2026-02-05, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HolllowMan
Lätt brevduva. Krypterad text på brevet bara för att vara säker

Precis.
Du kör chiffertext
Citera
2026-02-05, 19:18
Medlem
datalogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Majskolvven
Hur ser backenden ut?
Det är open source och finns på Github. Inte för att det spelar någon roll, backendet har inga nycklar som kan dekryptera dina meddelanden oavsett.

Det största problemet med Signal är att den inte skriver över meddelanden rent fysiskt, så gamla meddelanden (även de som raderats) går att återskapa om t.ex. polisen får tag i din telefon och tittar i det oallokerade minnet. Samma sak gäller på datorn.
Citera
2026-02-06, 09:15
Medlem
5549s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kiato
Krypterar inte metadata, ligger i USA och har inte kvantsäkert krypto än.

Den fungerar säkert jättebra för normies, men jag hade inte planerat terrordåd med den.
Tack. Jag är en normie.

Citat:
Ursprungligen postat av HolllowMan
Är inte wire för droger, polare nämnde det
Inte specifikt till för det, men det pågår säkert sådant 😇
Citera
2026-02-14, 17:42
Medlem
264s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kip.Kinkel
Som du vet är kryptering inte allt. WhatsApp exempelvis har E2E-kryptering, men bör undvikas som pesten, eftersom Meta kan läsa dina meddelanden ändå, om mottagaren flaggar meddelandet:

WhatsApp har därför NOLL privacy.

amen!

du har säkert mkt bättre idéer än mig. höjer upp detta meddelandet!

det här är det jag väntat på att nån alltid ska säga. och nu kan jag radera den skiten! finns väl knappt någon fördel med att ha whatsapp? det skapar mkt självbedrägeri om någon bara gett ett löfte om att "den här appen är säker".

har oxå sagt det innan att det inte finns nåt på appen som gör att man kan va mer obrydd än på vanlig linje?? däremot kan det finnas dom som vill använda det men störande att behöva. lite säkrare kanske? vem vet....
Citera
2026-02-14, 17:46
Medlem
RitchieBlackmores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvargman
Precis.
Du kör chiffertext
That's it
Måste man vara superhemlig måste man skapa ett eget krypto per mottagare.
Gärna ickelinjär, t.ex extern referensmanual.
Citera
2026-02-14, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RitchieBlackmore
That's it
Måste man vara superhemlig måste man skapa ett eget krypto per mottagare.
Gärna ickelinjär, t.ex extern referensmanual.

Helt ärligt.
Skit i encrotelefoner, köp brevduvor!
Citera
2026-02-18, 21:24
Medlem
Kip.Kinkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 264
amen!

det här är det jag väntat på att nån alltid ska säga. och nu kan jag radera den skiten! finns väl knappt någon fördel med att ha whatsapp? det skapar mkt självbedrägeri om någon bara gett ett löfte om att "den här appen är säker".

har oxå sagt det innan att det inte finns nåt på appen som gör att man kan va mer obrydd än på vanlig linje?? däremot kan det finnas dom som vill använda det men störande att behöva. lite säkrare kanske? vem vet....

Mycket klokt att skippa skiten! Som sagt, om mottagaren använder abuse-knappen, så skickas dina fem senaste meddelanden till Meta i okrypterad form till deras personal. Messengers med personlig integritet har ingen abuse-knapp, abuse-knappar är för fjollor! Möjligheten att blockera avsändaren räcker. Plus all jävla metadata WhatsApp samlar in och förmodligen delar.
Senast redigerad av Kip.Kinkel 2026-02-18 kl. 21:31.
Citera
2026-02-20, 08:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 264
amen!

Enda vettiga valet för ens integritet och säkerhets skull är att skaffa SimpleX, Briar eller Session. För de flesta är nog Session den mest användarvänliga.

Att sitta med Meta-skit är allt annat än bra val, tyvärr.
Citera
2026-02-20, 16:39
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Kiato
Enda vettiga valet för ens integritet och säkerhets skull är att skaffa SimpleX, Briar eller Session. För de flesta är nog Session den mest användarvänliga.

Att sitta med Meta-skit är allt annat än bra val, tyvärr.
Beror på. Inte om du har iphone. För där har de av någon anledning tagit bort funktionen för att kunna ringa upp en annan användare. ta emot samtal går, men inte ringa. Det finns ingen knapp/telefonlur för det.
Citera
2026-02-22, 15:58
Medlem
alleballe1998s avatar
Hur säkert är Telegram?
Citera
2026-02-22, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alleballe1998
Hur säkert är Telegram?
Den är inte E2EE som standard och har inte ens det som ett val för gruppchatter. Och den har kopplingar till Ryssland. Undvik.
Citera
2026-02-22, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alleballe1998
Hur säkert är Telegram?

Det beror lite på vem du frågar och i vilket avseende du anser "säkert".
E2E är INTE öppnat som standard när du använder telegram, du måste själv iniatera chatten till E2E.

Om du vill sitta mer säkert hade jag tagit Matrix protokollet (Element funkar som UI) och där använda e2e, du kan även hosta din egen server så ingen metadata hamnar i orätta händer.

Men allt handlar om vad man är bekväm med och hur pass bra integritet osv man vill ha.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in