2026-02-13, 08:45
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stycket
Meningen finns i kärleken som alla religioner säger i princip.

Men absolut buddhism säger ju tex att världen är lidande. Och bara kärleken i våra hjärtan är det enda meningsfulla.

Jag menar att Jesus håller med buddhism i detta.
Bara på ett väldigt ytligt plan. Buddha säger "lär dig att inte bry dig", jesus säger "jag kommer rädda er".

Nej tack buddha, jag vill bry mig.
Citera
2026-02-13, 08:46
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Är det inte samma med homosexualitet? Om man någon gång tagit en kuk i röven blir det säkert svårt att gå tillbaka till att vara hetero efteråt, om man nu skulle vilja det. Är homosexualitet också fel då därför?

Har du provat?

Jag fattar allvarligt inte vare sig relevansen i jämförelsen eller att den ens skulle vara verklig.

Vaddå "gå tillbaka till att vara hetero efteråt"? Som om man som hetero skulle tänka "Jag vill prova att ligga med en man istället" och det sedan skulle vara svårt att sluta. I så fall var man inte hetero. Det är inget man bara väljer själv någon dag eller tänker att det skulle vara kul att prova.

Eller tänker du så?
Citera
2026-02-13, 08:48
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Har du provat?

Jag fattar allvarligt inte vare sig relevansen i jämförelsen eller att den ens skulle vara verklig.

Vaddå "gå tillbaka till att vara hetero efteråt"? Som om man som hetero skulle tänka "Jag vill prova att ligga med en man istället" och det sedan skulle vara svårt att sluta. I så fall var man inte hetero. Det är inget man bara väljer själv någon dag eller tänker att det skulle vara kul att prova.

Eller tänker du så?
Det jag menar är att om man "testar" att vara bög ett tag har man antagligen förstört sin sexualitet föralltid. Precis som med incest. Enda alternativet blir att fortsätta, antagligen.

Nej, jag har inte provat.
Citera
2026-02-13, 08:48
Medlem
styckets avatar
Citat:
Kanske. Känslor kan man inte kontrollera, men man kan kontrollera vad man gör med dom. Det finns inga känslor som är syndiga. Tankar kan dock vara syndiga.
Bibeln säger annorlunda. Därför säger jag att du verkar ha missuppfattat bibeln och Jesus lära. Samt i princip alla andra kristna också

Som versen jag gav dig visar att vi faktiskt kan bli syndfria och ta ansvar för våra känslor.

Som sagt negativa känslor och tankar skapar synder. Därför måste man kunna ta ansvar över sina tankar och känslor.

Johannesevangeliet 14:12. Där säger Jesus Kristus:

“Den som tror på mig, han skall göra de gärningar som jag gör, och större än dessa skall han göra, eftersom jag går till Fadern.”
Citera
2026-02-13, 08:50
Medlem
styckets avatar
Citat:
Bara på ett väldigt ytligt plan. Buddha säger "lär dig att inte bry dig", jesus säger "jag kommer rädda er".

Nej tack buddha, jag vill bry mig.
Både buddha och Jesus ville hjälpa folk att rädda sig själva genom att leva heligt och ta ansvar för sina känslor och synder. Att sluta synda helt.

De hade samma lära på det sättet.
Citera
2026-02-13, 08:51
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Det är sant. Materialism och ateism förlorar mer och mer mark inom biologi och abiogenesis. Även ett flertal andra områden. Det är ett sjunkande skepp.

Det där är ytterligare av dina exempel på rent önsketänkande som saknar förankring i verkligheten.

Tvärtom emot vad du påstår blir de naturliga förklaringarna för varje år alltmer detaljerade inom både biologi och abiogenes.

Om det vore ett 'sjunkande skepp', var är då alla de vetenskapliga genombrotten som bevisar en gudomlig skapare? Kan du visa på något alls annat än tomma ord?

Att vetenskapen ännu inte har svar på allt betyder inte att den är på väg att ge upp och börja tro på magi. Det kallas 'God of the gaps' – att man försöker peta in Gud i de luckor där vetenskapen inte hunnit fram än. Men historiskt sett har de luckorna bara blivit mindre och mindre.

