2026-02-09, 22:00
Medlem
Upp 14,8% på 3 månader.Kör med hävstång, ca 10%. Det går bra, men jag handlar för mycket, mest småduttande, ökar sånt som går bra, minskar i det som går dåligt. Tor egentligen inte det gör varken till eller från. Har rätt låg avgift, 0,1% fast så blir inte ruinerad.

Funderar på att skriva en bok om hur man blir en vinnare på börsen, tror det är enklare att bli rik på det sättet än på att faktiskt investera.
Citera
2026-02-09, 22:59
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DumbleOD
Upp 14,8% på 3 månader.Kör med hävstång, ca 10%. Det går bra, men jag handlar för mycket, mest småduttande, ökar sånt som går bra, minskar i det som går dåligt. Tor egentligen inte det gör varken till eller från. Har rätt låg avgift, 0,1% fast så blir inte ruinerad.

Funderar på att skriva en bok om hur man blir en vinnare på börsen, tror det är enklare att bli rik på det sättet än på att faktiskt investera.
Om du ska skriva en bok hur man bli en vinnare på börsen kan det vara bra att veta att man ska köpa billigt och sälja dyrt, inte tvärtom.
Citera
2026-02-10, 06:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Om du ska skriva en bok hur man bli en vinnare på börsen kan det vara bra att veta att man ska köpa billigt och sälja dyrt, inte tvärtom.

Finns väl inget som säger att det som går bra måste vara dyrt och att det som går dåligt är billigt? Du har bara byggt en halmgubbe av DumbleODs kommentar och lägger ord i munnen.

Eller så är ditt inlägg ironi, som flög över mitt huvud.
Citera
2026-02-10, 12:11
Medlem
17% upp i år helt otrolig start på året! Jag är nöjd om jag slår omx index. Jag tror mycket bitcoin pengar söker sig till börsen! Det är vad jag tror.
Senast redigerad av piiluu 2026-02-10 kl. 12:20.
Citera
2026-02-10, 14:42
Medlem
bajssprutans avatar
16.07% upp i år. Inte gjort ett smack. Tänker inte skriva någon bok.
Köpte oljebolag i September förra året. Satte mig på röven. Klart.
Citera
2026-02-11, 09:40
Medlem
kim-bong-ils avatar
Svinbra, långar olja (64.5) och kortar bitcoin (70k) idag.

Entry inom parantes. Är la trevligt med en som visar sina positioner istället för den vanliga backtradingen här.
Senast redigerad av kim-bong-il 2026-02-11 kl. 09:42.
Citera
2026-02-11, 10:36
Medlem
Efter lång tid på aktiemarknaden där min topp var i samband med slutet av 2021 då det fanns mer pengar i omlopp än på länge så var miljonen bärgad. En ökning på 800 tkr sen jag började 2017. Jag kände mig ostoppbar. Kunde se vilka bolag som skulle öka och vilka som skulle gå ner. Köpte hur mycket EQT som helst t.ex.

Sen invaderade Ryssland Ukraina och när jag lyckades stoppa fallet var jag nere på 400 000 tkr. Jag tappade allt självförtroende när de bolag som jag tidigare chansat med visade sig gå med förlust. Jag började med olika strategier jag aldrig vågade hålla i. Ett halvår var det utdelningsaktier men när det inte gav den effekt jag önskade så bytte jag igen.

Så slutligen 2024... efter cirka två år med olika försök och där min portfölj som bäst höll sig på samma nivå så kollade jag över mina innehav. Aktierna som stod för cirka 40 % av min portfölj var ett sänke. Fonderna var det som gick och alltid hade gått bra.

Jag insåg att mina framgångar fram till 2021 var egentligen resultatet av en ovanligt bra ekonomisk tid. Jag fattade att jag inte fatta något så nu har jag omfördelat så att jag har 90 % fonder i olika sektorer och regioner av världen och resten har jag aktier som jag leker med. Nu ligger jag på stabila 8-9% upp per år i genomsnitt och jag slipper logga in och kolla mina aktier flera gånger i veckan.
Citera
2026-02-11, 11:02
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zebus
Efter lång tid på aktiemarknaden där min topp var i samband med slutet av 2021 då det fanns mer pengar i omlopp än på länge så var miljonen bärgad. En ökning på 800 tkr sen jag började 2017. Jag kände mig ostoppbar. Kunde se vilka bolag som skulle öka och vilka som skulle gå ner. Köpte hur mycket EQT som helst t.ex.

