2026-02-17, 13:21
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gaupe
Kom önskemålet om tidig hemgång innan förlossningen där mamman nästan förblödde?

Naturligtvis är det viktigt att barn med vårdbehov stannar kvar på sjukhus.
Tror du, som ändå verkar vara lite insatt i hur socialtjänsten jobbar, att man kunnat hantera detta fall annorlunda?
Eller var det här det enda sättet?
Vad jag vet så har barnet inte något vårdbehov. Och som du säger; efter den behandlingen hon fått av personalen på BB så hade jag också velat dra fort som fan.

Du kan kolla Lobstr inlägg om vad som skedde på BB men i princip så sattes en väktare in för Malin svimmade när de sa att hon skulle utredas för LVU så att hon inte skulle göra något dumt. Vad det betyder antar jag är saker som självmord, rymning/kidnappning av barnet och dylikt.
Lite överdrivet men man kan förstå att protokollet kanske begär det.

Jag hittar inget om Polis, det där som skrivs om att Gustav var hotfull är ren fabulering.

edit: Domarna ifall du vill läsa dem: (FB) UG - Varför tog de Malins bebis? SOC Örebro (igen)
Citera
2026-02-17, 14:30
Medlem
Gaupes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Verderia
"Granskningen" utelämnar ju en massa information som säkert skulle gett klarhet i vad som egentligen ligger till grund för socialtjänstens beslut. Någonting under de tio veckorna på utredningshemmet har ju påvisat att Malin inte var redo att vara förälder...
I texten som visas i programmet angående Malin står bland annat begreppet "aurora" vilket innebär att hon behandlats för stark oro under första graviditeten - och som du säger så nämner Malin att hon går hos kurator. Hon lider uppenbarligen av psykisk ohälsa sen lång tid tillbaka och både hon och hennes sambo har agerat instabilt. Jag tror dock att om de hamnar på utredningshem igen och verkligen lyssnar och tar till sig de föräldraråd de får där så kan de bli bättre lämpade och kanske få behålla det nya barnet samt ökat umgänge med sonen. Vi får hålla tummarna att de slutar bete sig trotsigt!

Vet du vad en auroramottagning är?

Varför är det något negativt att hon går till en kurator? Är inte det precis vad man ska göra när man inte mår bra och behöver prata med någon?
Citera
2026-02-17, 14:49
Medlem
Gaupes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
Vad jag vet så har barnet inte något vårdbehov. Och som du säger; efter den behandlingen hon fått av personalen på BB så hade jag också velat dra fort som fan.

Du kan kolla Lobstr inlägg om vad som skedde på BB men i princip så sattes en väktare in för Malin svimmade när de sa att hon skulle utredas för LVU så att hon inte skulle göra något dumt. Vad det betyder antar jag är saker som självmord, rymning/kidnappning av barnet och dylikt.

Jag hittar inget om Polis, det där som skrivs om att Gustav var hotfull är ren fabulering.

edit: Domarna ifall du vill läsa dem: (FB) UG - Varför tog de Malins bebis? SOC Örebro (igen)

Oj! Inte så konstigt att kvinnor blir rädda för sjukvården och inte vill föda barn på sjukhus längre när risken finns att råka ut för (bland annat) den här behandlingen, speciellt om man är lite annorlunda på något vis och missförstånd uppstår.

Jag kan inte förstå hur de tänkte på utredningshemmet. De nämner att hon får ”känsloutbrott”, alltså gråtattacker, som om det vore tecken på avvikande beteende och bristande föräldraskap. Det kan inte härledas till att hon har baby blues och är tvingad att bo ensam med sonen i en obekant miljö omgiven av övervakare?
Fy fan vilka jävla monster.
Citera
2026-02-17, 14:54
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Oj! Inte så konstigt att kvinnor blir rädda för sjukvården och inte vill föda barn på sjukhus längre när risken finns att råka ut för (bland annat) den här behandlingen, speciellt om man är lite annorlunda på något vis och missförstånd uppstår.

Jag kan inte förstå hur de tänkte på utredningshemmet. De nämner att hon får ”känsloutbrott”, alltså gråtattacker, som om det vore tecken på avvikande beteende och bristande föräldraskap. Det kan inte härledas till att hon har baby blues och är tvingad att bo ensam med sonen i en obekant miljö omgiven av övervakare?
Fy fan vilka jävla monster.
Systemet är vinklat (i majoriteten) av alla fall att måla ut förälderns som bristande i vård. Det är något riktigt sjukt som pågår inom LVU. Det är inte barnets bästa som är i fokus.
Citera
2026-02-17, 14:56
Medlem
Citat:
Kom önskemålet om tidig hemgång innan förlossningen där mamman nästan förblödde?

