2026-02-11, 14:33
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballesteros
Jag hade en topp på 2 miljoner. Idag är allt borta. Olika högriskinvesteringar som jag gifte mig med. Dödststöten var förra året då jag tappade mina sista slantar när jag blev svindlad av Claes Lindahl. Jag hade tidigare bestämt mig för att sprida brett men jag blir för lätt exalterad och köper mer av det som är bra. Man lär sig antar jag och aktier är inte min grej. Får spara på nytt. Tänker att jag ska investera i fonder vid nästa börskrasch. Får se när och om den kommer.

Allt är ju tyvärr inte guld och gröna skogar. Man tycker att man är smart men det visar sig ju att man gör korkade val. ^^
Beklagar att du förlorade så mycket. Men ge inte upp. Det är aldrig för sent att månadsspara i fonder. Jag skulle dock inte vänta på en krasch utan börja månadsspara redan idag, förslagsvis i en global indexfond.
Citera
2026-02-12, 18:31
Medlem
Black.Panthers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zebus
Efter lång tid på aktiemarknaden där min topp var i samband med slutet av 2021 då det fanns mer pengar i omlopp än på länge så var miljonen bärgad. En ökning på 800 tkr sen jag började 2017. Jag kände mig ostoppbar. Kunde se vilka bolag som skulle öka och vilka som skulle gå ner. Köpte hur mycket EQT som helst t.ex.

Sen invaderade Ryssland Ukraina och när jag lyckades stoppa fallet var jag nere på 400 000 tkr. Jag tappade allt självförtroende när de bolag som jag tidigare chansat med visade sig gå med förlust. Jag började med olika strategier jag aldrig vågade hålla i. Ett halvår var det utdelningsaktier men när det inte gav den effekt jag önskade så bytte jag igen.

Så slutligen 2024... efter cirka två år med olika försök och där min portfölj som bäst höll sig på samma nivå så kollade jag över mina innehav. Aktierna som stod för cirka 40 % av min portfölj var ett sänke. Fonderna var det som gick och alltid hade gått bra.

Jag insåg att mina framgångar fram till 2021 var egentligen resultatet av en ovanligt bra ekonomisk tid. Jag fattade att jag inte fatta något så nu har jag omfördelat så att jag har 90 % fonder i olika sektorer och regioner av världen och resten har jag aktier som jag leker med. Nu ligger jag på stabila 8-9% upp per år i genomsnitt och jag slipper logga in och kolla mina aktier flera gånger i veckan.

Var det mestandels värdelösa frimärkesaktier du hade köpt? Annars är det väl bara vänta på tills det vänder?

Hur många företag hade du investerat i (aktier)?
Mina aktier går mycket bättre än fonderna.
Citera
2026-02-12, 21:55
Medlem
Dundersnubbens avatar
Det tråkiga med aktier är att det kan dyka jäkligt fort och bara gå i sidled efteråt och aldrig återhämta sig.

Det tråkiga med fonder är att avkastningen kan vara jäkligt seg men generellt ökar den.
Citera
2026-02-13, 10:42
Medlem
kim-bong-ils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kim-bong-il
Svinbra, långar olja (64.5) och kortar bitcoin (70k) idag.

Entry inom parantes. Är la trevligt med en som visar sina positioner istället för den vanliga backtradingen här.
Oljecertet blev utstoppat, tog precis ett omtag på 62.9 Bitcoinshorten kvarstår.
Citera
2026-02-14, 07:26
Medlem
Black.Panthers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dundersnubben
Det tråkiga med aktier är att det kan dyka jäkligt fort och bara gå i sidled efteråt och aldrig återhämta sig.

Det tråkiga med fonder är att avkastningen kan vara jäkligt seg men generellt ökar den.

Min metaspace fund gick ned 10% samma månad dom jag köpte den. Tycker fonder känns som jobbigare köp.
Citera
2026-02-14, 08:39
Medlem
Dundersnubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Black.Panther
Min metaspace fund gick ned 10% samma månad dom jag köpte den. Tycker fonder känns som jobbigare köp.

Låter inte så farligt, brukar kunna vara 10% på en dag med aktier. Ser ut att klättra uppåt iaf. Diamond hands
Citera
2026-02-14, 10:33
Medlem
Black.Panthers avatar
Citat:
Låter inte så farligt, brukar kunna vara 10% på en dag med aktier. Ser ut att klättra uppåt iaf. Diamond hands

Vad har du för aktier som minskar med 10% på en dag?

Har kvar fonden men hoppas det vänder.
Citera
2026-02-14, 11:28
Medlem
Dundersnubbens avatar
Citat:
Vad har du för aktier som minskar med 10% på en dag?

Har kvar fonden men hoppas det vänder.

Haft massor. Många förhoppningsbolag och liknande, snabbt upp och snabbt ner. Ecoclime var ner 16% igår tex.

Problemet med din fond är att förutom att den är ganska dyr så investerar den också i diverse förhoppningsbolag som inte gör vinst. Kan bli ganska volatilt då.

Har som tumregel nu att inte investera i bolag med negativ P/E och kör för det mesta tråkiga indexfonder och några stabilare aktier.
Citera
2026-02-14, 17:11
Medlem
Black.Panthers avatar
Citat:
Haft massor. Många förhoppningsbolag och liknande, snabbt upp och snabbt ner. Ecoclime var ner 16% igår tex.

Problemet med din fond är att förutom att den är ganska dyr så investerar den också i diverse förhoppningsbolag som inte gör vinst. Kan bli ganska volatilt då.

Har som tumregel nu att inte investera i bolag med negativ P/E och kör för det mesta tråkiga indexfonder och några stabilare aktier.

Tänkte väl det, såna där frimärkesaktier är de enda i regel som har sådan uppgång/nedgång. De flesta stabila aktier ligger kring 2-3% på en dag.

Ja indexfonder är oftast värdelösa, bättre köpa avanza zero i så fall eller ha på någon bankkonto.

min fond går nog upp igen ska du se. Tur mina aktier knappar på som vanligt.
Citera
2026-02-15, 20:13
Medlem
Dundersnubbens avatar
Citat:
Tänkte väl det, såna där frimärkesaktier är de enda i regel som har sådan uppgång/nedgång. De flesta stabila aktier ligger kring 2-3% på en dag.

Ja indexfonder är oftast värdelösa, bättre köpa avanza zero i så fall eller ha på någon bankkonto.

Även Microsoft föll 10% på en dag nyligen så allt kan hända liksom. Lycka till!
Citera
2026-02-15, 20:27
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:

Indexfonder kommer sannolikt prestera betydligt bättre än vad dina aktier kommer att göra över tid.
Citera
2026-02-15, 20:29
Medlem
Citat:
Kollade och den är iaf upp 200% sedan 2018.

Men den har nog stor exponering mot USA och USD. Så du sitter med en valuta risk där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in