2026-02-16, 12:19
Medlem
Fioehlbaerths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Dags att ta rysstrollen på fb allvar. Massiv bannlysning förespråkas av mej och många andra.

Det är troligen dom som har beställt attacken. Det här är forumet där dom är minst lyckosamma och där ryssens lömskheter analyseras i öppen dager för vem som helst att läsa. Naturligtvis ser dom hellre att Flashback försvinner, än att behöva fortsätta sina fåfänga försök att trolla.
Citera
2026-02-16, 12:24
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av SvartaVargen
"Ryssland"

Att folk köper den fortfarande, framförallt edrer Epstein

Men 90% troll här som arbetar för zionisterna aå likabra FB raderas

Alla vet att det var ryssarna, det är rätt så äckligt och patetiskt att ni försöker skylla det på judarna… 😂😂😂

Ryssland behöver verkligen av-nazifieras.
Citera
2026-02-16, 12:28
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Fast mitt inlägg handlar inte om nån konspirationsteori. Jag är intresserad av vilka som gjort det och varför, för jag ser inte att det finns något egentligt vettigt syfte med det, oavsett vem som gjort det. Jag kan inte se att man vinner något på det. Mer än visa att man kan.

Brukar inte sådana här skryta om sina attacker i efterhand?

Det här är typiskt Ryssland…

Ryssland tål inte att andra länder inte förmedlar deras propaganda.

Jag har alltid varit skeptisk till att det skulle finnas faktiska ryssar eller ryska botar på Flashback, men det här bekräftar att ryssarna faktiskt är på Flashback och desperat försöker förmedla sin lögnaktiga propaganda.
Citera
2026-02-16, 12:28
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myror-Elefanter
Jag litar inte på något Expressen skriver.

Jag litar inte på något som har med Ryssland att göra heller.

De i Sverige som är mest för att Flashback ska förintas är emellertid woke-vänstern.

VPK

Dadgostar skulle med glädje skriva under beslutet att olagligförklara Flashback
Citera
2026-02-16, 12:31
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Kungenshora
Ja det är helt obegripligt att ryssarna skulle attackera Flashback med tanke på att detta är deras bastion där de kan föra fram sin propaganda obehindrat.

Detta för misstankarna åt andra hållet:

"Sweden and Ukraine are starting a collaboration on cybersecurity. The Swedish side hopes to learn more about advanced cyber threats and Russian hostile activity.

"This piece of the puzzle creates the conditions for us to become better at handling Russian antagonism in the cyber domain targeting Sweden, and, of course, to contribute to Ukraine's capabilities," says Minister of Civil Defense Carl-Oskar Bohlin (M).

The agreement was signed in connection with the Munich Security Conference. Specifically, the National Cyber Security Center at the Swedish Defence Radio Agency (FRA) is responsible for the cooperation.

"This will really be a reinforcement for both countries, because Ukraine, of course, has a lot of experience of extensive and advanced Russian antagonism in the cyber domain - not only since the start of the full-scale invasion, but also before that," says Bohlin."

https://swedenherald.com/article/sweden-and-ukraine-start-new-cyber-cooperation

Det kanske är det nya ukrainsk-svenska cyberprojektets första "sårbarhetsskanning"?
Kanske attacken har samband med att Ukraina i helgen begått så många "krigsbrott" så till och med massmedia rapporterat om det?
Jag har aldrig tidigare hört att massmedia rapporterat att Ukraina attackerat civila men denna helg har jag hört att de anföll en civil bil i Belgorod, civila hus i Luhansk och attacker mot Moskva samt att fem kommuner i Ryssland saknar el, värme och vatten.

Kanske attacken skedde nu för att rysstrollen inte skulle kunna utnyttja situationen med "Ukrainska krigsbrott" som Carl-Oscar Bohlin och Ukraina slog ut flashback?

OBS!
Vi vet att "Ukrainska krigsbrott" inte räknas eftersom ryssar alltid är legitima mål men det är ju så rysstrollen argumenterar.
De försöker utmåla "Ukrainska krigsbrott" som verkliga brott mot krigets lagar eftersom de inte fattat krigsbrott inte räknas när Ukraina utför dom.

Du bekräftar ju bara vilken ondska ryssarna bedriver, ryssarna har begått så många krigsbrott och attacker mot andra europeiska länder att man tappat räkningen.

Självklart så var det Ryssland som attackerade Flashback för att vi svenskar inte tror på Rysslands lögner.

Ni rysstroll är en liten minoritet som bara gör svenskar än mer kritiska till Ryssland.
Citera
2026-02-16, 12:34
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CenturyVoltaire
Jag tror inte att trollen lyckats så väl med att "störa och så misstro" bland svenskarna. Därav att Flashback blir ett mål för hackerattacker. I många år har påverkanstroll agerat ryssvänligt i olika trådar på forumet till ingen nytta. Fortfarande har bara en procent av svenskarna något positivt att säga om ryssen. Det får man nog ändå kalla magplask/ pengar i sjön = ryssen blir sur.

Ryssarna gör vad de kan med resurserna de har. Många av deras försök att påverka väst är givetvis pengar i sjön men viss påverkan har dessa attacker annars hade de inte fortsatt.
Citera
2026-02-16, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Myror-Elefanter
Jag litar inte på något Expressen skriver.

