2026-02-13, 14:58
Medlem
Abdul.Alhazreds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeddis
Man är inte berusad bara för att du kan mäta restprodukter på något vis. Vad som däremot är intressant är att människor som faktiskt är påverkade av antigen amfetamin, benso eller opiater får köra bil och truck, förutsatt att de har sitt knark på recept. Någon kommentar till det?
Du blandar ihop det. När det gäller cannabis så är det fettlösligt och restprodukter kan finnas kvar i kroppen i flera månader, amfetamin försvinner ganska fort men påverkar en även vid avtändningen, särskilt vid sömnbrist osv.

Vid starka mediciner så har man ju en dialog med sin läkare kring faror osv, tror inte heller det är särskilt vanligt att yrkesförare använder så pass starka mediciner.

Den stora skillnaden här handlar ju om att en läkares anpassade ordinering inte är samma sak som att köpa fultjack i smyg.
Citera
2026-02-13, 15:02
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Abdul.Alhazred
Du blandar ihop det. När det gäller cannabis så är det fettlösligt och restprodukter kan finnas kvar i kroppen i flera månader, amfetamin försvinner ganska fort men påverkar en även vid avtändningen, särskilt vid sömnbrist osv.

Vid starka mediciner så har man ju en dialog med sin läkare kring faror osv, tror inte heller det är särskilt vanligt att yrkesförare använder så pass starka mediciner.

Den stora skillnaden här handlar ju om att en läkares anpassade ordinering inte är samma sak som att köpa fultjack i smyg.

Du kan dra ett par linor på lördagen och vara nykter på måndagen men ändå vara positiv vid test. Johans tester visade lägre än för adhd medicin till barn.
Citera
2026-02-13, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sfrge
Är han tillsvidareanställd så skall han väl erbjudas vård. Han kanske bara var timanställd.
Kanske finns vissa arbetsgivare som har en policy att erbjuda vård, men tror många inte
har det. Skyddsnätet är starkare för den som missbrukar alkohol än narkotika.

Fel att sparka honom
Citera
2026-02-13, 15:17
Medlem
sfrges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mangne
Kanske finns vissa arbetsgivare som har en policy att erbjuda vård, men tror många inte
har det. Skyddsnätet är starkare för den som missbrukar alkohol än narkotika.

Fel att sparka honom

Jag trodde det var lag på det. Att om du har en fast anställning så måste arbetsgivaren erbjuda vård om du har uppenbara missbruksproblem.
Citera
2026-02-13, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sfrge
Jag trodde det var lag på det. Att om du har en fast anställning så måste arbetsgivaren erbjuda vård om du har uppenbara missbruksproblem.
När det gäller alkoholism kan arbetsgivaren inte sparka hur som helst, finns praxis i arbetsdomstolen.
Narkotika verkar inte omfattas på samma sätt.
Jag tycker att det borde göra det
Citera
2026-02-13, 15:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Gray.Eminence
Helt rätt, totalt livsfarligt!
Hur menar du? Amfetamin har ju en positiv inverkan på hjärnas uppmärksamhet.
Tror du blandar ihop det med droger som alkohol och annat smuts.
Citera
2026-02-13, 15:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Arne_Anka
Jag tänker bara att uppenbarligen har snubben problem om han tycker att amfetamin "förgyller vardagen". Borde inte företaget erbjuda vård innan man ger honom sparken?

Nej det tycker jag inte. Amfetamin är ganska allvarligt. Det ska man inte ha i kroppen när man kör tunga truckar.
Alltså ingen helgdrog eftersom den kan synas på drogtest upp till 4 dygn
Citera
2026-02-13, 15:44
Medlem
Abdul.Alhazreds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeddis
Du kan dra ett par linor på lördagen och vara nykter på måndagen men ändå vara positiv vid test.
Har du tjack i kroppen är du inte nykter, även om det känns så. Vanligtvis så känner man inte av ruset eftersom skillnaden mellan att vara påtänd är så stor i jämförelse med när de går ut.
Citera
2026-02-13, 16:07
Medlem
DonaldBidens avatar
Ändå ganska kul resonemang att han skulle utgöra en fara för att han tar prestationshöjande preparat, känt för att höja koncentrationsförmågan och används för att medicinera exempelvis ADHD.

Om något borde väl arbetsmiljön bli säkrare om folk knarkade lite lagom mängder amfetamin?
Citera
2026-02-13, 16:27
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Det sjuka är ju att flashbackare trodde att han blivit testad i mataffären som kund.

Det hade vatt nått va

Citat:
Ursprungligen postat av Mr.J.Pilvikukka
Hade han haft ADHD hade samma knark i högre dos varit helt ok. Det är inte svårt att få en diagnos.

Vad bra
Jag ska ringa vårdcentralen på måndag och be dom skriva ut lite lisdexamfetamin till mig.
Därefter ska jag på nått sätt koka bort lysinet så att vi alla kan få ett rus.
För annars finns väl ingen anledning till att knarka.

Om ni har barn som skulle aborterats bort kan ni skicka över dom till mig.
Vi bygger upp kriminaliteten till den grad att politikerna tvingas att behandla drogmissbruk likt alkoholmissbruk.
Kommer du till jobb med droger i blodet blir alla företagare tvungna att skicka dig på avvänjning och du blir sjukskriven.
Du blir inte omplacerad och kan inte få sparken bara för att du spetsade groggen förra lördagen

Citat:
Ursprungligen postat av Horsemackan
det e fortfarande riktigt amfetamin för helvete läs på istället för att sitta och gissa o snurra o ha dig här i tråden.

Alternativt startar jag en syjunta för våra narkomaner.
Om jag gullar tillräckligt mycket med dom så kommer dom själva inse att dom inte vill knarka.
Dom kommer direkt att känna sig som hemma då nålar inte är helt obekant för dom.
Ett stort plus är att jag lagligt kan roffa åt mig skattemedel, för en god sak.

Citat:
Ursprungligen postat av Fojos
Lisdexamfetamin är en prodrug, det blir till dexamfetamin via levern (det vill säga amfetamin som kommer ge utslag på tester)

Det stämmer.
Kan man på labbet avgöra skillnaden på om brukaren använt knark eller piller på recept?
Citera
2026-02-13, 16:34
Medlem
sfrges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mangne
När det gäller alkoholism kan arbetsgivaren inte sparka hur som helst, finns praxis i arbetsdomstolen.
Narkotika verkar inte omfattas på samma sätt.
Jag tycker att det borde göra det

Ja. Det borde vara samma.
Citera
2026-02-13, 16:45
Medlem
Är det ingen som frågar sig om rättsäkerheten?

Ett drogtest som visar positivt ska först testas med en ny sticka och sedan ska det skickas till tex Rättsmedicinal.

Snabbtester, stickor kan visa fel.

Frågan är om tex en Pre-Workout eller liknande kunnat ge samma resultat.

Frågan är inte om man ska tillåta drogtest för truckförare utan om hur rättsäkra och tillförlitliga testerna genomförs. Ingen oskyldig ska kunna ska kunna dömas av misstag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in