2026-02-14, 11:13
Medlem
Anktalares avatar
Vet inte vad du menar med "vänstern" men Vänsterpartiet har föreslagit "sverigepriser" sen 2022 https://via.tt.se/pressmeddelande/3328017/nooshi-dadgostar-foreslar-sverigepriser-pa-el?publisherId=1863378 Den dyra elen kan knappast kyllas på kärnkraftens existens eller inte. T.ex. 2024 så hade Sverige ett rekordår på exporten av el, 2025 var Sverige ett av de länder som producerade mest el i hela Europa.

Men om Sverige producerar mest el i hela Europa, hur kommer det sig då att svneksar betalar så myket för elen med tanke på överskottet. Den ekvationen ska inte gå ihop kan man tycka om det inte vore för den fria marknaden. Men hur kunde det bli så? Allt började med Carl Bildth 1991 och sattes i kraft under Göran Perssons styre och beslutet hade en bred riksdagsmajoritet och här börjar soppan som ska fortsätta många år framåt, speciellt när EU kommer med i bilden då tre saker händer.

- EU:s elmarknadsintegration
- Utlandsförbindelser
- Indelningen i elområden (2011)

Ja occh resten är historia som man brukar säga. Detta är ingen vänster/höger sak egentligen utan vi får skörda frukten av dålig beslut som gjordes på 90-talet.
Citera
2026-02-14, 11:14
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wyrdkin
Det skulle bli ett snittpris. Varken s1 eller s4 priser utan mittemellan.

Varför i hela fridens dar tror du att det skulle bli ett snittpris? Vet du ingenting om ekonomi?
Citera
2026-02-14, 16:15
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
De har som.utsatt mål att lämna energiöverenskommelsen. Eftersom inget annat part vill lämna den och V inte har egen majoritet kan de inte göra mer.

Då är vi överens om att de inte gjort något konkret. Tack.
Citera
2026-02-14, 16:41
Medlem
Wyrdkins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Då är vi överens om att de inte gjort något konkret. Tack.

Vad för konkret tycker du de ska göra för att lämna eus elhandel?
Citera
2026-02-14, 16:53
Medlem
smickras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Men man slipper grannar direkt inpå, kan göra vad man vill med huset, bor större, har tillgång till garage mm.

Och hur mycket betalar du i hyra per kvm?

Skulle aldrig få för mig att bo i en lägenhet.

Det intressanta är att du är förvånad över att elen kostar mer för ett hus än en liten pluttig lägenhet.

Ungefär som att bli förvånad över att en lastbil drar mer soppa än en moppe.

I trådstarten står där inget om hus.

Jag har bott i hus, på 70- och 80-talet samt ett tag i slutet av 90-talet.
Det var mest opraktiskt och dyrt.
Nu bor och lever jag billigare än någonsin och har mycket fritid mellan jobbet som jag kan spendera pengar på annat med. Saker som är roliga.
Citera
2026-02-14, 16:59
Medlem
smickras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Nä, givetvis betalar inte du som hyresgäst den fasta avgiften, den är inbakad i hyran, utan du betalar för din driftsel, vilket inte blir mycket i en lägenhet av självklara orsaker.

Som jämförelse då kostar den fasta avgiften nästan 1000 spänn i månaden där jag bor, men räntan för huset är 500 spänn efter ränteavdrag, så vissa grejer är dyrare, andra billigare.

Men å andra sidan kan man ha parkeringskostnader istället på ett par tusen i månaden (nä, du har ingen bil antar jag. men var ett exempel) med lägenhet.

Min totala boendekostnad är 6000:- (+-200) inklusive Gb-fiber. Jag bor ca 20-30 minuter från en storstad. Jag har friheten att flytta när jag vill, med tre månaders uppsägning.
Jag känner spontant att alternativen är dyrare och skulle begränsa min fritid på ett annat sätt. Jag har till och med kunnat gå ned till halvtid på jobbet senaste året utan att det påverkar mig ekonomiskt. Det känns gött.
Citera
2026-02-14, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
Min är på 344 kr (IMD.) Vi kanske har fått vänsterns Sverigepris!

Det är ju snällt att du betalar för elen du använder i din mammas källare.
De där priserna har jag inte betalt sedan elen fortfarande sköttes av staten och innan något sossegeni kom på att det skulle bli mycket billigare med el om man lät privata aktörer hålla i vår elförsörjning.
Citera
2026-02-14, 17:49
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj
Det är ju snällt att du betalar för elen du använder i din mammas källare. De där priserna har jag inte betalt sedan elen fortfarande sköttes av staten och innan något sossegeni kom på att det skulle bli mycket billigare med el om man lät privata aktörer hålla i vår elförsörjning.

Haha, det vet jag inget om. Jag bor i en relativt nyproducerad lägenhet och betalar bara min elförbrukning.
Citera
2026-02-14, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smickra
I trådstarten står där inget om hus.

Jag har bott i hus, på 70- och 80-talet samt ett tag i slutet av 90-talet.
Det var mest opraktiskt och dyrt.
Nu bor och lever jag billigare än någonsin och har mycket fritid mellan jobbet som jag kan spendera pengar på annat med. Saker som är roliga.

Och för mig är lägenhet trångt, opraktiskt och dyrt för vad man får för pengarna.
Senast redigerad av Baheera 2026-02-14 kl. 19:33.
Citera
2026-02-14, 19:41
Medlem
Citat:
Min totala boendekostnad är 6000:- (+-200) inklusive Gb-fiber. Jag bor ca 20-30 minuter från en storstad. Jag har friheten att flytta när jag vill, med tre månaders uppsägning.
Jag känner spontant att alternativen är dyrare och skulle begränsa min fritid på ett annat sätt. Jag har till och med kunnat gå ned till halvtid på jobbet senaste året utan att det påverkar mig ekonomiskt. Det känns gött.

Och du får ett nytt boende på 3 månader också antar jag?

Nån tusing eller två lägre än vad jag har alltså, så ingen större skillnad.

Beror ju helt på intressen man har vilken boendeform som passar en bäst, jag behöver garage och verkstad för mina intressen, samt vi är 5 i familjen, en dräglig hyreslägenhet kostar inte 6000 ens i en byhåla då

Antar att du även fick halverad lön när du gick ner på halvtid, vilket då per definition påverkar dig ekonomiskt, däremot kanske inte din levnadsstandard.

Kan för övrigt också leva på halva min lön när barnen flyttar ut, vad har det med saken att göra?
Citera
2026-02-15, 00:45
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Vad för konkret tycker du de ska göra för att lämna eus elhandel?

För att visa att de menar allvar, menar du? Vad sägs om att tydligt markera att detta kommer vara en oerhört prioriterad fråga i eventuella regeringsförhandlingar?
Citera
2026-02-15, 09:27
Medlem
Citat:

Inte alltid så billigt med el i lägenhet...

https://www.hemhyra.se/nyheter/chocken-mickael-fick-elrakning-pa-over-5-700-kronor-har-haft-kall-lagenhet-i-fem-ar/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in