2026-02-14, 18:30
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 16266
Det där är en hypotes, inte ett faktum. Om man går upp eller ner i vikt beror på totalt kaloriintag över dygnet, inte på klockslaget man äter. Vissa överäter på kvällen, andra äter mindre totalt under fastan. Har du någon faktisk studie som visar generell viktuppgång under Ramadan – eller är det bara magkänsla?

Det är ingen hypotes, det är ett faktum att man tenderar att överkompensera, i synnerhet när man väljer att sitta still under hela perioden vilket majorieten av alla muslimer gör:

https://link.springer.com/article/10.1186/1475-2891-10-84

Citat:
A total of 173 Saudi families were interviewed. One out of 5 indicated that their expenditure increases during Ramadan. Approximately two thirds of the respondents (59.5%) reported weight gain after Ramadan. When asked about their perspective explanations for that: 40% attributed that to types of foods being rich in fat and carbohydrates particularly date in (Sunset meal) 97.7% and rice in (Dawn meal) 80.9%. One third (31.2%) indicated that it was due to relative lack of physical exercise in Ramadan and 14.5% referred that to increase in food consumption. Two thirds (65.2%) of those with increased expenditure reported weight gain.
Citera
2026-02-14, 22:11
Medlem
Wikitomtes avatar
Citat:
Det Lotta gillar med ramadan är att tänka på dem som inte kan äta sig mätta, men hon tror att hon kan behöva hjälp med utmaningen.

Det Lotta behöver är psykiatrisk hjälp.
Citera
2026-02-14, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Att kalla Ramadan för fasta är ett hån mot alla som fastar. Snittmuslimen går t.o.m upp i vikt under Ramadan.

Nej, det gör inte "snittmuslimen" alls.
Citera
2026-02-14, 23:51
Medlem
Man får inte äta, dricka vatten, röka / snusa och ha sex när solen är uppe. Denna årstid är det inte så svårt då dagarna är korta. Kan tänka mig att det är en utmaning på sommarhalvåret då natten är kort och värmen.
Citera
2026-02-14, 23:55
Medlem
Citat:
Att kalla Ramadan för fasta är ett hån mot alla som fastar. Snittmuslimen går t.o.m upp i vikt under Ramadan.

Vad anser du är riktig fasta?
Citera
2026-02-15, 01:10
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EttTillKonto2
Nej, det gör inte "snittmuslimen" alls.

De flesta muslimer jag träffar på brukar garvar och säga att nu kommer man gå upp några kilo igen då. Sen sitter de sent på kvällarna och svullar massa krubb och inte nog med att de blir fetare under Ramadan. De kommer sent till jobbet också.

Helt värdelöst och en korkad grej att göra. Eftersom det bara är tokigt hittepå alltihopa.

Men låt Lotta fasta och samla sina godhetspoäng bäst hon vill. Ingen vettig bryr sig om såna ideoter.
Citera
2026-02-15, 16:02
Medlem
Citat:
…i synnerhet när man väljer att sitta still under hela perioden vilket majorieten av alla muslimer gör:
173 familjer i Saudiarabien är inte samma sak som “majoriteten av alla muslimer”. Det är en begränsad, lokal studie med självrapporterade uppgifter.

Att extrapolera det till hundratals miljoner människor globalt är metodmässigt oseriöst.
Citera
2026-02-15, 16:10
Medlem
Ördögs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 16266
Har du något som helst belägg för det påståendet? Helst inget ”min kusin, som också är inavlad, sa det”

(FB) Ramadan = matorgie
Citat:
Ursprungligen postat av Paul Tibbets
Jag har bott i ett muslimskt land och jag kan bekräfta att folk går upp i vikt under ramdan. Det största problemet tror jag dock är att man inte får röka dagtid . Jag var på immigrationskontoret för att förnya mitt visum dagen efter att ramdan börjat och det var ett antal anställda som såg rätt gråa ut i ansiktet . Många muslimer fastar bara första och sista dagarna av ramadan. Orsaken till att många går upp i vikt är att många rätter är speciella för ramadan och de är nästan utan undantag feta och med mängder av socker. En annan aspekt av ramadan är att man inte får knulla medans solen är uppe vilket kan vara ett visst problem .

(FB) Ramadan (samlingstråd)
Citat:
Ursprungligen postat av kuddenchristo
Muslimer brukar gå upp i vikt under Ramadan. Då har de, per definition, gjort raka motsatsen till att begränsa sitt ätande. Helt kontraproduktivt, kan man tycka. Att äta minimalt under ljusa dan hade i så fall varit mycket mer logiskt än att frossa under natten. Det väsentliga är inte när på dygnet man äter, utan hur mycket man stoppar i sig SAMMANLAGT.

(FB) Nationaldagen 2016/Ramadan

https://www.cbc.ca/radio/day6/incel-terrorism-charges-isolating-in-the-arctic-ocean-ramadan-weight-gain-a-diy-robot-dog-and-more-1 .5578430/gaining-weight-while-fasting-for-ramadan-instead-of-losing-it-here-are-some-reasons-why-1.5578444
Senast redigerad av Ördög 2026-02-15 kl. 16:17.
Citera
2026-02-15, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
De flesta muslimer jag träffar på brukar garvar och säga att nu kommer man gå upp några kilo igen då.

Kompis du träffar varken folk i allmänhet eller muslimer i synnerhet. Påståendet handlade heller inte om kalkryggars inbillade muslimska bekantskaper utan om "snittmuslimen". Kalkryggars påhittade kamrat Abdullah från Yemen säger inte något alls om "snittmuslimen".
Citera
2026-02-15, 16:35
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
De äter inte mindre under fastan totalt, de skippar bara dagtidsmåltiderna och då tenderar man att överkompensera övriga måltider.

Japp. Det är jättevanligt att de väcker alla i familjen i (eller precis innan) gryningen också och äter något kaloririkt, och sedan somnar alla om. Så att fastan inte ska bli så lång.
Citera
2026-02-15, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Japp. Det är jättevanligt att de väcker alla i familjen i (eller precis innan) gryningen också och äter något kaloririkt, och sedan somnar alla om. Så att fastan inte ska bli så lång.
Det svåra med att fasta under ramadan är inte att äta på annorlunda tider, utan att inte dricka under dygnets vakna timmar.
Citera
2026-02-15, 16:39
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andyhole
Vad anser du är riktig fasta?

Att man skippar alla måltider under ett helt dygn ex.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in