2026-02-13, 19:12
Medlem
BeneathTheSurfaces avatar
Det börjar rassla in rapporter om att frekventa användare av AI ser ut att tappa intellektuell kapacitet, fan tror det också, nästan alla jag stött på som pratar sig varma om IQ och hur det kan ta över världen (autonomt) tillhör ju uppenbart inte den vassaste kategorin, smittar det av sig så är det snarast det som är hotet.
Citera
2026-02-14, 01:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DAGGER[X]
Hur går det för den här tråden? Har det fortfarande "peakat" nu när AI skriver 100 % av koden på transnationella företag? Gemini kör avancerad fysik, designar chip, utvecklar proteiner, matematik över professornivå
https://deepmind.google/blog/accelerating-mathematical-and-scientific-discovery-with-gemini-deep-think/

https://techcrunch.com/2026/02/12/spotify-says-its-best-developers-havent-written-a-line-of-code-since-december-thanks-to-ai/
Programmerare göre sig ej besvärade på Spotify, AI skriver 100% av källkoden nu.
Senare i år kommer dom första megaklustren online med Blackwell chip. Om ett år kommer dom första stora stackarna med Rubinchip online, om inte den här mega konkursen som vi alla undrar eller hoppas på slår till så ser jag bara ett godståg som dundrar mot oss.
AI Fails at 96% of Jobs!
https://www.youtube.com/watch?v=z3kaLM8Oj4o
Citera
2026-02-14, 03:37
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeneathTheSurface
Det börjar rassla in rapporter om att frekventa användare av AI ser ut att tappa intellektuell kapacitet, fan tror det också, nästan alla jag stött på som pratar sig varma om IQ och hur det kan ta över världen (autonomt) tillhör ju uppenbart inte den vassaste kategorin, smittar det av sig så är det snarast det som är hotet.
📈 AI-utvecklingen är på väg mot AGI enligt nästan alla experter i branschen. Kurvan bekräftas av det mest avancerade intelligenstestet som mänskligheten har skapat, ARC-AGI.

📉 Samtidigt verkar människor i genomsnitt bli mer korkade när de överlåter mer arbete till AI och deras sociala liv och samspel med andra människor ersätts med förströelse på Internet.

📈 📉 Vid något tillfälle i framtiden når vi ett läge där kurvorna möts och AI blir smartare än människor, och några år senare, mycket smartare än de smartaste människorna. Det är för mig ett mysterium att man helt kan förneka den här extremt tydliga och förmodligen oundvikliga utvecklingen. Spelar det verkligen roll om detta tillfälle dyker upp om 5 år eller 50 år? Påstår du verkligen att detta är tekniskt omöjligt om 50 år??

👾 p(doom) ~ 90% inom 50 år, 25% inom 5 år👾
Citera
2026-02-14, 09:17
Medlem
DAGGER[X]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sjelvklart
AI Fails at 96% of Jobs!
https://www.youtube.com/watch?v=z3kaLM8Oj4o
Du kan ju kolla tråden om programmering här i forumet. Sommaren 2024 var det många som pekade på att AI failade helt grundläggande grejer, 99 % av koden var helt komisk, det fanns en meme där någon bad en AI att göra om hela hans kodbibliotek "It was beautiful, but none of it worked". Och många drog slutsatsen att det skulle ta 5-10 jag tror någon sa 20 år innan den kunde ta över programmering. Det tog ett år. När AI får tillräckligt med information om ett område blir den snabbt supermänsklig. Det som kommer hända med "alla jobb" är att modellerna börjar titta genom miljoner kameror, scannar hela youtube, börja arbeta i robotkroppar och streamar tillbaka den samlade lärdomen till sina databaser, sedan behöver ingen lära sig från början. Det tar nog 4-10 år till men sen är det inte ett enda jobb som är säkert. Först kommer du sen lite robot bilar köra förbi, robo-foodora, ett år är det lite mer drönare i luften, året efter börjar du se dom överallt. Ett tu tre så är det robotar överallt i alla storlekar som gör helt obegripliga saker och ingen har kontroll. Show stoppern för allt detta är någon katastrof så väldigt att hela den tekniska civilisationen stoppas helt. Det är fullt race mellan Kina och USA just nu.
Citera
2026-02-14, 09:29
Medlem
Hardstekts avatar
Ai fabulerar för mycket, och har svårt att göra saker upprepade gånger på samma sätt.

Det går inte att specificera det man vill ha utan det blir lite en magisk låda som man kan lyfta ut något random, som iofs kan se bra ut, men inte det man vill ha.

