2026-01-27, 09:59
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pungsugar-Nisse
Skickade faktiskt ett mejl innan jul till ansvarige utgivaren vars mejl står på siten. Påpekade felet och frågade hur det kunde bli så. Inget svar ännu.

Bra. Då väntar vi och ser vad som händer.
Citera
2026-01-27, 10:26
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
https://www.craime.se

Ja, det står en ansvarig utgivare.

Verkar som att åtalades namn inte är synliga på själva hemsidan längre i alla fall.

Är det inte vidare riskabelt då att anmäla ansvarige utgivaren? Eller vad har jag för valmöjligheter om jag inte vill riskera att bli skyldig tiotusentals kronor efter en rättegång?
Ditt val är att vänta. Dessa uppgifter finns med all säkerhet publicerade på fler ställen än craime.se

Vi befinner oss i en tid där det är högst sannolikt att vi kommer se lagstiftning på området inom några år. Räkna kanske 1-3 år.

Skälet till att det är mer riskfyllt att stämma en ansvarig utgivare än en privatperson är att ansvarig utgivare har oftast ett företag som backar en. Det innebär att företaget övertar eventuell fordran på rättegångskostnader genom subrogation för det ombud de själva anlitar åt utgivaren.
Senast redigerad av Mr.RedHat 2026-01-27 kl. 10:55.
Citera
2026-01-27, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.RedHat
Förtal är ett brott. Inte ett tvistemål.
Förtal bedrivs normalt som enskilt åtal.

Vid enskilt åtal finns inga begränsningar för kostnader att ta hänsyn till. Skulle väl dock säga att det är mer riskfyllt att stämma ett företag med utgivningsbevis än en privatperson.

På tal om det. Vilken sida är det? Finns ansvarig utgivare?
Man kan yrka skadestånd för brott utan att åtala. Exempel: https://www.svt.se/kultur/inte-fortal-att-kalla-nagon-nazist-enligt-ny-dom
Senast redigerad av derfilo999 2026-01-27 kl. 16:51.
Citera
2026-02-09, 23:03
Medlem
Schnuppfens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xenion
Polisen eller åklagare kommer definitift inte att driva fallet.
Förtalsbrott har EXTREMT låg prioritet i Sverige. Åklagarna är latmaskar som inte ser till den skada och missaktning ett förtalsbrott innebär.

Det finns ju rättsanalytiker som hävdar att det ökade antalet mord i själva verket är privatlösta förtalsbrott. Felet är att dessa analyser inte publiceras offentligt.
Citera
2026-02-10, 03:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schnuppfen
Förtalsbrott har EXTREMT låg prioritet i Sverige. Åklagarna är latmaskar som inte ser till den skada och missaktning ett förtalsbrott innebär.

Det finns ju rättsanalytiker som hävdar att det ökade antalet mord i själva verket är privatlösta förtalsbrott. Felet är att dessa analyser inte publiceras offentligt.

Förtal går generellt inte under allmänt åtal.
Är den förtalade vuxen så får åklagare enbart åtala om det bedöms som "påkallat från allmän synpunkt".
Att det är påkallat från allmän synpunkt innebär att det finns "samhällsintresse".
I princip så kan man säga att åklagaren måste anse att det vore dåligt för samhället om det inte åtalades.
Citera
2026-02-10, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schnuppfen

Rättsanalytiker?
Citera
2026-02-10, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xenion
Kan räknas som förtal.
Skulle dock vilja säga att det är gränsfall.

Det är absolut inte grovt förtal då spridningen inprincip är obefintlig.
Eftersom man aktivt måste söka upp personen i fråga för att ens hitta informationen.

Men eftersom förtal genrellt sett inte går under allmänt åtal, och definitift inte i detta specifika fall så finns det inte mycket mer än att gå till advokat för att inleda en stämningsansökan mot ansvarig utgivare (om sådan finns) om du är sugen på att driva processen.

Polisen eller åklagare kommer definitift inte att driva fallet.

Vad är syftet med GDPR-lagen egentligen när företag ändå får sprida information så här fritt vind för våg?
Citera
2026-02-11, 02:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Rättsanalytiker?

Misstänker att han menar kriminologer.

