Citat:
Ursprungligen postat av
Schnuppfen
Då inser du innerst inne att det ligger mycket i det jag torgförde i mitt förra inlägg. Det finns folk som avrättar skitsnackare för att någon idiot kallat dom pedofiler och våldtäktsmän i missaktande syfte.
På den gamla goda tiden så löste ädla Herrar sådana konflikter medelst duell. Helt lagligt, dessutom.
Inser inners inne?
Jag har aldrig påstått något annat. Jag ser skitsnack och förtal som ett samhällsproblem.
Jag tycker det är helt rätt att förtal är brottsligt, även om informationen är sann(utom när det är försvarligt, så som det är i vår lagstiftning).
Hela syftet med lagstiftningen är ju att flytta konflikter från gatan till rättssalen.
Duellerande har varit förbjudet i Sverige sedan i princip 1400-talet. Fram till 1662 var det något av en gråzon och accepterades i huvudsak så länge ingen dog. Dock var det strikt klassrelaterat, det var bara rika och adeln som kom undan, och givetvis enbart mot någon i liknande social ställning. En bonde kunde givetvis inte utmana en borgare eller ännu värre en adelsman på duell.
Sedan 1662 har det varit förbjudet enligt lag.
Den sista kända duellen i Sverige med dödlig utgång skedde 1816, vinnaren fick gå i landsflykt som mördare.