2026-02-13, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UniktAnvNamn
migrationskaoset som firma Reinfeldt och Lööf utsatt Sverige för är antagligen det värsta som drabbat landet i modern tid med enorma konsekvenser på flera plan.

även om Reinfeldt och Lööf ska hållas ytterst ansvariga så finns det flera andra aktörer i detta, media, BRÅ, domstolar, kommuner och regioner, tjänstemän, politiker, det finns en hel del drös och det skulle krävas en haverikommission för att landet aldrig någonsin ska utsättas för denna typ av våldtäkt igen.

En fängslande dom mot ansvariga politiker och andra aktörer som även de åker på rättsliga konsekvenser skulle vara extremt avskräckande för att framtida narcissister inte ska våldföra sig på vårat land på ett liknande sätt!

Så enligt mig är att det fritt fram att koppla in alla berörda instanser som grundligt ska utreda och utkräva ansvar för att ha bedragit nationen och riskerat svenskars säkerhet helt i onödan!

Jag vet inte vad den regeln är och orkar inte bry mig, men du kan väl lägga in ett gott ord om det kommer en varning?

Ja, men nu var det inte det ursprungsinlägget handlade om och heller inte det jag skrev, så släpp det!

Man får tycka vad man vill om Annie Lööf. Men mig veterligen så har hon endast suttit med i regering perioden 2011-2014. Det är med andra ord under en kort tid - och med många beslut som fattats både före och efter hennes regeringstid. Men nu lämnar vi det!

Regeln handlar om förbud mot personangrepp, trakasserier eller hot mot andra användare. Jag lägger gärna in goda ord om andra, men kanske inte just om dom som utmålar mig som pedofil. Så börja med att korrigera det där, så löser sig nog resten skall du se.

P.S jag väntar fortfarande på återkoppling i den andra gruppen.
Citera
2026-02-13, 13:57
Medlem
Trakessons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uptown018
Politiker som gjort beslut om att ge överdrivet mjuka straff för grova brott samt släppa in muslimer i Sverige borde väl fänglas för medhjälp till brott, skyddande av brottslingar samt landsförräderi ?

Deras beslut har förstört livet för tiotusentals, hundratusentals och miljoner människor i Sverige och de kriminella bara hånskrattar nöjt åt sina offer och är nöjda med dessa nyttiga idioter till politiker.

Jag tycker inte trådstarten behöver vara märkligare än så här.
Brotten jag syftar på är främst vålds-och sexualbrott men också narkotika och ekobrott.
Den som är landsförrädare är väl rimligen den som propagerar för myndighetsutövning som strider mot grundlagen. Tänk innan du skriver nästa gång så slipper du skämma ut dig genom att visa dina bristande kunskaper.
Citera
2026-02-13, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trakesson
Den som är landsförrädare är väl rimligen den som propagerar för myndighetsutövning som strider mot grundlagen. Tänk innan du skriver nästa gång så slipper du skämma ut dig genom att visa dina bristande kunskaper.

Mina bristande kunskaper är knappast Sveriges största problem, väl ?

Visst händer det att jag skriver fel ibland, men man fattar nog vad jag menar ändå.
Jag upprepar: alla som ligger bakom Sveriges slapphänta lagar bär ansvar för den massiva våg av kriminalitet som Sverige lider av sedan länge.
Ska alla dessa medhjälpare slippa straff ?
Citera
2026-02-13, 14:11
Medlem
Trakessons avatar
Citat:

Visst händer det att jag skriver fel ibland, men man fattar nog vad jag menar ändå.
Jag upprepar: alla som ligger bakom Sveriges slapphänta lagar bär ansvar för den massiva våg av kriminalitet som Sverige lider av sedan länge.
Det vore inte så stort problem om det bara handlade om dig. Problemet är att du sprider och propagerar för dina odemokratiska idéer.
Att propagera för att fängsla demokratiskt valda riksdagsledamöter och/eller regeringen utan att de brutit mot någon lag utan bara för att du har en annan åsikt (vilket du iofs får ha) är uppenbart landsförräderi. Det är alltså inte de du pekar ut som är landsförrädare utan du själv.
Citera
2026-02-13, 14:15
Avstängd
Citat:
Politiker som gjort beslut om att ge överdrivet mjuka straff för grova brott samt släppa in muslimer i Sverige borde väl fänglas för medhjälp till brott, skyddande av brottslingar samt landsförräderi ?

