Bjuder på den här:
svenska elmarknaden avreglerades 1996 för att öppna handeln med el för konkurrens, med syfte att pressa priser och öka effektiviteten. Medan elproduktionen och försäljningen blev fri, kvarstår elnätet som ett reglerat monopol. Det har gett konsumenter över 150 elleverantörer att välja mellan, men också lett till högre prisfluktuationer.
Reinfeldt införde däremot elområdena för att plocka poäng bland sina utrikes kollegor, och sålde ut sina medborgare. Han är också ett riktigt svin, men avregleringen är det Göran Persson som är ansvarig för.
Punkt.
Kul att just DU fick lära dig något idag.
Vad exakt var fel med att konkurrenssätta elbolag?
Högertrollen med nassen Jimmie i spetsen lovade pristak inget hände så det är högers fel.
Tidigare S-regeringars nedläggning av kärnkraftverk. Höga ambitioner för vindkraft utan tillräcklig nätutbyggnad samtidigt som det inte blåser mycket nu.
Nu kritiserar ni Tidö för att inte bygga ut nätet i tillräcklig takt. Det som S-regeringar tidigare bortprioriterade.
Tidigare S-regeringars nedläggning av kärnkraftverk. Höga ambitioner för vindkraft utan tillräcklig nätutbyggnad samtidigt som det inte blåser mycket nu.
Nu kritiserar ni Tidö för att inte bygga ut nätet i tillräcklig takt. Det som S-regeringar tidigare bortprioriterade.
Vi kritiserar inte utan utbildar er dumma jävla bönder som tror att det är bristen på kärnkraftverk som är problemet.
Jag är själv pro kärnkraftverk ur beredskapssynpunkt men det är M och L som är bovarna i dramat med EU och deras export.
Högertrollen med nassen Jimmie i spetsen lovade pristak inget hände så det är högers fel.
hahaha hur kan det bli högerns fel? du lär väl gå till grundorsakerna till varför vi har dessa priser först om du nu ska leta syndabock. Men ni på vänstersidan brukar juh inte gilla att varken läsa på eller vara källkritisk.
Vad exakt var fel med att konkurrenssätta elbolag?
Ja du, vad handlar tråden om? Man trodde bara att priserna skulle bli billigare, men analyserade inte att priserna även kunde bli dyrare, och det är det vi ser nu.
Oavsett så var det GP som införde det, och inte FR.
Gosepuffen röstar på Hitler, och Gosepuffens elräkning är lägre än era. Det betyder att Gosepuffen automatiskt fattar bättre beslut än er.
Från min sida var det snarare att jag inte får dessa elräkningar på "tiotusentals kronor," utan mina har legat där de gör under en längre tid.
Sen kan jag förstå att om man väljer och värma upp en dåligt isolerad villa med el så kan det dra upp kostnaderna rejält. Men då kanske det är dags att renovera huset.
Ja du, vad handlar tråden om? Man trodde bara att priserna skulle bli billigare, men analyserade inte att priserna även kunde bli dyrare, och det är det vi ser nu.
Oavsett så var det GP som införde det, och inte FR.
Ja men ingen har beskyllt avregleringen för något... alls. Den var jättebra och låg i tiden. Det var M och deras områden samt exporten som förstörde allt. Att du ens tar upp avregleringen är bara konstigt. Att jag ens säger att vi ska reglera är för att eran husgud kortuffe vägrar kapa elbanden till EU.