Citat:
Ursprungligen postat av
DAGGER[X]
Du kan ju kolla tråden om programmering här i forumet. Sommaren 2024 var det många som pekade på att AI failade helt grundläggande grejer, 99 % av koden var helt komisk, det fanns en meme där någon bad en AI att göra om hela hans kodbibliotek "It was beautiful, but none of it worked". Och många drog slutsatsen att det skulle ta 5-10 jag tror någon sa 20 år innan den kunde ta över programmering. Det tog ett år. När AI får tillräckligt med information om ett område blir den snabbt supermänsklig. Det som kommer hända med "alla jobb" är att modellerna börjar titta genom miljoner kameror, scannar hela youtube, börja arbeta i robotkroppar och streamar tillbaka den samlade lärdomen till sina databaser, sedan behöver ingen lära sig från början. Det tar nog 4-10 år till men sen är det inte ett enda jobb som är säkert. Först kommer du sen lite robot bilar köra förbi, robo-foodora, ett år är det lite mer drönare i luften, året efter börjar du se dom överallt. Ett tu tre så är det robotar överallt i alla storlekar som gör helt obegripliga saker och ingen har kontroll. Show stoppern för allt detta är någon katastrof så väldigt att hela den tekniska civilisationen stoppas helt. Det är fullt race mellan Kina och USA just nu.
Jag skulle gärna se en ett stegvist resonemang där man visar på att lönsamheten ökar för varje år.
För i privat sektor kommer saker bara ska om det är lönsamt. Jag tror att det är lite väl många kommunister (dvs sådana som inte förstår det minsta av marknadsekonomi) som sitter och hittar på, i trådarna här.
Det med robotiserade foodora bud kan ju stämma. Men för att de ska stämma måste det vara lönsamt att utveckla och producera, och för varje år spendera intäkter på att fortsätta förbättra. Och de intäkterna måste komma från oss kunder som betalar för foodorabuden. Vi måste alltså ha lön så vi kan betala.
Skulle vi bli arbetslösa har vi inte råd och då försvinner inkomsterna för de som gör de robotiserade foodorabuden. Just den här ganska triviala konsekvensen klarar inte kommunisterna av att tänka ut.
All robotisering och införande av AI måste betalas av oss som har inkomster. (Så är det inte för kommunister. I deras bisarra värld finns inga kostnader och inget behöver betalas).