof just nu borde veta exakt om detta är en riktig DDOS eller fejk. Det är ganska många som ska hålla tyst i den konspiration och nästan alla är direkta konkurenter till Banhof.
Citera
2026-02-17, 23:14
Medlem
Taokers avatar
Om Expressen säger det så är det förmodligen inte Ryssarna. Just sayin
Citera
2026-02-18, 03:32
Medlem
Det hade varit något konstigt om Ryssland, dvs den ryska ledningen, via all deras kontroll över hela Ryssland, inte hade försökt angripa flashback på något sätt. Flashback står ju lustigt nog för en total motsats till vad den ryska ledningen har att erbjuda. Nästan lite konstigt att det sker först nu. Undra om det har att göra med att en invasion gick fel, och nu försöker den ryska ledningen faktiskt svinga vilt, slå brett, eller vad nu kan tänkas funka.

Den ryska staten försöker eskalera deras haveri till invasion av Ukraina och därför hackar de helst vad de kan för att sprida osäkerhet så gott det går, och betalda Ryss-konton som Menea, det är en del i en integrerad del av detta maskineri. Det är viktigt att förstå att den ryska ledningen arbetar inte för någon annan än den ryska staten. Den ryska statens överlevnad hänger på Menea!
Citera
2026-02-18, 03:37
Medlem
Citat:
Ja men skadad uppnåddes ju.. dom ska inte ens kunna stänga ner en sida i flera timmar!

Jag tror ingen skada uppnåddes. Jag tror du vill se att en skada uppnåddes. För du får ca 135kr/h för att skriva inlägg på flashback som den ryska staten tror gynnar den ryska staten. Men jag tror den ryska staten har gjort en felkalkylering, precis som man gjorde vid sin invasion av Ukraina, dina inlägg uppnår ingenting. Det skapar snarare en sämre situation för samtliga 140 miljoner människor som bor i Ryssland. Du är ett sänke för dem, du är en sopa helt enkelt. Men du får iaf en peng från den ryska staten.
Senast redigerad av hektorstyle 2026-02-18 kl. 03:40.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in