Jag litar inte på något som har med Ryssland att göra heller.

De i Sverige som är mest för att Flashback ska förintas är emellertid woke-vänstern.

Även om "woke-vänstern" avskyr Flashback så saknar de såväl ork/ kompetens som medel att genomföra en flera dagars lång avancerad cyberattack mot Sveriges största chatforum. Vilka har egentligen kapacitet till en attack i denna skala? Jo, ryssen. Brukar ryssen hålla på med storskaliga cyberattacker då? Jodå, så är det. Kan det alltså vara ryssen som gjort detta? Jajemän, till 99,99 %.
Citera
2026-02-16, 12:35
Medlem
Pripps0.0s avatar
"Hälsningar, kamrater! Hackergruppen NoName057(16) ger sig ut på krigsstig mot ukrainska sub-hackare och deras korrupta tjänare! Dessa beundrare av nyfascisterna, som har tagit makten i Ukraina, försöker attackera vårt lands internetresurser och skrämma våra landsmän med sina attacker som orkestrerar via sociala nätverk och andra kommunikationskanaler. Som svar på deras patetiska insatser genomför vi massiva attacker mot ukropropagandaresurser som fräckt ljuger för folk om Rysslands specialoperation i Ukraina, samt på webbplatser för ukrainska sorghackare som försöker stödja Zelenskyjs nynazistiska regim och ett antal drogmissbrukare och nazister från hans maffia! Vi har redan genomfört flera framgångsrika attacker mot ukrainska resurser, vilket har förlamat användarnas tillgång till dem. Och detta är bara början. Till våra fiender vill vi påminna den berömde ryske befälhavaren Alexander Nevskijs ord: "Den som kommer till oss med ett svärd ska gå under genom svärdet!" Här kommer vi att prata om våra fall och genomförda attacker".
https://en.wikipedia.org/wiki/Noname057(16)#Canada
Finns även en lista med kända DDOS-attacker i länken.

Har de uttalat sig om attacken mot FB än?
Citera
2026-02-16, 12:36
Medlem
Kosminskis avatar
Har det dykt upp något uttalande någonstans från gruppen som påstås ligga bakom? Flashback är ju ett av få ställen där proryssar fortfarande kan förmedla sina efterblivna budskap.
Citera
2026-02-16, 12:37
Medlem
stilichos avatar
Det finns inget logiskt argument för att ryska statsintressen skulle vilja ta ner Flashback. Tvärtom är Flashback precis en sådan subversiv plattform som de brukar stödja.

Men nu är det ju ingen som har hävdat att det är ryska statsintressen som ligger bakom. En rysk hackergrupp är utpekad. Men det betyder inte nödvändigtvis att utpekandet är korrekt. Och framförallt betyder det inte att den utpekade gruppen är attackens källa.

Även om den utpekade ryska gruppen är en känd politisk aktör är det fortfarande bara en löst sammanhållen grupp av ryska hackers. Ryska hackers är kända för att sälja sina tjänster till högstbjudande. Den rimligaste förklaringen här är väl att någon har betalat ryska script kiddies för att ddosa Flashback. Vem som har betalat för detta kan man ju inte veta, men rimligtvis är det väl någon förorättad individ. Fanns det inte någon knäppgök för ett tag sedan som hade som sitt personliga mål i livet att sänka Flashback. Om denna knäppgök har sparat veckopengen ett tag så är det väl inte omöjligt att de pengarna räcker för en ganska storskalig attack, typ den vi har sett under helgen.
Citera
2026-02-16, 12:37
Medlem
KurtSchweinsteigers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Det är lite som när Trump använder sin justitieminister heltid för att få bort sitt namn ut Epstein files. Eller sin securities-chef för att göra en cover up kring ICE-skjutningar i Minneapolis orsakade av Trump.

Jag tycker synd om stora länder. De största idioterna är inte intresserade av lilla Sverige.

Jag såg denna BBC-film om dagens Ryssland. Ryssarna är lika förda bakom ljuset som tyskarna av Hitler, och de har numera lagar som sätter vem som helst random 15 år i fängelse om man nämner ordet "krig". Ryssland är ett skuggland som inte längre är kvar i verkligheten, och ryska hackers tycker säkert de gör något fint för världen.
https://www.youtube.com/watch?v=VZzsaqC8n_U

Citat:
Ursprungligen postat av Pripps0.0
Ryssland har såklart sin motsvarighet till Flashbackare som är upprörda över att EU kastar pengar på ett krig de vill ha slut på. Sverige är dessutom en av de största bidragsgivarna så det är inte så konstigt att de ger sig på Sveriges största forum mm..
Ja, Putin kör på som kommunisterna gjorde på CCCP-tiden, funkade inte så bra då, lär inte funka så bra idag heller.
Hade USA bara haft en Ronald Reagan-typ som president hade det antagligen redan varit game over för Vlad.
Citera
2026-02-16, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
VPK

Dadgostar skulle med glädje skriva under beslutet att olagligförklara Flashback

Exakt, och baserat på det så skulle jag säga att det finns andra mer troliga än Ryssland som är de skyldiga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in