Naturligtvis är det viktigt att barn med vårdbehov stannar kvar på sjukhus.
Tror du, som ändå verkar vara lite insatt i hur socialtjänsten jobbar, att man kunnat hantera detta fall annorlunda?
Eller var det här det enda sättet?
Önskan om hemgång skedde på BB står med i domen att de skulle vara kvar utifrån barnets behov och inte pga blodförlust hos M .
Att det blev utredningshem berodde på de olika anmälningarna från först Mvc och sedan alla händelser på BB , vistelsen på utredningshem avbröts dessutom i förtid vilket inte är något positivt , positivt är om en sådan vistelse avslutas i förtid för att allt fungerar bra och förälder och barn åker hem tillsammans
Citera
2026-02-17, 15:24
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Önskan om hemgång skedde på BB står med i domen att de skulle vara kvar utifrån barnets behov och inte pga blodförlust hos M .
Att det blev utredningshem berodde på de olika anmälningarna från först Mvc och sedan alla händelser på BB , vistelsen på utredningshem avbröts dessutom i förtid vilket inte är något positivt , positivt är om en sådan vistelse avslutas i förtid för att allt fungerar bra och förälder och barn åker hem tillsammans
Vad var barnets behov.
Citera
2026-02-17, 15:30
Medlem
Gaupes avatar
Citat:

Hur kan en önskan att bara få åka hem, från en som redan innan är sjukhusrädd, och nyss genomgått en traumatisk förlossning, anses vara konstig?

Varför avbröts vistelsen i förtid då?
Jag läste något om att hon skulle bo på utredningshemmet i tio veckor, är det normalt?
Jag hade fått spader om jag blivit övervakad dygnet runt i en obekant miljö i månader, förbjuden att åka hem till tryggheten. Är det onormalt?
Förväntas föräldrar kunna ta ett sådant ingrepp i livet med en klackspark eller vad är det frågan om?
Citera
2026-02-17, 15:41
Medlem
Citat:

Står i en av domarna att barnet hade behov av att stanna på BB fler dagar men M vile åka hem , står även att polis tillkallades för att G var hotfull mot personal
Citera
2026-02-17, 15:45
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Står i en av domarna att barnet hade behov av att stanna på BB fler dagar men M vile åka hem , står även att polis tillkallades för att G var hotfull mot personal
Vad var barnets behov.
Citera
2026-02-17, 15:48
Medlem
Citat:
Hur kan en önskan att bara få åka hem, från en som redan innan är sjukhusrädd, och nyss genomgått en traumatisk förlossning, anses vara konstig?

Varför avbröts vistelsen i förtid då?
Jag läste något om att hon skulle bo på utredningshemmet i tio veckor, är det normalt?
Jag hade fått spader om jag blivit övervakad dygnet runt i en obekant miljö i månader, förbjuden att åka hem till tryggheten. Är det onormalt?
Förväntas föräldrar kunna ta ett sådant ingrepp i livet med en klackspark eller vad är det frågan om?
Varför vistelsen avbröts framgår inte i domen bara att den avbröts i förtid, hur många veckor som var bestämt framgår inte i domen . I vissa andra fall kan det vara bestämt 12 veckor på utredningshem och där avbryts vistelsen efter 3 veckor och barnet omhändertas , i andra fall är det bestämt 12 veckor men avslutas efter 3 veckor för att det inte finns några problem eller så små problem att det går att lösa med en mindre insats hemma och barn och föräldrar åker hem tillsammans
Citera
2026-02-17, 18:18
Medlem
Gaupes avatar
Citat:
Varför vistelsen avbröts framgår inte i domen bara att den avbröts i förtid, hur många veckor som var bestämt framgår inte i domen . I vissa andra fall kan det vara bestämt 12 veckor på utredningshem och där avbryts vistelsen efter 3 veckor och barnet omhändertas , i andra fall är det bestämt 12 veckor men avslutas efter 3 veckor för att det inte finns några problem eller så små problem att det går att lösa med en mindre insats hemma och barn och föräldrar åker hem tillsammans

Okej, vistelsen kanske avbröts eftersom mamman inte stod ut längre?

Tillbaka till min andra frågeställning:
Anser socialtjänsten att den här typen av behandling är något som en normal mamma ska acceptera?
Förväntas nyförlösta mödrar bete sig oklanderligt om de plötsligt tvingas bo på ett hem, övervakade av personal, personal som sedan rapporterar till en myndighet som bestämmer huruvida mamman får behålla barnet eller inte?

Hade jag varit i samma situation som Malin hade jag också mått skit och gråtit hela tiden. Vilken tur att socialtjänsten inte känner till dessa brister hos mig, så att jag (än så länge) får behålla mina barn.
Citera
2026-02-17, 18:29
Medlem
Citat:
Vad var barnets behov.
Ingen aning men står i domar att barnet behövde vara kvar på BB , finns massor av olika skäl tex att barnet har knepigt blodsocker som nyfött , att barnet fått i sig en massa fostervatten , haft lite gul hud då vill man se om det går över av sig självt , att barnet haft lite svårt med att reglera temp osv saker som ska hållas koll på för att se att blir bra av sig självt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in