2026-02-13, 15:05
Medlem
Timothy.McVeighs avatar
Jag funderade lite på dagens konflikt i Ukraina där Putin påstår sig vilja skydda etniska ryssar på ukrainsk mark.

Men hur är det med Schleswig-Holstein?
Danmark och Preussen krigade om denna del som då var ett (har jag för mig hertigdöme under den danska kungen) 1864 där Danmark förlorade.
Även efter Första Världskriget gick en del av området tillbaka till Danmark, t.ex Zeppelinbasen i Tønder.

Men hur är det med befolkningen idag?
Bor det fortfarande tyskspråkiga i den danska delen och danskspråkiga på den tyska sidan eller är befolkningen i stort sett tvåspråkig?
Citera
2026-02-13, 15:09
Medlem
BombaySaphires avatar
Jag hittade lite olika svar efter en snabb googling men de svaren har du säkert sett själv.
Citera
2026-02-13, 15:19
Medlem
stilichos avatar
Det hölls en folkomröstning efter första världskriget så att alla områden med dansk majoritet hamnade i Danmark och alla områden med tysk majoritet hamnade i Tyskland. Det fanns såklart minoritetsgrupper kvar på fel sida av gränsen men nu, mer än hundra år senare, lär de vara utraderade sedan länge.
Citera
2026-02-13, 15:21
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Det hölls en folkomröstning efter första världskriget så att alla områden med dansk majoritet hamnade i Danmark och alla områden med tysk majoritet hamnade i Tyskland. Det fanns såklart minoritetsgrupper kvar på fel sida av gränsen men nu, mer än hundra år senare, lär de vara utraderade sedan länge.

Det lär finnas en liten dansk minoritet kvar på ”fel” sida än idag.
Citera
2026-02-13, 15:35
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire

Det har du faktiskt helt rätt i. Enligt den informativa Wikipedia-sidan om den danska minoriteten i Schleiswig så finns det knappt tiotusen dansktalande kvar på den tyska sidan.

Men anledningen till att de finns kvar verkar vara att Köpenhamn bekostar skolor och andra kulturinstitutioner åt dem. Rent generellt är det oerhört svårt för minoritetsfolk att överleva någon längre tid utan statligt eller kvasistatligt stöd.
Citera
2026-02-13, 15:55
Bannlyst
Citat:
Det har du faktiskt helt rätt i. Enligt den informativa Wikipedia-sidan om den danska minoriteten i Schleiswig så finns det knappt tiotusen dansktalande kvar på den tyska sidan.

Det är inte sanningen.

"
"Det danske mindretal i Sydslesvig omfatter cirka 50.000 personer. Medlemmer af mindretallet er dansksindede, men er som regel tyske statsborgere. Navnet Sydslesvig findes ikke på et landkort. Det er en historisk betegnelse fra en tid, hvor området udgjorde den sydlige del af hertugdømmet Slesvig. I dag bruges betegnelsen Sydslesvig om den nordlige del af delstaten Slesvig-Holsten i Forbundsrepublikken Tyskland."

https://kum.dk/kulturomraader/kultursamarbejde-og-aftaler/sydslesvigudvalget/det-danske-mindretal
Senast redigerad av Hellesylt 2026-02-13 kl. 15:59.
Citera
2026-02-13, 17:15
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hellesylt
Det är inte sanningen.

" [/b]"Det danske mindretal i Sydslesvig omfatter cirka 50.000 personer. Medlemmer af mindretallet er dansksindede, men er som regel tyske statsborgere. Navnet Sydslesvig findes ikke på et landkort. Det er en historisk betegnelse fra en tid, hvor området udgjorde den sydlige del af hertugdømmet Slesvig. I dag bruges betegnelsen Sydslesvig om den nordlige del af delstaten Slesvig-Holsten i Forbundsrepublikken Tyskland."

https://kum.dk/kulturomraader/kultursamarbejde-og-aftaler/sydslesvigudvalget/det-danske-mindretal

