2026-02-13, 13:17
Medlem
Det är ju tvärtom högern och den globala kapiatlismen som ligger bakom
Eftersom Sverige tvungetska sälja köpa till andra länder!
Citera
2026-02-13, 13:20
Medlem
Wyrdkins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Bjuder på den här:

svenska elmarknaden avreglerades 1996 för att öppna handeln med el för konkurrens, med syfte att pressa priser och öka effektiviteten. Medan elproduktionen och försäljningen blev fri, kvarstår elnätet som ett reglerat monopol. Det har gett konsumenter över 150 elleverantörer att välja mellan, men också lett till högre prisfluktuationer.

Reinfeldt införde däremot elområdena för att plocka poäng bland sina utrikes kollegor, och sålde ut sina medborgare. Han är också ett riktigt svin, men avregleringen är det Göran Persson som är ansvarig för.

Punkt.

Kul att just DU fick lära dig något idag.

Vad exakt var fel med att konkurrenssätta elbolag?
Citera
2026-02-13, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskartuppen
Högertrollen med nassen Jimmie i spetsen lovade pristak inget hände så det är högers fel.
Tidigare S-regeringars nedläggning av kärnkraftverk. Höga ambitioner för vindkraft utan tillräcklig nätutbyggnad samtidigt som det inte blåser mycket nu.

Nu kritiserar ni Tidö för att inte bygga ut nätet i tillräcklig takt. Det som S-regeringar tidigare bortprioriterade.
Citera
2026-02-13, 13:30
Medlem
Wyrdkins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oatmealdementor
Tidigare S-regeringars nedläggning av kärnkraftverk. Höga ambitioner för vindkraft utan tillräcklig nätutbyggnad samtidigt som det inte blåser mycket nu.

Nu kritiserar ni Tidö för att inte bygga ut nätet i tillräcklig takt. Det som S-regeringar tidigare bortprioriterade.

Vi kritiserar inte utan utbildar er dumma jävla bönder som tror att det är bristen på kärnkraftverk som är problemet.

Jag är själv pro kärnkraftverk ur beredskapssynpunkt men det är M och L som är bovarna i dramat med EU och deras export.
Citera
2026-02-13, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskartuppen
Högertrollen med nassen Jimmie i spetsen lovade pristak inget hände så det är högers fel.

hahaha hur kan det bli högerns fel? du lär väl gå till grundorsakerna till varför vi har dessa priser först om du nu ska leta syndabock. Men ni på vänstersidan brukar juh inte gilla att varken läsa på eller vara källkritisk.
Citera
2026-02-13, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wyrdkin
Vad exakt var fel med att konkurrenssätta elbolag?

Ja du, vad handlar tråden om? Man trodde bara att priserna skulle bli billigare, men analyserade inte att priserna även kunde bli dyrare, och det är det vi ser nu.

Oavsett så var det GP som införde det, och inte FR.
Citera
2026-02-13, 13:40
Medlem
Tidvinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gosepuffen91
Gosepuffen röstar på Hitler, och Gosepuffens elräkning är lägre än era. Det betyder att Gosepuffen automatiskt fattar bättre beslut än er.
Från min sida var det snarare att jag inte får dessa elräkningar på "tiotusentals kronor," utan mina har legat där de gör under en längre tid.

Sen kan jag förstå att om man väljer och värma upp en dåligt isolerad villa med el så kan det dra upp kostnaderna rejält. Men då kanske det är dags att renovera huset.
Citera
2026-02-13, 13:40
Medlem
haha jag tror faktiskt dom är det

"vi räddar väl planeten genom att ha högre elpriser"

vänstern är så hjärntvättad att det ovan låter helt rimligt enligt dom själva

så ja, dom är nog nöjda med elpriserna, det är därför Sverige ser ut som det gör.
Citera
2026-02-13, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
Om S styrt hade 9 av 10 haft mer i plånboken, vilket riksdagens utredningstjänst har räknat ut, men du kanske talade till den återstående tiondelen.

Karlshamnsverket tas bara i drift när priset är så högt att exporten blir lukrativ, så det producerar ingen el som kommer oss tillgodo.

Nej, alla hade haft mindre i plånboken, men de med större inkomster haft ännu mindre.

Hela grunden för vänsterpolitik är att alla ska ha det sämre fast lika dåligt (förutom partitoppen)
Citera
2026-02-13, 13:43
Medlem
Wyrdkins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Ja du, vad handlar tråden om? Man trodde bara att priserna skulle bli billigare, men analyserade inte att priserna även kunde bli dyrare, och det är det vi ser nu.

Oavsett så var det GP som införde det, och inte FR.

Ja men ingen har beskyllt avregleringen för något... alls. Den var jättebra och låg i tiden. Det var M och deras områden samt exporten som förstörde allt. Att du ens tar upp avregleringen är bara konstigt. Att jag ens säger att vi ska reglera är för att eran husgud kortuffe vägrar kapa elbanden till EU.
Citera
2026-02-13, 13:46
Medlem
Wyrdkins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peopleareretarded
haha jag tror faktiskt dom är det

"vi räddar väl planeten genom att ha högre elpriser"

vänstern är så hjärntvättad att det ovan låter helt rimligt enligt dom själva

så ja, dom är nog nöjda med elpriserna, det är därför Sverige ser ut som det gör.

Som postats tidigare i onödan till er byfånar vill Vänstern som enda parti kapa områdena och försäljningen till EU.
Citera
2026-02-13, 13:49
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wyrdkin
Vi kritiserar inte utan utbildar er dumma jävla bönder som tror att det är bristen på kärnkraftverk som är problemet.

Så du tror inte att 4 kärnkraftreaktorer i Södra Sverige hade hjälp problemet med elpriserna? På fullaste allvar?

Citat:
Jag är själv pro kärnkraftverk ur beredskapssynpunkt men det är M och L som är bovarna i dramat med EU och deras export.

Var inte fånig. Inte ett enda parti i riksdagen driver frågan att lämna EU.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in