Citat:
Ursprungligen postat av
bakelsernassmak
Just den situationen var ett extremfall, men den förklarar bra hur det kan leda till moraliska katastrofer om man tar bort gud ur ekvationen.
T.ex. hela hitler grejen och alla ihjälgasade judar. Hela samhället var med på det, och alla såg det som rätt för det hade dom avgjort enligt sin sekulära moral. Utan gud så blir det moraliska vad majoriteten bestämmer, och det kan sluta precis hur som helst, det finns inga garantier alls.
Hade de haft en kristen värdegrund hade det aldrig kunnat hända, man får inte mörda inom kristendom.
Jösses, där slog du nästan rekord i omskrivning av historien och bevisade Goodwins lag på samma gång.
Nazismen var absolut inte sekulär. Det är ett vanligt missförstånd, eller kanske önsketänkande från din sida, men nazityskland var absolut inget ateistiskt projekt:
De tyska soldaterna hade "Gott mit uns" (Gud med oss) ingraverat på sina bältesspännen och Hitler använde flitigt kristen retorik för att rättfärdiga sitt hat. Han kallade sig ofta för ett redskap för "den allsmäktige skaparen".
Och både den katolska och den protestantiska kyrkan i Tyskland samarbetade i hög grad med regimen (med vissa viktiga undantag, men som institutioner var de på regimens sida).
Och långt ifrån alla såg det som rätt och alla var inte med på det, men de visste att protester skulle sluta illa för dem. Inte alla har lika starkt civilkurage som Sophie Scholl och hennes kamrater.
Att man inte får mörda inom kristendom är verkligen en sanning med modifikation. Historien är full av massmord begångna av folk med "kristen värdegrund" som ansåg att de gjorde Guds vilja.
Om man tror att man har Gud på sin sida kan man rättfärdiga vad som helst, eftersom man inte behöver svara inför mänsklig logik.
Tvärtom vad du påstår, är den sekulära moralen (mänskliga rättigheter, allas lika värde) skapad just för att förhindra nya förintelseförsök.
Sekulär moral baseras på empati, minskat lidande och individens rättigheter, vilket är fasta principer oberoende av vilken gud man tror på.
Om din moral kommer från en bok (Gud) och du tolkar boken som att vissa människor är "onda" och behöver dödas, så finns det inget filter kvar och det är fritt fram att slakta.
Om din moral baseras på att inte skada andra och att alla har lika värde (sekulärt), kan du aldrig rättfärdiga ett folkmord.
Och Hitler skrev faktiskt själv följande:
"Därför tror jag i dag att jag handlar i den allsmäktige Skaparens anda: genom att värja mig mot juden kämpar jag för Herrens verk."
Låter det att ha en sekulär moral, tycker du?