2026-02-13, 08:27
Medlem
Det hela verkar bottna i om en arbetsgivare har rätt att avskeda någon efter ett drogprov som visar på väldigt låga halter av amfetamin i blodet.

Facket säger nej - arbetsgivaren säger ja. Arbetsgivaren försöker ju också få det att låta som han var påtänd men halten han hade i blodet var ju väldigt låg - lägre än de som säkerligen jobbar på arbetsplatsen och äter Concerta eller liknande på recept.

Jag kan tänka mig att arbetsgivaren anser att testet bevisar att personen tagit narkotika någon gång och då han inte har det på recept måste det vara olagligt.

Om de utgår från att han en eller flera gånger intagit narkotika på fritiden så är risken så hög att han kommer vara påverkad även på jobbet - dagen efter eller liknande.
Citera
2026-02-13, 08:35
Medlem
Thraxxs avatar
Jag får allt hålla med att dom straffade honom enligt sunt förnuft, framföra fordon eller truckar drogpåverkad, där han inte bara utsätter sitt eget liv men också andras för fara ska det alltid vara nolltolerans på.
Citera
2026-02-13, 08:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Rätt eller fel att Johan fick sparken?

https://arbetet.se/2026/02/10/trebarnspappan-johan-sparkades-efter-drogtest-pa-ica-visade-sma-halter/

Pundare ska ha sparken. Jättesparken.

I synnerhet med tanke på jobbet pundaren hade, flumma runt drogad på en truck, NEJ det duger INTE!!!
Citera
2026-02-13, 08:41
Medlem
Dundersnubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thraxx
Jag får allt hålla med att dom straffade honom enligt sunt förnuft, framföra fordon eller truckar drogpåverkad, där han inte bara utsätter sitt eget liv men också andras för fara ska det alltid vara nolltolerans på.

Är det sunt förnuft om det bara är spår av narkotika? Dvs han var ju inte påverkad under jobbet. Lite som att du dricker öl på lördagen och på onsdagen hittar de spår av alkohol och du får sparken.

Jag tycker självklart inte att man ska köra truck påverkad men spårämnen kan sitta i många dagar efter intag och hur många kör inte med högre halter utskrivet av läkare varje dag?
Citera
2026-02-13, 08:54
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stycket
Jodå läs själv på trafikverket. Det är helt lagligt att köra bil på narkotika som amfetamin om du har det utskrivet av läkare.

Just amfetamin gör ju en mer fokuserad så tror inte man förbjuder någon som har det utskrivet att köra bil särskilt ofta om ens någonsin. Om du tror adhd medicin som amfetamin inte påverkar en så tror du fel kan jag berätta. Jag har själv prövat adhd medicin och det är som att dra helt vanliga linor amfetamin. Fast detta amfetaminet som läkaren skriver ut sväljer man ofta. Sen kan man ta två tabletter om man vill bli ännu högare. Ingen kommer kunna bevisa att du är för hög för att köra bil allra minst polisen.

Det finns alltså inga speciella gränsnivåer för amfetamin som det gör för alkohol som förbjuder en att köra.

Men du behöver inte tro mig. Läs själv på Trafikverkets hemsida.

"Förbudet gäller inte om du använder narkotikaklassade läkemedel av medicinska skäl i enlighet med läkarens ordination"

https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/korkort/har-korkort/villkor-och-medicinska-krav/trafikfarliga-lakemedel/
Hade han amfetamin utskrivet till sig? Hade han fått jobbet om han hade det utskrivet till sig?
Hade han recept?
Antar han tog det för icke mediska skäl. Rätt dumt att ha en tjackis som truckförare. Även om du har det på recept tvivlar jag på att du får körkort/truckort. Det handlar om andra människors liv.
Citera
2026-02-13, 08:55
Medlem
styckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Hade han amfetamin utskrivet till sig? Hade han fått jobbet om han hade det utskrivet till sig?
Hade han recept?
Antar han tog det för icke mediska skäl. Rätt dumt att ha en tjackis som truckförare. Även om du har det på recept tvivlar jag på att du får körkort/truckort. Det handlar om andra människors liv.
Ja det kan du tro.

Hundra procent att många truckförare har adhd medicinen amfetamin utskrivet och använder varje dag när de kör bil och truck. Mycket högre halter och dosering än vad som mättes för honom. Helt lagligt så länge en läkare skriver ut amfetaminet.

Så vad diskuterar vi egentligen?
Citera
2026-02-13, 08:57
Medlem
orco2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GalenIPersilja
Men han fick en spark för att glida runt i snön?
Den är ju bra så slipper han köra bil på fyllan, han kan ju jobba på kallagret då kan han ha medar på trucken.
Citera
2026-02-13, 08:59
Medlem
orco2s avatar
Trodde dom va skyldiga att ge ett tolvstegsprogram innan dom kickar någon🤔
Citera
2026-02-13, 09:01
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stycket
Ja det kan du tro.

Hundra procent att många truckförare har adhd medicinen amfetamin utskrivet och använder varje dag när de kör bil och truck. Mycket högre än vad som mättes för honom. Helt lagligt så länge en läkare skriver ut amfetaminet.

Så vad diskuterar vi egentligen?
Hade han ADHD och utskrivet på recept? Om inte och han fastnar i drogtesterna som han borde vara mycket medveten om att de förekommer så åker han ut.

Förr erbjöds rehabilitering och annan tjänst. Vet inte hur det är nu, och absolut inte när det gäller ICA.
Tydligen fick han en spark.
Citera
2026-02-13, 09:04
Medlem
styckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Hade han ADHD och utskrivet på recept? Om inte och han fastnar i drogtesterna som han borde vara mycket medveten om att de förekommer så åker han ut.

Förr erbjöds rehabilitering och annan tjänst. Vet inte hur det är nu, och absolut inte när det gäller ICA.
Tydligen fick han en spark.
Min poäng är att hundratals om inte tusentals svenska människor får köra och kör bil och truck varje dag påverkade av amfetamin, högre doser än som mättes för honom. Helt lagligt. Så länge amfetaminet är utskrivet av läkare.
Citera
2026-02-13, 09:07
Medlem
Benny98s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Det hela verkar bottna i om en arbetsgivare har rätt att avskeda någon efter ett drogprov som visar på väldigt låga halter av amfetamin i blodet.

Facket säger nej - arbetsgivaren säger ja. Arbetsgivaren försöker ju också få det att låta som han var påtänd men halten han hade i blodet var ju väldigt låg - lägre än de som säkerligen jobbar på arbetsplatsen och äter Concerta eller liknande på recept.

Jag kan tänka mig att arbetsgivaren anser att testet bevisar att personen tagit narkotika någon gång och då han inte har det på recept måste det vara olagligt.

Om de utgår från att han en eller flera gånger intagit narkotika på fritiden så är risken så hög att han kommer vara påverkad även på jobbet - dagen efter eller liknande.

Problemet är att det mycket väl kan vara så att han aldrig har tagit amfetamin. När man talar om enstaka molekyler så kan testet misstolka resultaten. Receptfria mediciner som inte innehåller amfetamin kan ge utslag på amfetamin.
Citera
2026-02-13, 09:13
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benny98
Problemet är att det mycket väl kan vara så att han aldrig har tagit amfetamin. När man talar om enstaka molekyler så kan testet misstolka resultaten. Receptfria mediciner som inte innehåller amfetamin kan ge utslag på amfetamin.
Man skriver en lista på mediciner man tagit innan man suger på pinnen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in