2026-02-14, 17:08
Medlem
https://www.sverigesradio.se/artikel/integrationssamordnare-vill-testa-fasta-under-ramadan?fbclid=IwdGRjcAP9fHdjbGNrA_18cWV4dG4DYWVtA jExA HNydGMGYXBwX2lkDDM1MDY4NTUzMTcyOAABHl5GIqHSpIlIGXT FxB0CMU_LWCgS3HcsWGP1UeJa--0kag9ZwuTpQXsnqlY__aem_ ymBB2ymYSlPTKRtjp2nFjA

Lotta en hjärntvättad batikhäxa tänker fasta under Ramadan. Hur vanligt tror ni detta är idag bland svenskar? Varför väljer en svensk att fira en muslimsk högtid?
Citera
2026-02-14, 17:09
Medlem
UniktAnvNamns avatar
Hon kan testa att knipsa klitoris och kasta sig ut för en balkong också om hon vill "lajva" livsstilen fullt ut så att säga
Citera
2026-02-14, 17:11
Medlem
Apologs avatar
Hur går det egentligen till?
Jag vet att de äter när solen går ned men äter de festmat varje kväll under de 30 dagarna? Eller är den stora festen i slutet på de 30 dagarna?
Citera
2026-02-14, 17:25
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UniktAnvNamn
Hon kan testa att knipsa klitoris och kasta sig ut för en balkong också om hon vill "lajva" livsstilen fullt ut så att säga
Din jävel! jag fick öl upp i näsan nu.
Topic. Vill hon fasta är det väl bara att fasta, vi har haft den traditionen inom kristendomen också, förutom att vi moffade inte på nätterna. Så varsågod Lotta, fasta och ät kakor om nätterna om det känns intressant.
Citera
2026-02-14, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Apolog
Jag vet att de äter när solen går ned men äter de festmat varje kväll under de 30 dagarna? Eller är den stora festen i slutet på de 30 dagarna?

Är inte muslim själv men bor bland många o känner ett parl. Festen är på slutet, men det är inte ovanligt att man ses och äter ihop under fastan, om man vill kalla det fest är väl lite av en smaksak antar jag. Det är min erfarenhet iaf.
Citera
2026-02-14, 17:47
Medlem
Melange5738s avatar
Att kalla Ramadan för fasta är ett hån mot alla som fastar. Snittmuslimen går t.o.m upp i vikt under Ramadan.
Citera
2026-02-14, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Apolog
Äter bara när solen gått ner. Så ingen kan se när de frossar.
Citera
2026-02-14, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Snittmuslimen går t.o.m upp i vikt under Ramadan.
Har du något som helst belägg för det påståendet? Helst inget ”min kusin, som också är inavlad, sa det”
Citera
2026-02-14, 17:58
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Att kalla Ramadan för fasta är ett hån mot alla som fastar. Snittmuslimen går t.o.m upp i vikt under Ramadan.
Det där är rätt intressant!

Musslorna själva säger att de känner medkänsla till fattiga och svältande, samt att kroppen skulle må bra av det.

Svårt att tro att svulla mat ger en känsla av medkänsla.
Om det är bra för kroppen, varför känner vi hunger?

För övrigt kan hon prova den kristna fastan, som vi bara har en sak kvar ifrån, semlan!
Citera
2026-02-14, 18:08
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 16266
Har du något som helst belägg för det påståendet? Helst inget ”min kusin, som också är inavlad, sa det”

De äter inte mindre under fastan totalt, de skippar bara dagtidsmåltiderna och då tenderar man att överkompensera övriga måltider.
Citera
2026-02-14, 18:10
Medlem
Anybodykillers avatar
Citat:
De äter inte mindre under fastan totalt, de skippar bara dagtidsmåltiderna och då tenderar man att överkompensera övriga måltider.
Det låter inte så bra för blodsockret? Vore kanske bättre att bara ha en rejäl fasta unde en dag eller bara fasta på vissa saker.
Citera
2026-02-14, 18:17
Medlem
Citat:
Det där är en hypotes, inte ett faktum. Om man går upp eller ner i vikt beror på totalt kaloriintag över dygnet, inte på klockslaget man äter. Vissa överäter på kvällen, andra äter mindre totalt under fastan. Har du någon faktisk studie som visar generell viktuppgång under Ramadan – eller är det bara magkänsla?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in