Citat:
Ursprungligen postat av
KrabKore
Jag hör vad du säger, har själv varit lyrisk inför kvalitén på grejerna. Plötsligt märkte jag dock att jag helt slutat tillskriva dessa fantastiska (överproducerade) alster något värde. När jag med en two-liner kan prompta något som skulle ha tagit mig 10 år att lära mig att göra manuellt
kan alla andra också göra det.
Om jag vore köpare skulle jag inte betala 50 öre för en bild skapad av Ai. Risken att jag urholkar mitt varumärke med dessa digitala gnuggisar är alldeles för konkret. Det var kul i en vecka att vara lika duktig som Rembrandt, det var inte lika kul att inse att gamla mamma skulle kunna producera liknande prylar om jag visade henne verktyget.

När jag pratade om media menade jag inte i första hand medieprodukter man säljer, utan mer mediematerial som används i marknadsföringssyfte, för att sälja
andra produkter. Och sånt material är ändå bara slit-och-släng som bara har som syfte att förmedla information, inte göra något direkt emotionellt intryck. Jobbiga måsten, typ. Och till
det räcker AI. Samma med kommunikations/informationsmaterial, som löpande produceras i enorma volymer inom företag och offentlig sektor mfl.
Sen finns det många andra sammanhang där AI kan användas för att spara tid eller fylla ut, exvis youtube-videos som folk ändå bara lyssnar på, inte tittar. Ta valfri Simon Whistler-video som exempel.
Det är liksom inte toppen som raderas ut av AI (än så länge) utan botten. Men botten omsätter ändå rätt mycket pengar och arbetstimmar.
Sen är det ett sidospår vad AI-producerat material & tjänster kommer göra med branscherna i vilka det används. Om AI gör vissa tidigare svårproducerade produkter enkla att producera, tror jag AI kan ha som effekt att produkterna helt enkelt slutar efterfrågas - de har ju inget värde längre. Så när produkterna & tjänsterna som utgör en bransch blir allmänt gods, får det paradoxalt nog effekten att hela branschen dödas.
Nu pratar jag kanske inte produkter som har stora praktiska värden, typ hammare eller bilar. Men låt säga figurspel. Om AI kan generera modeller på en sekund, förmodligen kan skapa färgkartor för 3d-printers att använda, generera spelregler, illustrationer osv - kommer folk fortfarande lägga ut multum på svindyra produkter från Games Workshop? Kommer de ägna sig åt figurspel
alls, när
ingenting i hobbyn är produkten av hårt arbete eller färdighet?
Invändningen är väl att folk kommer fortsätta spela eftersom figurspel fortfarande är
kul, och att det inte spelar nån roll att figurerna man spelar med inte är gjorda av skickliga skulptörer och dyra material/gjutformar. Men jag undrar i så fall varför ingen idag leker med tallkottar, om det bara är leken som är relevant...
Så jag tror (
vet inte, förstås) mycket vi idag ser som fundamentala delar av samhället på sikt kan försvinna. Film, datorspel, kanske till och med musik, med mera. De kommer helt enkelt inte ha något inneboende värde längre, så folk kommer inte bry sig med dem. Jag tror vi gravt underskattar hur stor betydelse Added Value (om det nu är rätt term) har i våra konsumtionsmönster.