2026-02-13, 06:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stycket
Får man köra truck på amfetamin om man har det utskrivet på recept?

Får man köra bil på adhd medecin, alltså amfetamin? Om man har det utskrivet på recept?

Såfall vad är det vi diskuterar egentligen?

Nej, man får inte köra påverkad, så enkelt är det.
Citera
2026-02-13, 06:21
Medlem
styckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xlxerox
Nej, man får inte köra påverkad, så enkelt är det.
I Sverige är det helt lagligt att köra bil på amfetamin om du har det utskrivet som adhd medicin. Vilket tusentals svenskar har.

Så återigen. Vad är det vi diskuterar egentligen?
Senast redigerad av stycket 2026-02-13 kl. 06:24.
Citera
2026-02-13, 06:23
Medlem
Firewaias avatar
Jag har brukat droger, jag är för att 99% av de som är olagliga idag skall fortsätta vara det och om jag skulle åkt i en drogkontroll så accepterar jag det rakt av. Logiken att droger + köra truck = kriminellt farligt är helt sund och rimlig och absolut skäl att bli av med jobbet på grund av.
Citera
2026-02-13, 06:30
Medlem
Citat:
I Sverige är det helt lagligt att köra bil på amfetamin om du har det utskrivet som adhd medicin. Vilket tusentals svenskar har.

Så återigen. Vad är det vi diskuterar egentligen?

Nej, om en läkare skulle skriva ut alkohol så skulle inte det ge någon rätt att köra påverkad, endast om dosen är under gällande nivå.

Samma sak med det du pratar om, är nivån låg så det inte påverkar förmåga, men det är inte lagligt om det påverkar förmåga. Har du ingen läkare bakom dig för låga nivåer så är det inte lagligt.

Så vad är det för stolligheter du påstår.
Citera
2026-02-13, 06:41
Medlem
styckets avatar
Citat:
Nej, om en läkare skulle skriva ut alkohol så skulle inte det ge någon rätt att köra påverkad, endast om dosen är under gällande nivå.

Samma sak med det du pratar om, är nivån låg så det inte påverkar förmåga, men det är inte lagligt om det påverkar förmåga. Har du ingen läkare bakom dig för låga nivåer så är det inte lagligt.

Så vad är det för stolligheter du påstår.
Jodå läs själv på trafikverket. Det är helt lagligt att köra bil på narkotika som amfetamin om du har det utskrivet av läkare.

Just amfetamin gör ju en mer fokuserad så tror inte man förbjuder någon som har det utskrivet att köra bil särskilt ofta om ens någonsin. Om du tror adhd medicin som amfetamin inte påverkar en så tror du fel kan jag berätta. Jag har själv prövat adhd medicin och det är som att dra helt vanliga linor amfetamin. Fast detta amfetaminet som läkaren skriver ut sväljer man ofta. Sen kan man ta två tabletter om man vill bli ännu högare. Ingen kommer kunna bevisa att du är för hög för att köra bil allra minst polisen.

Det finns alltså inga speciella gränsnivåer för amfetamin som det gör för alkohol som förbjuder en att köra.

Men du behöver inte tro mig. Läs själv på Trafikverkets hemsida.

"Förbudet gäller inte om du använder narkotikaklassade läkemedel av medicinska skäl i enlighet med läkarens ordination"

https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/korkort/har-korkort/villkor-och-medicinska-krav/trafikfarliga-lakemedel/
Senast redigerad av stycket 2026-02-13 kl. 06:45.
Citera
2026-02-13, 06:42
Medlem
NiceNameTwices avatar
Drogtestet kan, beroende på vilken typ av test såklart, gett ett falskt positivt svar. Det händer att mediciner korsreagerar, eller i sig själva ger falska resultat. Råkade själv ut för det för en tid sedan, någon ångestmedicin jag hade på recept gav utslag på fentanyl vid ett vanligt urinprov.

Med det sagt så ska man såklart inte framföra fordon påverkad, varken privat eller på jobbet. Även om man har kontroll och är erfaren förare så kan man inte styra över vad övriga trafikanter gör. Blir det då en olycka kan man sitta riktigt illa till, även om man inte orsakade den per se. Kör man bil utan körkort eller påverkad har jag svårt att tro att försäkringar gäller t.ex.
Citera
2026-02-13, 06:48
Medlem
Citat:
Jodå läs själv på trafikverket. Det är helt lagligt att köra bil på narkotika som amfetamin om du har det utskrivet av läkare.

