2026-02-16, 12:05
Medlem
perry2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hemorojdbiff
Vad skulle dom ha för intresse av det??

De vill skapa oro i Västvärlden, precis som när deras skuggflotta släpat ankare otaliga gånger de sista åren... vad tjänar de på det?

Ryska forskningsbåtar (Yantar) samt ubåtar har påkommits flera gånger utanför Irland där kablarna USA Europa anländer.
Citera
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av admin
Så vi ska tiga, och inte berätta att det är NoName057(16) som ligger bakom attacken?

admin

Dags att ta rysstrollen på fb allvar. Massiv bannlysning förespråkas av mej och många andra.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Vår säkerhetstjänst och andra med inblick i dessa frågor vet givetvis att det är ryssen men dessa attacker är ändå ett effekt och billigt sätt att uppnå syftet att störa och så misstro bland vanligt folk.

Jag tror inte att trollen lyckats så väl med att "störa och så misstro" bland svenskarna. Därav att Flashback blir ett mål för hackerattacker. I många år har påverkanstroll agerat ryssvänligt i olika trådar på forumet till ingen nytta. Fortfarande har bara en procent av svenskarna något positivt att säga om ryssen. Det får man nog ändå kalla magplask/ pengar i sjön = ryssen blir sur.
Citera
2026-02-16, 12:06
Medlem
Går det verkligen att lösa det med att blockera trafiken om de använder VPN?

Hur som helst känns det bra att det är åtgärdat nu.
Citera
2026-02-16, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hemorojdbiff
Vad skulle dom ha för intresse av det??

Återigen; läs vad Admin upplyser om samt läs vad tråden redan utförligt förklarat kan ligga bekom rysk hackerattack. Upprepningar är både tradiga samt leder lätt till misstanke om att den som konstant frågar samma sak egentligen vet svaret men är ute efter att förstöra tråden. Det kommer inte lyckas.
Citera
2026-02-16, 12:08
Medlem
Erik Östs avatar
Varför funkar flashback igen på min mobil men inte på datorn?
Citera
2026-02-16, 12:08
Medlem
ScorchPipes avatar
Ojojoj, nu har de allt visat vem som bestämmer. Jag höll på att ge upp allt hopp under dessa dagar.
Citera
2026-02-16, 12:09
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Morgonrodnad
Eftersom media stängt ner alla kommentarsfält och åtminstone i en del frågor haft som princip att strunta i verkligheten och istället rapporterat från en vänsterliberal karta är vi ganska många som föredrar att läsa nyheter med kritiska kommentarer och granskningar.

Det är absolut ett mervärde att inte bara läsa att Ryssland gjort detta utan vi vill kunna fråga oss varför, vilka bevis som finns och vem som annars hade kunnat göra det. Om det är sant för nyheter i allmänhet och nyheter om kontroversiella ämnen i synnerhet.

Flashback som filter blir därför en samhällsviktig funktion. Den förvandlar propaganda till riktiga nyheter som i någon mån speglar verkligheten. Och att ta ifrån oss detta och lämna oss med bara en fulmedia vi inte litar på, det ligger absolut i Rysslands intresse. Det destabilisera det svensk samhället genom att ta ifrån oss ett viktigt redskap att kunna skilja på nyheter och desinformation. Specifikt riktade till den grupp mediakonsumenter som är kritisk till etablerad media.

Det är en förklaring på varför Ryssland skulle vilja detta. Om det nu verkligen ör Ryssland har vi som du påpekar inte fått se några bevis för och medan Flashback var nere kunde du inte påpeka det.
Fast vad jag menar är att det kan inte hålla på hur länge som helst. Tre dagar, och sen vad. Jag ser inte att det visat på något i det långa loppet. Att det är samhällsviktigt stämmer inte, även om det är bra att det finns. Kan inte se att någon har tappat förtroende eller bytt åsikt på grund av det här. Bara en irritation hos många. Om de stängde ned resten av media i tre dar, javisst. Men då krävs det ännu mer.

Kanske mer en lek av de som genomfört det, bara för att visa att man kan.
Citera
2026-02-16, 12:09
Medlem
YP4XQs avatar
Det var bra, behövde paus från Flashback och internet
Citera
2026-02-16, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av admin
Samma som nu. Blockera trafiken från vissa länder.
Orsaken till att det tog längre tid denna gång beror på att attacken var större och behövde hanteras annorlunda. Förhoppningsvis har vi lärt oss något av detta.