Sen invaderade Ryssland Ukraina och när jag lyckades stoppa fallet var jag nere på 400 000 tkr. Jag tappade allt självförtroende när de bolag som jag tidigare chansat med visade sig gå med förlust. Jag började med olika strategier jag aldrig vågade hålla i. Ett halvår var det utdelningsaktier men när det inte gav den effekt jag önskade så bytte jag igen.

Så slutligen 2024... efter cirka två år med olika försök och där min portfölj som bäst höll sig på samma nivå så kollade jag över mina innehav. Aktierna som stod för cirka 40 % av min portfölj var ett sänke. Fonderna var det som gick och alltid hade gått bra.

Jag insåg att mina framgångar fram till 2021 var egentligen resultatet av en ovanligt bra ekonomisk tid. Jag fattade att jag inte fatta något så nu har jag omfördelat så att jag har 90 % fonder i olika sektorer och regioner av världen och resten har jag aktier som jag leker med. Nu ligger jag på stabila 8-9% upp per år i genomsnitt och jag slipper logga in och kolla mina aktier flera gånger i veckan.

Du är inte ensam! Han Aktieianalytikern som har egen youtubekanal och en tråd här på Flashback köpte Hexatronic ungefär 2021 och fick en bra uppgång men då steg ju allt!

Sedan easade Hexatronic men han har gift sig med aktien och är helt övertygad om att den kommer stiga 500% snart så han är tillbaka på högsta nivån igen i sitt sparande.

Kommer inte hända.

Du verkar väsentligt smartare och lär av dina misstag.
Citera
2026-02-11, 12:50
Medlem
Citat:

Jag hade en topp på 2 miljoner. Idag är allt borta. Olika högriskinvesteringar som jag gifte mig med. Dödststöten var förra året då jag tappade mina sista slantar när jag blev svindlad av Claes Lindahl. Jag hade tidigare bestämt mig för att sprida brett men jag blir för lätt exalterad och köper mer av det som är bra. Man lär sig antar jag och aktier är inte min grej. Får spara på nytt. Tänker att jag ska investera i fonder vid nästa börskrasch. Får se när och om den kommer.

Allt är ju tyvärr inte guld och gröna skogar. Man tycker att man är smart men det visar sig ju att man gör korkade val. ^^
Citera
2026-02-11, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ballesteros
Jag hade en topp på 2 miljoner. Idag är allt borta. Olika högriskinvesteringar som jag gifte mig med. Dödststöten var förra året då jag tappade mina sista slantar när jag blev svindlad av Claes Lindahl. Jag hade tidigare bestämt mig för att sprida brett men jag blir för lätt exalterad och köper mer av det som är bra. Man lär sig antar jag och aktier är inte min grej. Får spara på nytt. Tänker att jag ska investera i fonder vid nästa börskrasch. Får se när och om den kommer.

Allt är ju tyvärr inte guld och gröna skogar. Man tycker att man är smart men det visar sig ju att man gör korkade val. ^^

Man är tydligen aldrig för gammal för att bli bränd. Beklagar.

Men jag bygger upp stabilt nu... låter mig inte leka med mer än max 10% av det totalt investerade beloppet. Resten får proffsen hantera. Finns ändå en del möjligheter med fonder och ETF:er. Regioner, branscher, small eller medium cap om man är rädd för AI-bubblan.

Får se om det i slutändan räcker till för att hjälpa barnen när de växer upp, själv lägga pengarna på en insats till något bättre boende och om det finns något kvar till ålderns höst som man kan använda som pensionär. Ser ut som att pensionen får lida eller så får jag bara släppa drömmen om större boende.
Citera
2026-02-11, 14:16
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:

Bra inlägg.

För de flesta av oss är simpla indexfonder rätt väg att gå. Själv kör jag med den strategin och det är den som gått bäst för mig över tid.
Citera
2026-02-11, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Bra inlägg.

För de flesta av oss är simpla indexfonder rätt väg att gå. Själv kör jag med den strategin och det är den som gått bäst för mig över tid.
Men inte globala indexfonder ;-)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in