2026-02-16, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Menar du chans att vinna i rätten eller chans att JK åtalar?

Chans att vinna skulle jag vilja påstå är runt 99% chans oavsett. Strikt juridiskt sett är det förtal.
Det finns bara en chans att du skulle förlora och det är om juryn skiter i lagen.

Gällande om JK åtalar skulle jag vilja påstå att det verkar inte spela någon roll.
JK verkar inte bry sig om sitt ansvar att åtala brott mot tryckfrihetsförordningen alls.

Hur kommer det sig att inte fler som fått sin dom utlagd anmäler/stämmer om det är så hög chans att vinna?
Citera
2026-02-16, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pungsugar-Nisse
Hur kommer det sig att inte fler som fått sin dom utlagd anmäler/stämmer om det är så hög chans att vinna?

Du måste driva enskilt åtal. Risken om du förlorar är att du torskar på flera hundra tusen.
Även om du vinner kommer du få ligga ute med tiotusentals, kanske hundra tusentals kronor innan du får något tillbaks.
Citera
2026-02-16, 23:01
Medlem
Citat:
Du måste driva enskilt åtal. Risken om du förlorar är att du torskar på flera hundra tusen.
Även om du vinner kommer du få ligga ute med tiotusentals, kanske hundra tusentals kronor innan du får något tillbaks.

Finns inte något som heter förenklat tvistemål eller dylikt som bara kostar några tusen kr som mest? Eller kan man inte använda detta i sådan fall?
Citera
2026-02-16, 23:14
Medlem
Citat:
Finns inte något som heter förenklat tvistemål eller dylikt som bara kostar några tusen kr som mest? Eller kan man inte använda detta i sådan fall?

Det är civilrättslig stämning.
Generellt kan man göra det om man tvistar om en summa pengar som ligger under ett visst värde(½prisbasbelopp, vilket är 29600 kr för 2026).

Problemet blir att detta skulle inte klassas som ren värdetvist utan det skulle i stort handla om ifall publiceringen är lagligt eller inte, inte bara om det orsakat skada.
Då skall det generellt inte räknas som ett förenklat tvistemål.
Citera
2026-02-16, 23:39
Medlem
Citat:
Generellt kan man göra det om man tvistar om en summa pengar som ligger under ett visst värde(½prisbasbelopp, vilket är 29600 kr för 2026).

Problemet blir att detta skulle inte klassas som ren värdetvist utan det skulle i stort handla om ifall publiceringen är lagligt eller inte, inte bara om det orsakat skada.

Enligt HD är det tillåtet: https://www.domstol.se/nyheter/2024/12/att-ett-tvistemal-ror-yttrandefrihet-hindrar-inte-i-sig-att-det-handlaggs-som-ett-forenklat-tvistema l/
Citera
2026-02-16, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av derfilo999
Enligt HD är det tillåtet: https://www.domstol.se/nyheter/2024/12/att-ett-tvistemal-ror-yttrandefrihet-hindrar-inte-i-sig-att-det-handlaggs-som-ett-forenklat-tvistema l/

Det fallet handlade dock inte om tryckfrihetsbrott/grundlagsskydd, det gör det i TS fall.
Då blir det en fråga där utgången annars är av synnerlig betydelse för bedömningen av andra föreliggande rättsförhållanden.
Citera
2026-02-17, 16:05
Medlem
Citat:

Finns det således inget man kan göra rättsligt, om man ej vill riskera att bli skyldig tiotusentals kronor ?
Citera
2026-02-17, 16:45
Medlem
Citat:
Finns det således inget man kan göra rättsligt, om man ej vill riskera att bli skyldig tiotusentals kronor ?

Det är nog smartare att stämma de för brott mot GDPR, olaglig spridning av känsliga personuppgifter. I ditt fall är uppgifterna dessutom falska enligt dig själv, vilket bör leda till högre skadeståndsbelopp.
Citera
2026-02-17, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av derfilo999
Det är nog smartare att stämma de för brott mot GDPR, olaglig spridning av känsliga personuppgifter. I ditt fall är uppgifterna dessutom falska enligt dig själv, vilket bör leda till högre skadeståndsbelopp.

Och detta kan man alltså göra med förenklat mål eller?
Citera
2026-02-17, 17:06
Medlem
Citat:
Och detta kan man alltså göra med förenklat mål eller?

Jag är inte 100% säker men det bör vara möjligt, förutsatt att du nöjer dig med maxtaket för möjligt skadestånd i ett sådant mål.
Citera
2026-02-23, 01:51
Medlem
Schnuppfens avatar
Citat:
Gällande att ökade antalet mord skulle vara privatlösta förtalsbrott så är det med största säkerhet en hänvisning till det faktum att en det enligt polisen(och kriminologer) så är ryktesspridning och kränkningar(alltså förtal) en stor orsak till gängmord och eskalerande våldskonflikter.

Samma sak sker utanför det gänglivet/det kriminella också. Det är inte ovanligt att folk ger sig på andra fysiskt för att "de snackat skit".

Då inser du innerst inne att det ligger mycket i det jag torgförde i mitt förra inlägg. Det finns folk som avrättar skitsnackare för att någon idiot kallat dom pedofiler och våldtäktsmän i missaktande syfte.

På den gamla goda tiden så löste ädla Herrar sådana konflikter medelst duell. Helt lagligt, dessutom.
Citera
2026-02-23, 02:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schnuppfen
Då inser du innerst inne att det ligger mycket i det jag torgförde i mitt förra inlägg. Det finns folk som avrättar skitsnackare för att någon idiot kallat dom pedofiler och våldtäktsmän i missaktande syfte.

På den gamla goda tiden så löste ädla Herrar sådana konflikter medelst duell. Helt lagligt, dessutom.

Inser inners inne?
Jag har aldrig påstått något annat. Jag ser skitsnack och förtal som ett samhällsproblem.
Jag tycker det är helt rätt att förtal är brottsligt, även om informationen är sann(utom när det är försvarligt, så som det är i vår lagstiftning).

Hela syftet med lagstiftningen är ju att flytta konflikter från gatan till rättssalen.

Duellerande har varit förbjudet i Sverige sedan i princip 1400-talet. Fram till 1662 var det något av en gråzon och accepterades i huvudsak så länge ingen dog. Dock var det strikt klassrelaterat, det var bara rika och adeln som kom undan, och givetvis enbart mot någon i liknande social ställning. En bonde kunde givetvis inte utmana en borgare eller ännu värre en adelsman på duell.
Sedan 1662 har det varit förbjudet enligt lag.
Den sista kända duellen i Sverige med dödlig utgång skedde 1816, vinnaren fick gå i landsflykt som mördare.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in