Deras beslut har förstört livet för tiotusentals, hundratusentals och miljoner människor i Sverige och de kriminella bara hånskrattar nöjt åt sina offer och är nöjda med dessa nyttiga idioter till politiker.

Jag tycker inte trådstarten behöver vara märkligare än så här.
Brotten jag syftar på är främst vålds-och sexualbrott men också narkotika och ekobrott.
Roliga vore ju om det blev olagligt för en politiker att ljuga. vilket kaos det skulle bli.
Citera
2026-02-13, 14:22
Medlem
Duke-Of-Wellingtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Att domstolarna ofta dömer ut straff i den lägre delen av straffskalan handlar om att dom följer lagen och praxis. För i straffmätningen vid de allra flesta brotten så skall man ju börja på straffminimum och successivt gå uppåt i straffskalan ju mer försvårande brottet är. Beträffande maxstraffet så skall ju det vara undantaget det allra allvarligaste/grövsta brottet av sitt slag.

Att dom sällan dömer till utvisning är en sanning med modifikation eftersom att Sverige, tillsammans med Frankrike och Tyskland, är de länderna i Europa som utvisar flest. Brist på utvisningar handlar främst om de hindren som finns enligt EKMR, EU-domstolens praxis och Utlänningslagen. Det är faktorer som domarna och domstolarna inte kan påverka särskilt mycket.
Varför kan USA vara så hårda och döma pedofiler till hundra års fängelse och mördare till livstid utan möjlighet till benådning? Men i slappa Sverige får man 12 år på hotell för ett mord bara man ringde 112.
Citera
2026-02-13, 14:23
Medlem
Citat:

"Mina bristande kunskaper är knappast Sveriges största problem, väl?" - Nej, men kanske denna trådens största problem...
Citera
2026-02-13, 14:25
Medlem
Citat:
Naturligtvis inte, men det är ett stort problem att det är så många som är på din låga nivå.
Citera
2026-02-13, 14:29
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Nej. All makt utgår från folket - och folket har valt dessa politiker. Det är också väldigt tydligt att du inte kan grundläggande straffrättsliga principer eller hur de angivna brotten är stipulerade.

Att begå ett medhjälps-brott handlar ju om att främja gärningen. Att bestämma/lagstifta om en brottspåföljd och straffskala är ju inte att främja gärningen. Dessutom skall gärningen främjas genom råd eller dåd. Att bestämma/lagstifta om en brottspåföljd och straffskala är ju varken att ge konkreta råd eller uppmuntran till en särskild gärning. Det är definitivt heller inte något "medhjälp" eller "fysisk hjälp" i praktisk mening.

Att begå brottet skyddande av brottsling kan man endast göra efter att brottet begåtts. "Den dåliga lagen" man bestämt om har ju rimligen instiftats före att brottet begicks. Dessutom anger lagen: "Om någon döljer den som begått brott, hjälper honom eller henne att komma undan, undanröjer bevis eller på annat liknande sätt motverkar att brottet upptäcks eller att någon lagförs för det, döms för skyddande av brottsling". Att ha bestämt "mjuka straff" är ju inte att dölja någon eller undanröja bevis...och det är absolut inte "att hjälpa någon att inte lagföras" för då vore ju politikerns åtgärd vara att lagstifta om att det inte skulle vara något straff för brottet alls.

Landsförräderi avser ju diverse "sabotage" mot rikets försvar och säkerhet, eller för att främja annan makts intressen. Det kan t ex vara att försöka störta det egna landets regering eller föra krig mot staten. Det är ju ganska långt ifrån det vi nu diskuterar.

