2026-02-13, 14:41
Medlem
Kebabkas avatar
Vilma Andersson utreds för andra liknande brott:

https://www.mitti.se/nyheter/aklagaren-vilma-andersson-utreds-for-andra-liknande-brott-6.3.346539.337020dd95
Citera
2026-02-13, 14:44
Medlem
Noetlovskijs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kebabka

https://www.mitti.se/nyheter/aklagaren-vilma-andersson-utreds-for-andra-liknande-brott-6.3.346539.337020dd95

Åh, herreminje om det nystas upp en massa annat efter detta. Vilket mörker.
Citera
2026-02-13, 14:47
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleavmoe
Nej jag förstår inte heller.

Utredningen är ju inte färdig och man utgick från gravfridsbrottet vid undersökningen. Det kommer med all sannolikhet framkomma nya detaljer (man kan ju tänka sig vad det kan vara) för en mer komplett bedömning längre fram:

Expressen:

"Undersökningen är baserad på misstanken om gravfridsbrott och det kan bli en komplettering efter rättegången.

– För att kunna få ett sådant fullständigt material för att bedöma själva personen och den gärning som är aktuell. Om det väcks åtal för mord så kommer det att innebära att det kommer ytterligare uppgifter och saker som kan påverka deras bedömning, säger Markus Hankkio, åklagare.
"

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/vilma-andersson-ar-radd-for-de-andra-intagna-pa-haktet/
Citera
2026-02-13, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noetlovskij
Åh, herreminje om det nystas upp en massa annat efter detta. Vilket mörker.

Det nämndes tidigare att dom skulle kolla upp angående andra brott så inget nytt.
Citera
2026-02-13, 14:48
Medlem
notknapparens avatar
Citat:

Ajaj...

"Är personen delgiven misstanke för något mer brott?

– Det är inget jag kan kommentera. Det jag kan säga är att misstankar som är kända kvarstår alltjämt.
"
Citera
2026-02-13, 14:49
Medlem
Noetlovskijs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sylla
Det nämndes tidigare att dom skulle kolla upp angående andra brott så inget nytt.

Jaha, mindes det som trådspekulationer angående överfall i Bromma, men jag kan ha missat tidigare artiklar/officiella uttalanden så klart.
Citera
2026-02-13, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RachelMaddow
Jag håller med dig. I Robins fall så skulle dödsstraff vara ett lämpligt straff. Han är inte en person som går att rehabilitera. Robin kommer att kosta oss skattebetalare många miljoner framöver. Vi borde kräva att grovt kriminella kan få sitta av sina fängelsestraff i länder med billigare cellkostnad/dag. Varför skall vi betala miljarder för att bygga nya fängelser? Vi är ju med i EU. Estland har ett överskott på fängelseplatser och de är klart billigare. Hoppas något riksdagsparti tar upp frågan inför höstens val.

Det är ju inte så att ett liv värderas utefter huruvida man kan rehabiliteras eller inte. Ett liv värderas heller inte av "hur mycket man kostar samhället", precis som att ett liv heller inte värderas av "hur mycket man kan bidraga till samhället". Den främsta mänskliga rättighet som finns (både juridiskt och humanistiskt) är rätten till liv. Därför väger en gärningsmans rätt till att få leva, tyngre än "vårt" behov av att se honom död.

Beträffande anstaltsplatser i Estland så är detta redan beslutat och kommer troligen börja gälla fr.o.m i sommar. Dock kommer inte Vilma omfattas av sådan placering. För dels kommer han behöva sitta på en klass 1-anstalt och anstalten i Estland motsvarar en klass 2-anstalt. Sedan är det sagt att livstids-dömda skall undantas placering i Estland, eftersom att deras rättsprocess kring ev. omvandling till tidsbestämt straff utgår ifrån Sverige. Slutligen så finns det också uppgifter om att Estland motsatt sig att ta emot svenska sexualbrottslingar. Jag vill också tillägga att den här "billigare kriminalvården" som skall bedrivas i Estland troligen är en skimär.
Citera
2026-02-13, 15:07
Medlem
Citat:

Jag undrar ifall det skulle kunna röra sig om följande, man har mig veterligen inte gjort några framsteg i fallet: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/bG15y3/tva-kvinnor-overfallna-i-sodertalje

Citat:
Enligt polisen blev en tonårstjej överfallen i ett trapphus. Hon lyckades slå sig loss och avbröt gärningsmannen.

Kort därefter, vid 12.24, larmades polisen om ytterligare ett våldtäktsförsök i ett skogsparti i Västergård, inte långt från det första överfallet. Mannen ska ha brottat ner kvinnan på marken, men hon lyckades slå sig loss och sprang därifrån.

Jag skrev även ett inlägg om detta för en månad sedan: (FB) 25-årig kvinna styckmördad, Rönninge, Salem (2025-12-26)
Citera
2026-02-13, 15:08
Avstängd
Seabeers avatar
Har vi några andra liknande brott i Stockholm senaste 5 åren? Kanske inte styckmord men konstiga försvinnanden som tyder på brott.
Citera
2026-02-13, 15:14
Medlem
Kexet65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HassanVonEssen
Det är väl ändå alltid en kista vid begravningen? Jag har aldrig hört talas om något annat. Kroppen är aldrig kremerad när begravningen sker. Även om kroppen i det här fallet inte var intakt så lär den heller inte ha varit kremerad före begravningen. Kremeringen sker ju alltså efter begravningen (ceremonin) men före urnsättningen då urnan placeras i jorden.

Där har du tyvärr fel.
Det är faktiskt väldigt vanligt med att ha enbart urnan vid begravningscerermonier, dvs att den avlidne redan är kremerad vid begravningen.
Urnan står då placerad på ett bord med blommor runtomkring.
Citera
2026-02-13, 15:20
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lokalpatriot
Jag undrar ifall det skulle kunna röra sig om följande, man har mig veterligen inte gjort några framsteg i fallet: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/bG15y3/tva-kvinnor-overfallna-i-sodertalje

Jag skrev även ett inlägg om detta för en månad sedan: (FB) 25-årig kvinna styckmördad, Rönninge, Salem (2025-12-26)

Det är förstås väldigt intressant.

Det enda jag tänker på, är att man ändå har haft Robins DNA sedan 2019.

Tjejerna har lyckats slita sig loss:

"Enligt polisen blev en tonårstjej överfallen i ett trapphus. Hon lyckades slå sig loss och avbröt gärningsmannen."
//
"Mannen ska ha brottat ner kvinnan på marken, men hon lyckades slå sig loss och sprang därifrån."

Borde inte dessa överfall lämnat DNA på tjejernas kläder?
Senast redigerad av notknapparen 2026-02-13 kl. 15:33. Anledning: stavfel
Citera
2026-02-13, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Det är förstås väldigt intressant.

Det enda jag tänker på, är att man ändå har haft Robins DNA sedan 2019.

Tjejerna har lyckats slita sig loss:

"Enligt polisen blev en tonårstjej överfallen i ett trapphus. Hon lyckades slå sig loss och avbröt gärningsmannen."
//
"Mannen ska ha brottat ner kvinnan på marken, men hon lyckades slå sig loss och sprang därifrån."

Borde inte dessa överfall lämnat DNA på tjejernas kläder?

Möjligt, men inte alltid en förövare lämnar DNA på offrets kläder. Tillvägagångssättet skiljer sig från dom två andra överfallen han gjort sig skyldig till. Här har en förövare försökt brotta ner och våldta tjejer på plats. Robins tillvägagångssätt har varit att få med sig offret till en annan plats.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in