2026-02-16, 22:42
Medlem
Timothy.McVeighs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekerilar
Det finns en tysk minoritet på danska sidan och dans minoritet på den tyska.

Jag är själv uppväxt i Schleswig-Holstein. Där talas 4 språk: Högtyska, lågtyska danska och frisiska.
Högtyska fungerar som ett Lingua franca, och talas av alla. Det är också undervisningsspråket i skolan. I övrigt har man långtgående rättigheter att använda sitt minoritetsspråk. Det finns dock skolor ända upp på gymnasienivå, där undervisningen delvis sker på danska.

I mitt hem talades lågtyska, men morfar var dansk, så min mor behärskar både Högtyska, lågtyska och danska.

En rolig detalj är att de dansktalande i Schleswig-Holstein inte talar som om de hade gröt i halsen, så deras språk blir fullt begripligt för en svensk.

Friserna som är den minsta språkgruppen brukar bära en speciell pin som avslöjar att de talar frisiska.
Men när fastlades dagens gräns?
Under första Världskriget fanns det som sagt en Zeppelinbas i Tønder och det ligger ju på den danska sidan idag.

BTW är inte lågtyska samma språk som Amish talar i USA?
Om ja, kommer isåfall amishfolket från trakten kring Schleswig-Holstein?
Citera
2026-02-16, 23:45
Medlem
ekerilars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timothy.McVeigh
Men när fastlades dagens gräns?
Under första Världskriget fanns det som sagt en Zeppelinbas i Tønder och det ligger ju på den danska sidan idag.

BTW är inte lågtyska samma språk som Amish talar i USA?
Om ja, kommer isåfall amishfolket från trakten kring Schleswig-Holstein?

Dagens gräns upprättades 15 juni 1920.

Lågtyska var Hansans handelsspråk. Det talas av 20% av befolkningen i Schleswig-Holstein, men de flesta kan förstå den.
Amish talar Pennsylvaniatyska, vilket är en Pfalzisk dialekt. Amish kommer ursprungligen från Schweiz.
Citera
2026-02-19, 20:44
Medlem
PeterNosters avatar
Why There’s a Danish Minority in Germany (and Vice Versa)
https://www.youtube.com/watch?v=AZ9KI0kfx9A
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in