Vi har tidigare fokuserat på våra egna servrar etc. Vi köpte in fem nya servrar så sent som förra månaden, och har arbetat aktivt med att skriva om forumkoden från grunden i närmare ett år. Men denna attack var en sådan som måste hanteras innan trafiken når Flashback, och var betydligt större än de attacker vi haft historiskt. Förhoppningsvis kommer vi att klara av att hantera den snabbare i framtiden.

admin

Tack för ert jobb "Admin". Om ni har funderingar kring eventuell rysspåverkan i detta forum kan ni t ex kolla in vissa deltagare i denna tråds posthistorik, börja med dem som upprepat frågar om "varför Ryssland skulle vilja utföra attack mot Flashback"....
Citera
2026-02-16, 12:17
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kungenshora
Ja det är helt obegripligt att ryssarna skulle attackera Flashback med tanke på att detta är deras bastion där de kan föra fram sin propaganda obehindrat.

Detta för misstankarna åt andra hållet:

"Sweden and Ukraine are starting a collaboration on cybersecurity. The Swedish side hopes to learn more about advanced cyber threats and Russian hostile activity.

"This piece of the puzzle creates the conditions for us to become better at handling Russian antagonism in the cyber domain targeting Sweden, and, of course, to contribute to Ukraine's capabilities," says Minister of Civil Defense Carl-Oskar Bohlin (M).

The agreement was signed in connection with the Munich Security Conference. Specifically, the National Cyber Security Center at the Swedish Defence Radio Agency (FRA) is responsible for the cooperation.

"This will really be a reinforcement for both countries, because Ukraine, of course, has a lot of experience of extensive and advanced Russian antagonism in the cyber domain - not only since the start of the full-scale invasion, but also before that," says Bohlin."

https://swedenherald.com/article/sweden-and-ukraine-start-new-cyber-cooperation

Det kanske är det nya ukrainsk-svenska cyberprojektets första "sårbarhetsskanning"?
Kanske attacken har samband med att Ukraina i helgen begått så många "krigsbrott" så till och med massmedia rapporterat om det?
Jag har aldrig tidigare hört att massmedia rapporterat att Ukraina attackerat civila men denna helg har jag hört att de anföll en civil bil i Belgorod, civila hus i Luhansk och attacker mot Moskva samt att fem kommuner i Ryssland saknar el, värme och vatten?

Kanske attacken skedde nu för att rysstrollen inte skulle kunna utnyttnja situationen med "Ukrainska krigsbrott" som Carl-Oscar Bohlin och Ukraina slog ut flashback?

OBS!
Vi vet att "Ukrainska krigsbrott" inte räknas eftersom ryssar alltid är legitima mål men det är ju så rysstrollen argumenterar.
De försöker utmåla "Ukrainska krigsbrott" som verkliga brott mot krigets lagar eftersom de inte fattat krigsbrott inte räknas när Ukraina utför dom.
Fast mitt inlägg handlar inte om nån konspirationsteori. Jag är intresserad av vilka som gjort det och varför, för jag ser inte att det finns något egentligt vettigt syfte med det, oavsett vem som gjort det. Jag kan inte se att man vinner något på det. Mer än visa att man kan.

Brukar inte sådana här skryta om sina attacker i efterhand?
Citera
2026-02-16, 12:19
Medlem
Morgonrodnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Fast vad jag menar är att det kan inte hålla på hur länge som helst. Tre dagar, och sen vad. Jag ser inte att det visat på något i det långa loppet. Att det är samhällsviktigt stämmer inte, även om det är bra att det finns. Kan inte se att någon har tappat förtroende eller bytt åsikt på grund av det här. Bara en irritation hos många. Om de stängde ned resten av media i tre dar, javisst. Men då krävs det ännu mer.

Kanske mer en lek av de som genomfört det, bara för att visa att man kan.

Du missar min poäng. Många svenska mediakonsumenter litar inte längre på media. Vi behöver diskussionerna och kritiken på Flashback för att tro på några nyheter. Utan den kollektiva granskningen på flashback blir SVT, Aftonbladet och DN bara propaganda vi avfärdar som journalistiska fantasier.

Det gör Flashback nödvändigt för att samhället ska fungera. Svenskar kanske vill se Flashback som ett undergroundforum men ryssarna gör en nyktrare analys och inser att Jan Axelsson egentligen borde bjudas in på nobelmiddagen...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in