Därför är ai fortfarande mest slop.
Senast redigerad av Hardstekt 2026-02-14 kl. 09:31.
Citera
2026-02-14, 10:13
Medlem
Citat:
Du kan ju kolla tråden om programmering här i forumet. Sommaren 2024 var det många som pekade på att AI failade helt grundläggande grejer, 99 % av koden var helt komisk, det fanns en meme där någon bad en AI att göra om hela hans kodbibliotek "It was beautiful, but none of it worked". Och många drog slutsatsen att det skulle ta 5-10 jag tror någon sa 20 år innan den kunde ta över programmering. Det tog ett år. När AI får tillräckligt med information om ett område blir den snabbt supermänsklig. Det som kommer hända med "alla jobb" är att modellerna börjar titta genom miljoner kameror, scannar hela youtube, börja arbeta i robotkroppar och streamar tillbaka den samlade lärdomen till sina databaser, sedan behöver ingen lära sig från början. Det tar nog 4-10 år till men sen är det inte ett enda jobb som är säkert. Först kommer du sen lite robot bilar köra förbi, robo-foodora, ett år är det lite mer drönare i luften, året efter börjar du se dom överallt. Ett tu tre så är det robotar överallt i alla storlekar som gör helt obegripliga saker och ingen har kontroll. Show stoppern för allt detta är någon katastrof så väldigt att hela den tekniska civilisationen stoppas helt. Det är fullt race mellan Kina och USA just nu.
Jag skulle gärna se en ett stegvist resonemang där man visar på att lönsamheten ökar för varje år.

För i privat sektor kommer saker bara ska om det är lönsamt. Jag tror att det är lite väl många kommunister (dvs sådana som inte förstår det minsta av marknadsekonomi) som sitter och hittar på, i trådarna här.

Det med robotiserade foodora bud kan ju stämma. Men för att de ska stämma måste det vara lönsamt att utveckla och producera, och för varje år spendera intäkter på att fortsätta förbättra. Och de intäkterna måste komma från oss kunder som betalar för foodorabuden. Vi måste alltså ha lön så vi kan betala.

Skulle vi bli arbetslösa har vi inte råd och då försvinner inkomsterna för de som gör de robotiserade foodorabuden. Just den här ganska triviala konsekvensen klarar inte kommunisterna av att tänka ut.

All robotisering och införande av AI måste betalas av oss som har inkomster. (Så är det inte för kommunister. I deras bisarra värld finns inga kostnader och inget behöver betalas).
Citera
2026-02-14, 11:07
Medlem
AI?

Finns det ens?
Det enda man ser är uppslagsverkstjänster och en massa fakestuff på youtube.
Väck mig när denna "intelligens" faktiskt skapar något nytt och vettigt.
Citera
2026-02-14, 21:20
Medlem
Citat:
Och många drog slutsatsen att det skulle ta 5-10 jag tror någon sa 20 år innan den kunde ta över programmering. Det tog ett år.
Var då? Det är fortfarande ingen vad jag vet som lyckas producera något som går att sälja där AI sköter programmeringen.
Senast redigerad av KlokOchSnygg 2026-02-14 kl. 21:22.
Citera
2026-02-15, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlokOchSnygg
Var då? Det är fortfarande ingen vad jag vet som lyckas producera något som går att sälja där AI sköter programmeringen.
Jag skulle vilja höra av Jensen (Nvidia) att AI tagit över kodningsjobbet hos dom. Det är inte precis det man hör av honom.
Citera
2026-02-16, 18:27
Medlem
Ser dagligen "gurus" och företagledare (oftast inom AI, no shit) berätta att AI kommer ta alla white collar jobs inom 1-2 år osv. Men hur fan ska samhället fungera om medelklassen plötsligt förlorar sina jobb?
Citera
2026-02-16, 19:17
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0xNONE
Ser dagligen "gurus" och företagledare (oftast inom AI, no shit) berätta att AI kommer ta alla white collar jobs inom 1-2 år osv. Men hur fan ska samhället fungera om medelklassen plötsligt förlorar sina jobb?
Det är bara brus och prat i egen bok. Hur gick det med enkel kundsupport? Kunde AI sköta det bra utan mänsklig inblandning?
Citera
2026-02-16, 19:30
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeneathTheSurface
Mmm https://youtube.com/shorts/3fYiLXVfPa4

Men det är klart du ser detta som AGI, det är ju redan på din nivå.
Citat:
Ursprungligen postat av 0xNONE
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Det är bara brus och prat i egen bok. Hur gick det med enkel kundsupport? Kunde AI sköta det bra utan mänsklig inblandning?
Spotify har slutat skriva kod p.g.a. AI.

Ni kan sluta stoppa huvudet I sanden nu. Det ser bara löjligt ut.
Spotifys bästa utvecklare har slutat koda — AI gör jobbet

https://nyadagbladet.se/teknik/spotify-utvecklare-slutat-koda-ai/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in