Om du läser på Wikipedia-sidan jag länkade i mitt förra inlägg så står där att det finns 50000 danskar i Sydslesvig av vilka knappt 10000 talar danska hemma. Exakt vad siffran 50000 inkluderar vet jag inte, men om man inte pratar danska hemma så räknar jag en inte som dansk i praktiken. Det är lite som att säga att somalierna i Rinkeby är svenskar för att de känner sig som svenskar.
Citera
2026-02-13, 17:34
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Om du läser på Wikipedia-sidan jag länkade i mitt förra inlägg så står där att det finns 50000 danskar i Sydslesvig av vilka knappt 10000 talar danska hemma. Exakt vad siffran 50000 inkluderar vet jag inte, men om man inte pratar danska hemma så räknar jag en inte som dansk i praktiken. Det är lite som att säga att somalierna i Rinkeby är svenskar för att de känner sig som svenskar.

Samma info från folk på reddit som bor där. Det pratas danska i minoritetskolonin.
Citera
2026-02-14, 16:30
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timothy.McVeigh
Jag funderade lite på dagens konflikt i Ukraina där Putin påstår sig vilja skydda etniska ryssar på ukrainsk mark.

Danmark och Preussen krigade om denna del som då var ett (har jag för mig hertigdöme under den danska kungen) 1864 där Danmark förlorade.
Även efter Första Världskriget gick en del av området tillbaka till Danmark, t.ex Zeppelinbasen i Tønder.

Bor det fortfarande tyskspråkiga i den danska delen och danskspråkiga på den tyska sidan eller är befolkningen i stort sett tvåspråkig?

Det finns ca. 15 000 tyskar i den danska delen, som då är ättlingar till tyskar som bodde där före år 1920.

Några konflikter finns inte kvar.

Jag gick i skolan med en dansk som var från den tyska delen, och han nämnde heller aldrig något om att det skulle finnas några problem.
Citera
2026-02-14, 18:21
Medlem
ekerilars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timothy.McVeigh

Det finns en tysk minoritet på danska sidan och dans minoritet på den tyska.

Jag är själv uppväxt i Schleswig-Holstein. Där talas 4 språk: Högtyska, lågtyska danska och frisiska.
Högtyska fungerar som ett Lingua franca, och talas av alla. Det är också undervisningsspråket i skolan. I övrigt har man långtgående rättigheter att använda sitt minoritetsspråk. Det finns dock skolor ända upp på gymnasienivå, där undervisningen delvis sker på danska.

I mitt hem talades lågtyska, men morfar var dansk, så min mor behärskar både Högtyska, lågtyska och danska.

En rolig detalj är att de dansktalande i Schleswig-Holstein inte talar som om de hade gröt i halsen, så deras språk blir fullt begripligt för en svensk.

Friserna som är den minsta språkgruppen brukar bära en speciell pin som avslöjar att de talar frisiska.
Senast redigerad av ekerilar 2026-02-14 kl. 18:28.
Citera
2026-02-14, 18:26
Medlem
ekerilars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire

Liten och liten! De är ungefär 50000, i Flensburg utgör de 20% av befolkningen.
Citera
2026-02-16, 14:57
Medlem
Ankdammsmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekerilar
I mitt hem talades lågtyska, men morfar var dansk, så min mor behärskar både Högtyska, lågtyska och danska.

Det ante mig att du var en kosmpolit. :-)

Citat:
En rolig detalj är att de dansktalande i Schleswig-Holstein inte talar som om de hade gröt i halsen, så deras språk blir fullt begripligt för en svensk.

Det är intressant med dessa avknoppade språkliga reservat. Beror det på att de bevarat en äldre form av danska (grötifieringen kom rätt sent vad jag förstår) eller är det av andra skäl?

En inte så kul detalj är att danskarna i Schleswig som enda nordbor (finnarna hade undantag) skrevs ut till första världskriget. Töjhusmuseet i Köpenhamn har en avdelning om dem i sin Danmark i krig-utställning.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in