Hinge är verkligen en märklig plats, särskilt i 30–40-segmentet. Kraven är på nästan akademisk nivå. Man ska vara mogen, trygg, emotionellt intelligent, stabil, maskulin men mjuk, driven men närvarande, självsäker men absolut inte hotfull. Gärna ha gjort sin terapi, läst sina böcker, förstå anknytningsteori och samtidigt inte råka ha en värdering som stör deras filter. Jag skriver att jag är konservativ, inte partipolitiskt utan i betydelsen familj, ansvar och långsiktighet, och plötsligt verkar vissa få ideologisk kortslutning. Ett enda ord och man är tydligen automatiskt SD eller någon slags säkerhetsrisk. En skrev “inga SD-sympatisörer”, frågade om jag var SD och hann inte ens vänta på svar innan hon unmatchade. Det är nästan imponerande. Man ställer en fråga och blockerar innan verkligheten hinner störa den egna berättelsen. Samtidigt säger man att man söker en mogen man som kan kommunicera, men klarar inte själv av en enkel följdfråga. Man vill ha trygghet men reagerar med flykt så fort något inte passar den färdiga mallen. Det är som att många går runt med etiketter i fickan redo att klistra på folk istället för att faktiskt prata. Och sedan, år efter år, kommer samma fras om att man ger appen en sista chans och att det inte finns några vettiga män. Kanske är det svårt att hitta någon vettig om man filtrerar bort dem innan de ens hunnit avsluta en mening. Det ironiska är att de säger att de vill ha stabilitet och familjevärderingar men får panik när någon faktiskt står för något. Jag är inte intresserad av att bli dömd av någon som inte ens är nyfiken nog att höra ett svar. Om ett ord räcker för att någon ska dra, då sparar det bara min tid. Och för tydlighetens skull, jag är ingen incel och jag avskyr incelmentalitet.