2026-02-16, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Ryssarna gör vad de kan med resurserna de har. Många av deras försök att påverka väst är givetvis pengar i sjön men viss påverkan har dessa attacker annars hade de inte fortsatt.

Tja, man ska inte säga att de gigantiska resurser ryssen lägger ner på påverkan har noll effekt. Mest effekt torde dock pengarna ha vid "direktköp"/ utpressning av lite högre uppsatta individer i samhällen (helst såna med inflytande, t ex politiker). Den allmänna "firehosen of falsehood" sprider förvisso den ryska dyngan brett men den ses igenom av de flesta.
Citera
2026-02-16, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CenturyVoltaire
Även om "woke-vänstern" avskyr Flashback så saknar de såväl ork/ kompetens som medel att genomföra en flera dagars lång avancerad cyberattack mot Sveriges största chatforum. Vilka har egentligen kapacitet till en attack i denna skala? Jo, ryssen. Brukar ryssen hålla på med storskaliga cyberattacker då? Jodå, så är det. Kan det alltså vara ryssen som gjort detta? Jajemän, till 99,99 %.

Håller absolut inte med. Är det något som woke-vänstern har så är det ork att kämpa mot de som de anser vara sina fiender. Och de är de om någon som vill censurera Flashback, i en svensk kontext.
Citera
2026-02-16, 12:43
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omelhor242
Det här är typiskt Ryssland…

Ryssland tål inte att andra länder inte förmedlar deras propaganda.

Jag har alltid varit skeptisk till att det skulle finnas faktiska ryssar eller ryska botar på Flashback, men det här bekräftar att ryssarna faktiskt är på Flashback och desperat försöker förmedla sin lögnaktiga propaganda.
Fast här förmedlas faktiskt deras propaganda. Det är min poäng. Sen kan jag förstås ta att de är idioter, vilket jag tycker deras politiska ledning och rysstrollen här visar. Det tänker inte riktigt som oss. Vilket jag anser är ett problem för deras propaganda.

De försöker få oss att tycka att Ryssland är bra, vilket de flesta aldrig kommer att gå på. De kulturella skillnaderna är för stora. De propagerar som om vi tänkte som dem, vilket vi inte gör.

Men om de kan tysta övrig press och det här var det enda som blev kvar, skulle de kunna sprida sin propaganda lättare. Så visst, kan jag ta att de är idioter. Men rent logiskt verkar det här stendumt för mig. Då jag inte ser någon vinst med det.
Citera
2026-02-16, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Myror-Elefanter
Håller absolut inte med. Är det något som woke-vänstern har så är det ork att kämpa mot de som de anser vara sina fiender. Och de är de om någon som vill censurera Flashback, i en svensk kontext.

Jo, men nu säger forumets Admin att ryssen är huvudmisstänkt. Kommentar till det?
Citera
2026-02-16, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Det finns inget logiskt argument för att ryska statsintressen skulle vilja ta ner Flashback. Tvärtom är Flashback precis en sådan subversiv plattform som de brukar stödja.

Men nu är det ju ingen som har hävdat att det är ryska statsintressen som ligger bakom. En rysk hackergrupp är utpekad. Men det betyder inte nödvändigtvis att utpekandet är korrekt. Och framförallt betyder det inte att den utpekade gruppen är attackens källa.

Även om den utpekade ryska gruppen är en känd politisk aktör är det fortfarande bara en löst sammanhållen grupp av ryska hackers. Ryska hackers är kända för att sälja sina tjänster till högstbjudande. Den rimligaste förklaringen här är väl att någon har betalat ryska script kiddies för att ddosa Flashback. Vem som har betalat för detta kan man ju inte veta, men rimligtvis är det väl någon förorättad individ. Fanns det inte någon knäppgök för ett tag sedan som hade som sitt personliga mål i livet att sänka Flashback. Om denna knäppgök har sparat veckopengen ett tag så är det väl inte omöjligt att de pengarna räcker för en ganska storskalig attack, typ den vi har sett under helgen.

Nä du försök med nått annat.
Du vet att putler styr allt i ryssland .det här handlar hybridkriföring punkt slut.
Citera
Medlem
Wotans avatar
Kanske OT här och man borde skriva direkt till Flashbacks organisation, men är det någon annan som ser en blå-vit sida blinka till ngn millisekund när man går in på Flashback? Det är alltså som att man omdirigeras till en annan sida, sen till Flashback och det har varit så över en vecka, alltså även innan det låg nere.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CenturyVoltaire
Jo, men nu säger forumets Admin att ryssen är huvudmisstänkt. Kommentar till det?

Vad ska jag kommentera? En röst lika anonym som din och min?
Citera
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Omelhor242
Det här är typiskt Ryssland…

Ryssland tål inte att andra länder inte förmedlar deras propaganda.

Jag har alltid varit skeptisk till att det skulle finnas faktiska ryssar eller ryska botar på Flashback, men det här bekräftar att ryssarna faktiskt är på Flashback och desperat försöker förmedla sin lögnaktiga propaganda.

Den här logiken är så snurrig att man får nackspärr. Det är det ultimata beviset på att folk har slutat tänka och bara letar efter sätt att få in "Ryssland" i varje mening.

Bestäm er nu.. Antingen kryllar Flashback av pro-ryssar som flera tjatat om och då är det den sista sajten i världen en rysk grupp skulle sänka eftersom det är deras egen hemmaplan…. Eller så sänker de sajten för att de ”inte tål att vi inte förmedlar deras propaganda”… Ni kan inte sitta och hävda båda sakerna samtidigt utan att framstå som totalt verklighetsfrånvända.
Logiken i att Ryssland skulle lägga massiva resurser på att tysta ett forum där deras egna narrativ faktiskt får diskuteras är lika med noll.

Att ni sedan drar upp SVT:s notiser om Norge som ”bevis” är bara grädden på det paranoida moset.
Citera
2026-02-16, 12:54
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeclanPrimus
Nä du försök med nått annat.
Du vet att putler styr allt i ryssland .det här handlar hybridkriföring punkt slut.

Nej. Putin styr inte allt i Ryssland (om så bara för att det lite svårt att hålla koll på 140 miljoner människor samtidigt). Dessutom har Putin inte nödvändigtvis något emot att driftiga ryssar drar in lite hårdvaluta på IT-tjänster.

Men förklara gärna vad den ryska regimen tjänar på att sänka Flashback? Ett av få ställen i västvärlden där ryska propagandister tillåts verka ganska fritt. Logiken haltar, för att uttrycka det milt.
Citera
2026-02-16, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Myror-Elefanter
Vad ska jag kommentera? En röst lika anonym som din och min?

Eh, "Admin" är ändå "administrator" för Flashback och har info om attacken som vi andra ännu inte har. Varför skulle forumets administratörer ljuga?
Citera
2026-02-16, 12:56
Medlem
Ryssarna bara ljuger och hotar och saboterar, ljuger och hotar och förstör ......
Citera
2026-02-16, 12:58
Medlem
Man har ju inte kunnat komma in på Flashback på nästan 3 dagar. Så det var den Pro-Ryska gruppen No Names som låg bakom attacken? Är det den ryska staten som finansierar No Names för det måsta kosta en hel del pengar för att kunna genomföra en så stor attack?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in