Sedan oaktat vilket av ovan nämnda brott (men främst frågan om medhjälp) så brister ju din tes i allt vad uppsåt, insikt, adekvat kausalitet och orsakssamband heter. Detta handlar ju om en person som tagit ett politiskt beslut (och ofta är beslutet dessutom taget), kanske t.o.m flera år före aktuellt brott/medhjälp, och denna handling skall alltså då juridiskt och adekvat korrelera med ett brott vederbörande inte hade en aning om skulle ske eller när, dessutom av en person som vederbörande inte känner eller har kontakt med. Ja du hör ju själv hur jävla dumt det låter...

/Nu höjer vi oss!
Är det verkligen så självklart? Det är till exempel straffbart att lämna nycklarna i bilen. Man har inte uppmanat någon att stjäla bilen eller ens tänkt att någon ska stjäla bilen. Men bara detta att man gör det lite enklare för en biltjuv gör att man själv blir kriminell. (Jag minns att det vara en del uppmärksammade fall där brottsoffret fick ett hårdare straff än brottslingen.)

Eller: jag hittar en apa på gatan och tar med den in i en porslinsbutik och lämnar den där inne. Om apan då ”goes ape” och river ner halva butiken, har jag gjort mig skyldig till något brott eller kan jag bli skadeståndsskyldig? Jag har varken uppmanat apan eller hjälpt den. I och för sig kan man tycka att jag borde förstått att apor kan få för sig att klättra på hyllor, men jag kunde ju inte veta säkert att just denna apa skulle kaosa.
Citera
2026-02-13, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duke-Of-Wellington
Varför kan USA vara så hårda och döma pedofiler till hundra års fängelse och mördare till livstid utan möjlighet till benådning? Men i slappa Sverige får man 12 år på hotell för ett mord bara man ringde 112.

Det handlar ju om många olika anledningar. Låt mig lista några:

1. Att USA inte är med i EU.

2. Att USA är det enda landet i världen som inte ratificerat Barnkonventionen.

3. Att respektive delstat är självständig och kan stifta sina egna lagar (detta innebär även att det du för fram inte alltid gäller på alla håll i USA)

4. Att USA både har federala/statliga och privata fängelser. Det finns alltså plats och möjlighet att döma fler till längre straff.

5. Kultur/Historia/Tradition/Politik: Detta är ju ett land som är långt ifrån ett välfärdsland, som hellre vill avskräcka än vårda, och som anammar en filosofi kring "att det inte handlar om vad USA kan göra för den enskilde, utan vad den enskilde kan göra för USA".

6. Det är ju också så att USA är ett så stort land och med så mycket människor. Det är dessutom otroligt mycket människor i de amerikanska fängelserna, som dessutom inrymmer många av världens övriga fångar. Man har därför inte särskilt svårt att (medvetet eller omedvetet) dela upp folket i grupper, där vissa kategoriseras "som livsfarliga för andra". Man har därför inga problem att spärra in dessa personer för resten av sitt liv, eller t.o.m i vissa fall utdöma ett dödsstraff. Man har ju redan sett till att undanta dessa från den övriga befolkningen.
Citera
2026-02-13, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trakesson
Det vore inte så stort problem om det bara handlade om dig. Problemet är att du sprider och propagerar för dina odemokratiska idéer.
Att propagera för att fängsla demokratiskt valda riksdagsledamöter och/eller regeringen utan att de brutit mot någon lag utan bara för att du har en annan åsikt (vilket du iofs får ha) är uppenbart landsförräderi. Det är alltså inte de du pekar ut som är landsförrädare utan du själv.

Ja, inte fan är det jag som vill att livsfarliga våldsverkare ska ränna runt bland folk.
Det är det nån annan som vill.
Citera
2026-02-13, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nigarn
Roliga vore ju om det blev olagligt för en politiker att ljuga. vilket kaos det skulle bli.

I domstolen ska man svära nån ed, tror jag.
Det gäller tydligen inte i Riksdagen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in