Har du några faktiska vetenskapliga källor till detta ”sjunkande skepp” som visar att det inte bara är något som du fantiserar om?
Citera
2026-02-13, 08:51
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Både buddha och Jesus ville hjälpa folk att rädda sig själva genom att leva heligt och ta ansvar för sina känslor.

De hade samma lära på det sättet.
Nej. Buddha säger typ "om du inte bryr dig så mycket så gör det mindre ont", jesus säger "jag kommer ta er till den perfekta världen där lidande inte finns.

Gigantisk skillnad. Buddha övergav även sin familj för att sitta under ett träd i 40 år och bli "upplyst". Inte bra.
Citera
2026-02-13, 08:53
Medlem
styckets avatar
Citat:
Nej. Buddha säger typ "om du inte bryr dig så mycket så gör det mindre ont", jesus säger "jag kommer ta er till den perfekta världen där lidande inte finns.

Gigantisk skillnad. Buddha övergav även sin familj för att sitta under ett träd i 40 år och bli "upplyst". Inte bra.
Nej buddha är ju känd för att vara vegeterian för han brydde sig så mycket om allt levande.

Så du verkar ha missuppfattat allt det här.

Nirvana i buddhism är en plats där lidande inte finns. Precis som himmelriket.

Så frågan är egentligen är Jesus en buddhist egentligen? Dom verkar ju onekligen ha samma lära.
Citera
2026-02-13, 08:57
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Det där är ytterligare av dina exempel på rent önsketänkande som saknar förankring i verkligheten.

Tvärtom emot vad du påstår blir de naturliga förklaringarna för varje år alltmer detaljerade inom både biologi och abiogenes.

Om det vore ett 'sjunkande skepp', var är då alla de vetenskapliga genombrotten som bevisar en gudomlig skapare? Kan du visa på något alls annat än tomma ord?

Att vetenskapen ännu inte har svar på allt betyder inte att den är på väg att ge upp och börja tro på magi. Det kallas 'God of the gaps' – att man försöker peta in Gud i de luckor där vetenskapen inte hunnit fram än. Men historiskt sett har de luckorna bara blivit mindre och mindre.

Har du några faktiska vetenskapliga källor till detta ”sjunkande skepp” som visar att det inte bara är något som du fantiserar om?

https://jmtour.com/evolution-creation/
https://inference-review.com/article/animadversions-of-a-synthetic-chemist

"Therefore, I do not understand the mechanisms needed to change body plans or the mechanisms along the descent pathway between the australopithecine brain and modern human brains if we were indeed commonly descended as predicted by the theory of universal common descent. Nobody else understands the mechanisms either. Nobody."

"But the mechanisms are unknown and the theory of universal common descent is confronted by issues of uncommonness through ENCODE and orphan gene research. And each year the evidence for uncommonness is escalating."
Citera
2026-02-13, 08:57
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Det jag menar är att om man "testar" att vara bög ett tag har man antagligen förstört sin sexualitet föralltid. Precis som med incest. Enda alternativet blir att fortsätta, antagligen.

Nej, jag har inte provat.

Man skulle bara komma på tanken att testa att vara bög om man faktiskt hade den läggningen, så nej, det är inte alls relevant i frågan. Din "logik" verkar hävda att homosexualitet är något som man smittas av efter att ha provat.

Ett liknande exempel skulle vara en kristen som testade att vara muslim ett tag, men sedan inte kunde sluta.

Tror du verkligen att en verklig kristen skulle komma på den tanken och sedan faktiskt provade och att resultatet då skulle vara att hen "blev fast" i islam?
Citera
2026-02-13, 08:58
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Nej buddha är ju känd för att vara vegeterian för han brydde sig så mycket om allt levande.

Så du verkar ha missuppfattat allt det här.

Nirvana i buddhism är en plats där lidande inte finns. Precis som himmelriket.

Så frågan är egentligen är Jesus en buddhist egentligen? Dom verkar ju onekligen ha samma lära.
Tydligen så brydde han sig mer om ett träd än sin egen familj.
Citera
2026-02-13, 09:00
Medlem
styckets avatar
Citat:
Tydligen så brydde han sig mer om ett träd än sin egen familj.
Det är en negativt missuppfattatning du gör.

Han satt under trädet för han ville veta hur han kunde rädda sin familj från lidande och död. Och han lyckades ju så det ser många som positivt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in