2026-02-17, 07:33
Medlem
Pripps0.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballooong
Då misstolkade jag dig, när du kallade det för ”nycketord” och skrev ”vilket tyder på att han säkrat upp ordentligt för att ev. ha fel.” så tolkade jag det som att du menade att han ljög, och att du baserade det på att han använde vissa ord (du hade ju precis avfärdat informationen bara genom att kalla honom som avsändare är opålitlig, vilket är ett nästan lika dåligt argumentationsfel)

Själv så tycker jag inte att det är konstigt eller luddigt att använda ord som ”misstänkt” eller ”tyder på” i officiella sammanhand innan någon har dömts. Vilka ord hade du använt?
Enig, men många i tråden har redan dömt vad det verkar. 🤷‍♀️
Citera
2026-02-17, 07:39
Medlem
Komiskt jag trodde det var fel på min dator.

Märkligt att en ryss grupp skulle slå ut Sveriges största forum, varför liksom?

Trodde 100% att det var underrättelsetjänsten EXPO eller någon av deras hantlangare som Afa, Pictus researchgruppen osv. Aschberg har väl en belöning på 50.000kr för den som tar ned sidan.
Citera
2026-02-17, 07:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps0.0
Enig, men många i tråden har redan dömt vad det verkar. 🤷‍♀️

Internetleverantören Bahnhof har pekat ut ryssar som högst troligt ansvariga. Men därför har vi vanliga människor ingen rätt att tro på Bahnhof?

Och snacka om att döma. När har någon senast dömts i domstol för en hackerattack?

Och eftersom ingen kommer att fällas i domstol för den här attacken (heller), så tycker alla ni rysstroll här att ni har rätt att säga att ryssarna är oskyldiga tills de har blivit dömda i domstol?

Och fastän Bahnhof har pekat ut ryssar som högst troligt ansvariga för attacken så säger alla rysstrollen här att det måste vara någon annan som ligger bakom!
Senast redigerad av Egna-tankar 2026-02-17 kl. 07:45.
Citera
2026-02-17, 07:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KavlaUpp
Flashback fungerar fortfarande inte med VPN. Så fort jag aktiverar VPN så slutar Flashback fungera oc hdet hjälper inte vilken server jag använder. Fler som har samma problem? Antar att FB har blockerat det på något sätt efter attacken

Jag använder alltid vpn, så det stämmer inte.
Citera
2026-02-17, 07:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DickeFix
Angreppet på Flashback är ett angrepp på vår yttrandefrihet. Jag tycker alla bör fundera på vem som har mest att tjäna på det. Cui bono?

Det finns en farlig lögn som sprider sig i vår tid: att fri åsiktsbildning måste begränsas för att skydda demokratin. De som attackerar vår yttrandefrihet klär sig ofta i demokratisk retorik, men deras handlingar avslöjar ett djupt förakt för folkstyret.

Den som vill inskränka din och min rätt att framföra obekväma fakta, opassande argument och fria åsikter, är per definition inte demokrat. De vill inte att medborgarna ska tala fritt med varandra. De litar inte på att vanliga människor kan hantera full informationsfrihet, värdera olika källor och bilda sig en egen uppfattning. De ser dig som ett barn som måste skyddas från farliga tankar. Totalitarismens ansikte är alltid detsamma, oavsett om det bär en brun, röd eller grön skjorta. Det är föraktet för den fria människan och tron på att makthavarna vet bättre än folket självt.

Därför måste allt som utmanar deras eget narrativ bekämpas. Obekväma sanningar och kritisk granskning av makten stämplas snabbt som "desinformation" eller "ryktesspridning" från statens fiender. Det handlar inte om att värna sanningen, utan om att vakta berättelsen. De vill inte att deras egen världsbild ska ifrågasättas, för då rasar hela deras maktbas. Oliktänkande misstänkliggörs, marginaliseras och tystas med personpåhopp och invektiv. Vi har sett det förut i migrationsdebatten och nu ser vi det i säkerhetspolitiken mot dem som tror på diplomati och försoning istället för upprustning och militarism.

Vi måste försvara Flashback och yttrandefriheten som råder här. Yttrandefriheten är grundbulten; när den väl är borta följer resten av diktaturens maskineri. De som vill kontrollera vad du får säga vill i förlängningen även ta bort din rösträtt. Eftersom det är svårt att helt avskaffa val i ett formellt demokratiskt system, ser de istället till att det inte finns några reella alternativ.

Retoriken är densamma över hela världen och genom hela historien: "Landet måste stå enat mot yttre fiender." "Vi måste värna sammanhållningen och konsensus." Det är alltid i krisens namn som friheten stryps. När debatten tystnar och alla förväntas tycka likadant, då har totalitarismen vunnit en seger.

