Första granskningen gäller gädda #739 och jag kommer använda gäddnummer för att granska hur fiskarna beter sig (
Dumpen).
Dumpen börjar med stor dramatik om hur hemsk och elak gäddan är som visar sitt könsorgan för den fiktiva tonåringen.
Citat:
Vill varna för penisbild som han skickar till vad han trodde var ett barn, och om du som läsare tycker att det är obehagligt att se, så går det inte att jämföra med var det är för ett barn.
Man skulle då kunna tänka sig att ett riktigt barn som mår illa av att få en penisbild skickad till sig skulle må illa. Men hur agerar en tonåring som mår illa? Genom att fortsätta chatta och skriva att hon längtar efter gäddan och att hon tycker att gäddan är het? Det är nämligen så fiskaren beter sig.
Några urklipp från chatten. Samtlig text direkt från chatten utan medvetna korrigeringar för stavfel [sic!].
G = Gädda, F = Fiskare.
Citat:
G: Gäller du äldre? Eller
F: Gilla vetefan gilla alla som e snälla eller mogna
G: Snällt 45
Redan här är det uppenbart att gäddan är 45 bast gammal. Jag vågar påstå att de flesta fjortisar hade tappat intresset redan här. Att chatten fortsätter beror alltså helt på att fiskaren utger sig för att vara en fjortis som har sexuell dragning till mycket äldre män. Det menar jag i sin tur redan det är extremt orealistiskt. Hade det varit ett "riktigt barn" så hade chatten förmodligen slutat här och nu, kanske efter några artighetsfraser, eller (mer troligt som kidzen beter sig idag) direkt efter en blockering.
Citat:
G: Så söt Vill du träffa mig??
F: MMh sure va vill du göra men vill ha snap på dig först
G: Ok Jag är redo Vgd Du är en snäll och mild tjej..
F: Aah ja e lite blyg tjej tyvär Om du vill jag ska bli trygg me dig får du skicka snap en selfi ju
G: Absolut Det e jag Jag ljuger inte
F: Åh okejj du e seriös nu lita ja mer på dig haha
[...]
G: Vill du träffa mig?
F: Va ska vi göra då fall du kan du kan önska gilla mest killar som vågar säga
G: Bjuder dig Kaffe eller mat Om du vill? Jag är säker på att du inte kommer att ångra att du lärde känna mig.
F: Okii
Hur många fjortisar i verkligheten hade gått med på att träffa en 30 år äldre man från nätet? Hur många fjortisar hade ens varit intresserade av det från början? Sektmedlemmarna verkar se gäddan som sjuk, men att en fjortis skulle dras till honom har de inga kritiska åsikter om alls. Med andra ord verkar sektmedlemmarna ta för givet att fjortisars attraktion till "gubbar" är helt normal. Har fjortisen
inget ansvar för att hon sitter och chattar med en gubbe som dels är mycket äldre och dels fortsätter chatten frivilligt när det finns blockeringsfunktioner i nästan alla appar idag?
Hur långt ska den terapeutiska staten gå? Ska staten ta ansvar för att varken en (fiktiv) fjortonårig flicka eller hennes (också lika fiktiva) föräldrar helt saknar egen agens att blocka en hebefil som är ute på nätet och söker efter lammkött? De flesta föräldrar ansar att barn får skylla sig själva om de lämnar en cykel olåst och den blir stulen. Har inte barn ett ansvar för att blocka "fula gubbar" i chattprogram och appar och allt vad det heter? Jag är inte för någon slags sharialagar där flickor måste bära burka för att "inte väcka männens lustar" eller något sådant extremt, men man kan väl kräva av en fjortis att hon blockar en okänd gubbe i en nätchatt? Är det verkligen för mycket begärt?
Citat:
F: Kanske ska ha sex me en kille men vet inte om han e seriös ja lita inte på många killar
G: Gäller du sex Har du gjorde förut??
F: Ja gilla om killen e försiktig o fall de finns kemi
G: Lite på mig Lita Hur vill du jag gör med dig? Har du någonsin sett en mans penis?
F: Ha du nåt tips elle nåt du vill göra me mig ja e inte direkt erfaren Aah ja ha sett irl
[...]
G: Ok Vill du med mig?
F: Sure om du vill oxåå
Här uttrycker den fiktiva fjortisen explicit att
hon vill ha sex med gäddan. En fjortis som å ena sidan är blyg enligt egen utsago, men som inte drar sig för att skriva om att hon vill ha sex med en okänd 45-årig man från nätet. Man kan tycka att gäddan är dum som går på det (jag tycket det t.ex.), men sektmedlemmarna verkar inte se några problem alls. Gäddan är en uppenbar byfåne som man kan lura med vad som helst, och nu har någon lyckats lura honom att en fjortis vill ha honom för sexuella ändamål. Något riktigt barn finns inte med i bilden. En riktig fjortis hade förmodligen inte ens chattat så här länge med honom. Jag menar att här beter sig Dumpen inte som ett barn hade gjort i verkligheten. Att chatten pågår med det fiktiva barnet är just för att det är ett
fiktivt barn. Det är nästan bara fiktiva fjortisar som uttrycker sexuell längtan efter 45-åringar, eftersom
riktiga fjortisar har tillgång till pojkar i hennes egen ålder.
Det är dock inget problem att hålla chatten igång, fiskaren får ju lön från Dumpen så det finns helt klart en drivkraft. Det finns en drivkraft från byfånen att få lägre en fjortis (som han dumt nog tror är intresserad) och en annan drivkraft från fiskaren som hoppas på att få en bra summa från Dumpen om hen lyckas lura byfånen (vilket hen tyvärr gör med full bravur).
Citat:
G: [penisbild]
G: Men jag är så snäll Jag lovar Vad tycker du??
F: Ser ingen farligt ut bli blyg bara
Minns hur Dumpen skrev i blogginlägget om hur
traumatiskt det vore för en fjortis att se en penisbild! Trots att det skulle vara ett trauma så antyder i alla fall den fiktiva fjortisen att det inte är något problem alls. Fjortisen väljer dessutom
återigen att inte blocka den 45-årige mannen från chatten trots att hon har alla möjligheter med dagens teknik. Detta sväljer sektmedlemmarna med hull och hår helt utan kritiska frågor.
Resten av chatten tänker jag inte citera, men det framgår med all tydlighet att fjortisen längtar efter gäddan och till och med tycker att det är jobbigt att inte få träffa honom tidigare. Hon uttrycker starka begär efter honom. Återigen undrar man hur vanligt det är att en fjortis skulle göra det. Gäddan lovar henne cigg och (en ospecad summa) pengar vid ett par tillfällen. Inte mycket tyder på att det skulle vara en fjortis som måste sälja sex för att få ihop pengar till mat eller droger (bortsett från cigaretter). Någon gång nämns soc men det blir ingen ingeånde beskrivning om ekonomisk utsatthet.
Dumpen har alltså valt att kraftigt vinkla hela beskrivingen om ett stackars fattigt barn som tvingas se penisbilder. Det roliga är att de lägger upp hela chatten så att vem som helst kan se hur ihåliga deras resonemang är. Dock verkar deras sektmedlemmar drivas av en reptilhjhärna där hebefiler alltid är onda och fjortisar och deras föräldrar aldrig har något ansvar alls för hur de beter sig på nätet. att man medvetet blandar ihop begrepp som hebefil och pedofil gör ju inte saken bättre.