Citat:
Ursprungligen postat av
LadySweden
Snyggt försök, men nej du lyckas inte leda om frågan.
Har du någonting mer än din magkänsla att backa upp alla dessa påståenden om vad andra människor känner och tycker om de blir kära i sina syskon? Har du någonting att backa upp dina påståenden om incests påverkan på samhället i stort?
Visst har jag det.
Vad menar du inte stämmer i det jag skrev, eftersom du tydligen anser att det inte skulle stämma i och med du antyder att jag skrivit "på magkänsla"?
Hur som helst verkar det som att du blandar ihop subjektiva känslor med etablerad socialvetenskaplig teori.
Det jag beskriver är hur olika discipliner definierar mänskliga relationer:
Sociologi: Familjen definieras som en social institution. Om du menar att rollfördelning saknar betydelse för samhällsstrukturen, är det en radikal tes som motsäger det mesta inom familjesociologin, så då får du förklara varför du ifrågasätter det.
Utvecklingspsykologi: Begreppet rollförvirring och vikten av tydliga generationsgränser för barns trygghet är fundamentala (läs t.ex. om anknytningsteori eller systemisk familjeterapi). Det är väldokumenterat att sexualisering av vårdande relationer skadar individens utveckling.
Rättsvetenskap: Incestförbudets ratio legis (lagens tanke) är i modern rätt inte främst genetiskt, utan handlar om att skydda familjen som en trygg, icke-sexuell zon för att förhindra maktmissbruk.
Om du anser att dessa utgångspunkter är felaktiga, får du gärna presentera motargument eller källor som visar på motsatsen. Att kräva källor på att "vatten är vått" för inte diskussionen vidare i någon annan riktning än bakåt.
Diskussioner brukar fungera med argument och motargument, men du kanske inte kan motargumentera, utan kräver att auktoriteter talar. I så fall kan du fråga dem själv, utan att ha mig som mellanhand.
Om att familjen räknas som en "social institution" med specifika funktioner, kontakta en sociolog.
Om "rollförvirring" och "psykosocial hälsa", kontakta en utvecklingspsykolog och/eller en barnpsykolog.
Argumentet om att förbud mot incest inte bara handlar om genetik utan om "skyddsbehov" är en rättsfilosofisk fråga, kontakta en jurist eller någon som sysslar med rättsvetenskap.
Om att det finns ett "enormt skyddsbehov" av att hålla familjen fri från sex (utom mellan föräldrarna), kontakta en socialantropolog eller en familjerådgivare.