Och vem utför smutsjobbet? Jo, det finns alltid opportunister och mindre begåvade individer som tävlar om att bli statsideologins mest renläriga förkunnare. De som med näbbar och klor försvarar makthavarnas narrativ, i hopp om att själva få en plats vid makten. De tror att de står på rätt sida historien, men de är blott redskap för de som vill kontrollera oss.

Vägra vara ett redskap för totalitarismen. Försvara din rätt att tänka fritt och andras rätt att göra detsamma. Lyssna inte på dem som kräver konsensus och misstänkliggör sina åsiktsmotståndare istället för att bemöta deras argument med argument.

Bra skrivet, detta borde stå i partiprogrammet till nästa parti vi borde rösta på.
Citera
2026-02-17, 07:50
Medlem
"Sammanvägt mest sannolikt: Att det handlar om en ideologiskt eller kriminellt motiverad aktör, eventuellt prorysk, som ville störa sidan. Det finns preliminära indikationer från loggdata och press att det är en prorysk grupp, men det betyder inte nödvändigtvis att Kreml beordrade attacken eller att det är en del av en statlig cyberkrigsstrategi.

Osäkerheten är fortfarande stor tills en mer tekniskt detaljerad analys offentliggörs — det är vanligt att dessa typer av attacker tillskrivs “Ryssland” i media innan det finns stark teknisk bevisning."

/Chatgpt

Är väl också tänkvärt.
Citera
2026-02-17, 07:54
Medlem
Pripps0.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Egna-tankar
Internetleverantören Bahnhof har pekat ut ryssar som högst troligt ansvariga. Men därför har vi vanliga människor ingen rätt att tro på Bahnhof?

Och snacka om att döma. När har någon senast dömts i domstol för en hackerattack?

Och eftersom ingen kommer att fällas i domstol för den här attacken (heller), så tycker alla ni rysstroll här att ni har rätt att säga att ryssarna är oskyldiga tills de har blivit dömda i domstol?

Och fastän Bahnhof har pekat ut ryssar som högst troligt ansvariga för attacken så säger alla rysstrollen här att det måste vara någon annan som ligger bakom!
Jag har ingen aning om vem som ligger bakom attacken och det har inte du heller. Bahnhofs vd säger att de misstänker den ryska hackergruppen, han säger inte att de vet att det är dom. Därför avvaktar jag med att ta ställning.

Och ja, det blir väl med det här som så mycket annat numera, det faller snabbt i glömska och vi kommer aldrig få ett svar. 🤷‍♀️

Förutom av folkdomstolen på fb då. Som redan vet och har dömt.
Senast redigerad av Pripps0.0 2026-02-17 kl. 07:56.
Citera
2026-02-17, 08:03
Avstängd
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Nej det finns inte många som klarar det. Och det har även Jon Karlung förklarat.

Fast han är ju part i målet och vill försvara sitt skötebarn Bahnhof. Deras säkerhet är på Bahnhof så outstanding så enbart ryssar klarar att genomföra dylika attacker... Måntro det.

PS Ryssarna är en sorglig samling och Putintegimen är vidrig, sär det sagt.
Senast redigerad av Comitium 2026-02-17 kl. 08:07.
Citera
2026-02-17, 08:15
Medlem
526s avatar
Är det här sant?
Vet man vilka som låg bakom attacken?
Varför skulle ryssar vilja sänka Flashback?
Är inte Expo ett lämpligare mål isf?
Citera
2026-02-17, 08:30
Medlem
DickeFixs avatar
Citat:

Tänk att du lever i Nazityskland och byt ut "ryssar" mot "judar" och "rysstroll" mot "judeälskare" så förstår du kanske att det du skriver kan vara fel. Det passar makthavarnas narrativ att beskylla "ryssarna" för allt som sker. Både du eller jag bör därför ifrågasätta den officiella "förklaringen" innan handfasta bevis framlagts.
Citera
2026-02-17, 08:45
Medlem
geir44s avatar
Mest sannolikt en attack från Nato, med stöd av Ulf Kristersson och FRA. På flashback skrivs det inlägg där sanningen om kriget i Ukraina avslöjas.

Jag tror Putin gillar fb.
Citera
2026-02-17, 09:33
Medlem
Citat:

Så vad föreslår du då istället? att svensk domstol ska döma folk baserat på magkänsla och ”högst troligt”?
Eller ska en domstol fälla någon enbart för att de råkar vara ryssar?

Om vi skrotar kravet på bevisning så fort det handlar om Ryssar, då har vi ju lämnat rättsstaten bakom oss helt och hållet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in