Just amfetamin gör ju en mer fokuserad så tror inte man förbjuder någon som har det utskrivet att köra bil särskilt ofta om ens någonsin. Om du tror adhd medicin som amfetamin inte påverkar en så tror du fel kan jag berätta. Jag har själv prövat adhd medicin och det är som att dra helt vanliga linor amfetamin. Fast detta amfetaminet som läkaren skriver ut sväljer man ofta. Sen kan man ta två tabletter om man vill bli ännu högare. Ingen kommer kunna bevisa att du är för hög för att köra bil allra minst polisen.

Det finns alltså inga speciella gränsnivåer för amfetamin som det gör för alkohol som förbjuder en att köra.

Men du behöver inte tro mig. Läs själv på Trafikverkets hemsida.

"Förbudet gäller inte om du använder narkotikaklassade läkemedel av medicinska skäl i enlighet med läkarens ordination"

https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/korkort/har-korkort/villkor-och-medicinska-krav/trafikfarliga-lakemedel/

Om du fortsättet och läser om medicinen så är det förbjudet att köra i början av behandlingen och läkaren måste avgöra att/när nivån är tillräckligt låg.

Du kan inte bryta mot lagar på recept, svammel.
Citera
2026-02-13, 06:51
Medlem
Jahbrahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Rätt eller fel att Johan fick sparken?

https://arbetet.se/2026/02/10/trebarnspappan-johan-sparkades-efter-drogtest-pa-ica-visade-sma-halter/

Man kunde väl ha testat igen. Kanske han, som de flesta svennar verkar göra, går på psykmediciner/antideppressiva.
Citera
2026-02-13, 06:55
Medlem
styckets avatar
Citat:
Om du fortsättet och läser om medicinen så är det förbjudet att köra i början av behandlingen och läkaren måste avgöra att/när nivån är tillräckligt låg.

Du kan inte bryta mot lagar på recept, svammel.
Jag ser inte den texten att det skulle vara förbjudet att köra i början av insättning. Kan du citera?

Men oavsett vad så är det lagligt för tusentals svenskar att köra bil på en dos av amfetamin som är mycket högre än vad som mättes i fallet som vi diskuterar här.

Det verkar som det endast förbjuds om patienten uttrycker att det påverkar ens förmåga att köra bil. Säger du till läkaren att det går jätte bra att köra bil på amfetamin så får du köra hur mycket du vill. Helt amfetamin påverkad.

Så fungerar det i Sverige. hundratals om inte tusentals kör varje dag helt lagligt bil påverkade av amfetamin.
Senast redigerad av stycket 2026-02-13 kl. 06:57.
Citera
2026-02-13, 07:05
Medlem
Wajis avatar
Som arbetsgivare så är man tacksam att kunna få sparka knarkare direkt.
Slumpmässiga drogtester har jag aldrig utfört men däremot är jag oerhört positiv till det.

Som arbetsgivare kan man dömas till fängelse och grova böter om något skulle hända och en anställd är påverkad.
Tror inte många här förstår vilket ansvar man har som arbetsgivare.
Citera
2026-02-13, 07:06
Medlem
Citat:
Jag ser inte den texten att det skulle vara förbjudet att köra i början av insättning. Kan du citera?

Men oavsett vad så är det lagligt för tusentals svenskar att köra bil på en dos av amfetamin som är mycket högre än vad som mättes i fallet som vi diskuterar här.

Det verkar som det endast förbjuds om patienten uttrycker att det påverkar ens förmåga att köra bil. Säger du till läkaren att det går jätte bra att köra bil på amfetamin så får du köra hur mycket du vill. Helt amfetamin påverkad.

Så fungerar det i Sverige. hundratals om inte tusentals kör varje dag helt lagligt bil påverkade av amfetamin.

Om polisen skulle stoppa en bil och föraren är märkbart påverkad så hjälper inte recept, du får inte vara snurrig och köra bil. Då tar de körkortet.

Nivån måste vara tillräckligt låg.
Citera
2026-02-13, 07:09
Medlem
styckets avatar
Citat:
Om polisen skulle stoppa en bil och föraren är märkbart påverkad så hjälper inte recept, du får inte vara snurrig och köra bil. Då tar de körkortet.

Nivån måste vara tillräckligt låg.
Självklart får du inte vara allt för hög på amfetaminet.

Men faktum kvarstår att tusentals svenskar får vara påverkade av amfetamin och köra bil.

Du verkar inte inse att man kan vara påverkad av amfetamin och köra bil utan att helt balla ur.

Amfetamin är inte som alkohol där du blir snurrig av fem öl. Tar du din adhd dos amfetamin kommer du defentivt vara påverkad av amfetaminet. Men det gör dig istället mer fokuserad.

Så ja återigen. Tusentals svenskar kör runt i bilar påverkade av mycket högre halter amfetamin än mannen vi diskuterar i tråden. Helt lagligt.

Så vad är det egentligen vi diskuterar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in