Gällande att ökade antalet mord skulle vara privatlösta förtalsbrott så är det med största säkerhet en hänvisning till det faktum att en det enligt polisen(och kriminologer) så är ryktesspridning och kränkningar(alltså förtal) en stor orsak till gängmord och eskalerande våldskonflikter.

När gängkriminella X skvallrar om att gängkriminella Y är en golare(eller något anat som kränker en "gangster") så kommer inte gängkriminella Y polisanmäla gängkriminella X. Han kommer lösa det med våld.

Samma sak sker utanför det gänglivet/det kriminella också. Det är inte ovanligt att folk ger sig på andra fysiskt för att "de snackat skit".
Citera
2026-02-11, 02:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dayeso
Vad är syftet med GDPR-lagen egentligen när företag ändå får sprida information så här fritt vind för våg?

"Företag" får inte sprida information hur som helst.
GDPR reglerar hur man får hantera privat information.
Det finns massa undantag för bland annat journalistisk verksamhet, det är det som är problemet här.

Problemet som har uppstått i Sverige är att i Sverige så har vi något som heter utgivningsbevis.
Har du utgivningsbevis så likställs det i Sverige med att du bedriver journalistisk verksamhet och därmed är du undantagen stor del av regleringen från GDPR.

Förr i tiden var det inte speciellt stort problem, det var i princip bara riktiga journalister/media-verksamheter som hade utgivningsbevis.
Men eftersom kraven för utgivningsbevis är extremt lätta och kostnaden liten så kan mer eller mindre vem som helst skaffa det och då få ett väldigt starkt lagligt skydd, även om deras verksamhet inte har något med journalistik att göra på något sätt, som t.ex. lexbase eller krimfup och liknande.
Därmed har utgivningsbevisen börjat missbrukas väldigt mycket.
Citera
2026-02-12, 01:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
"Företag" får inte sprida information hur som helst.
GDPR reglerar hur man får hantera privat information.
Det finns massa undantag för bland annat journalistisk verksamhet, det är det som är problemet här.

Problemet som har uppstått i Sverige är att i Sverige så har vi något som heter utgivningsbevis.
Har du utgivningsbevis så likställs det i Sverige med att du bedriver journalistisk verksamhet och därmed är du undantagen stor del av regleringen från GDPR.

Förr i tiden var det inte speciellt stort problem, det var i princip bara riktiga journalister/media-verksamheter som hade utgivningsbevis.
Men eftersom kraven för utgivningsbevis är extremt lätta och kostnaden liten så kan mer eller mindre vem som helst skaffa det och då få ett väldigt starkt lagligt skydd, även om deras verksamhet inte har något med journalistik att göra på något sätt, som t.ex. lexbase eller krimfup och liknande.
Därmed har utgivningsbevisen börjat missbrukas väldigt mycket.

Ok, tack för informationen.
Citera
2026-02-13, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Bra. Då väntar vi och ser vad som händer.

Fortfarande inget svar.

Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Förtal går generellt inte under allmänt åtal.
Är den förtalade vuxen så får åklagare enbart åtala om det bedöms som "påkallat från allmän synpunkt".
Att det är påkallat från allmän synpunkt innebär att det finns "samhällsintresse".
I princip så kan man säga att åklagaren måste anse att det vore dåligt för samhället om det inte åtalades.

Om det hade stått korrekt vad jag är dömd för hade nog en anmälan från mig inte lett någonstans.

Men eftersom det står att jag är dömd för våldtäkt trots att jag frikänd för det, gör det då att jag har en större "chans" eller lika liten som om det hade stått rätt?
Citera
2026-02-14, 02:23
Medlem
Citat:

Men eftersom det står att jag är dömd för våldtäkt trots att jag frikänd för det, gör det då att jag har en större "chans" eller lika liten som om det hade stått rätt?

Menar du chans att vinna i rätten eller chans att JK åtalar?

Chans att vinna skulle jag vilja påstå är runt 99% chans oavsett. Strikt juridiskt sett är det förtal.
Det finns bara en chans att du skulle förlora och det är om juryn skiter i lagen.

Gällande om JK åtalar skulle jag vilja påstå att det verkar inte spela någon roll.
JK verkar inte bry sig om sitt ansvar att åtala brott mot tryckfrihetsförordningen alls.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in