2026-02-12, 17:59
Avstängd
Tearsinrains avatar
Om alla truckförare fick ta tjack innan passet kanske de skulle ha mindre än 228 krockar på ett år.
Citera
2026-02-12, 18:00
Medlem
Lätt hänt!

Framgår det vad för typ av drogtest det rörde sig om? Jag kunde inte se något om det i artikeln (eller så läste jag dåligt). Urinstickor är ju anmärkningsvärt ofta falskt positiva och diverse drogtest kan korsreagera. Voxra (bupropion) kan exempelvis ge positivt utslag på amfetamin utan en grundlig analys på lab. Används som antidepressiv och i preparat för att sluta röka eller snusa.

Några korsreaktioner för diverse droger (obs, definitivt inte fullständig):
https://www.ferle.se/korsreaktion/

Citat:
Ursprungligen postat av Tearsinrain
Om alla truckförare fick ta tjack innan passet kanske de skulle ha mindre än 228 krockar på ett år.

Ja, antagligen hade han kört bättre efter en lina eller två. Men så resonerar ju inte ICA, förstås.
Citera
Medlem
Abdul.Alhazreds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RandomWanderer
Nu är ju nästan alla nyktra vid testet.. Problemet är att straffas för vad de gjort flera dagar innan testet på fritiden.

Men vänsterextrema som du är ju fascister och anser alla måste leva exakt som dig annars skall de försvinna för gott.

Sådana som du som både är korkade och idioter måste rensas ut ur samhället nu.
Vänsterextrema?

Var går gränsen mellan höger och vänster i detta sammanhanget?

Är det okej att busschaufförer går på horse?
Piloter tar syra?
Tågförare som är på fyllan?

Hur blir man vänster för att man vill ha nolltolerans på droger när det gäller framförande av fordon?
Citera
Medlem
StoreSvartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian66
Det måste ju vara något fel i skallen på dig. Du menar att du kan sitta på puben och dricka dig dygn full Och ha som ett exempel 2,5 promille i blodet.
Oturligt nog så lyckas du råka ut för en olycka. Du menar att du ska gå fri från detta och låtsas som att ingenting har hänt?
Vad är det för skillnad mellan skateboard och cykel när man har så många promille i blodet.
Vad är det som inte stämmer med dig? Du menar att det är helt okej att cykla med så mycket alkohol eller droger i kroppen så att man kan gå fri.
Då kan ju alla göra precis samma sak. Hur fan skulle världen se ut då. Nu kanske det kan vara dags att koppla på hjärnan och tänka lite förnuftigt. Det är inte helg idag.

Så länge man cyklar på ett säkert sätt så är det helt okej att cykla. Cyklar du inte på ett säkert sätt så är du skyldig till vårdslöshet i trafik.

Jag cyklar på ett säkert sätt när jag har 2.5 promille i blodet och näsan full med kokain och det tänker jag fortsätta göra.
Citera
2026-02-12, 18:03
Medlem
Donaldstrumpets avatar
Snart kommer väl alla bortsett från våra politiker att drogtestas
Citera
2026-02-12, 18:06
Medlem
Jiiimboohs avatar
Jag vet inte hur det är med amfetamin och testet de har gjort, men arbetsgivarnas tester visar inte alltid om man är påverkad just då, utan bara om man varit det i närtid. Man kan alltså testa positivt på att sådant test (beroende på vilket test och vilken substans) men utan att man skulle ha gjort sig skyldig till drograttfylla ifall man kört. Däremot har man förmodligen gjort sig skyldig till ringa narkotikabrott (med reservation för att drogen kan ha tagits utomlands) men det borde inte påverka ens anställning enligt min mening. Det är så länge man inte har en säkerhetsklassad tjänst. Du förlorar inte jobbet för minsta lilla bötesbrott som begås på fritiden.

Borde inte arbetsgivaren dessutom ha ett rehabiliteringsansvar här? Känns lite orättvist om någon som kört truck drängfull får hjälp och stöd medan någon som intagit en annan substans dagar (ibland veckor) tidigare får sparken.
Citera
2026-02-12, 18:15
Medlem
PappaTribes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abdul.Alhazred
Vänsterextrema?

Var går gränsen mellan höger och vänster i detta sammanhanget?

Är det okej att busschaufförer går på horse?
Piloter tar syra?
Tågförare som är på fyllan?

Hur blir man vänster för att man vill ha nolltolerans på droger när det gäller framförande av fordon?

Om man tagit det flera dagar innan då?
Eller tycker du samma sak om någon blir berusad av alkohol på fredag och åker jobbar Måndag med?
Tycker du det har du ju en poäng trots allt.
Citera
2026-02-12, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eurodisco
Det låter väll troligt. Hur ofta händer det inte att man får i sig droger av misstag
Lite huvudvärk och man letar efter en magnecyl och råkar hitta lite vitt pulver så tar man förgivet att det är en krossad magnecyltablett.
Citera
2026-02-12, 18:17
Medlem
Jag köper drogtester på arbetsplatsen, absolut - men då ska också våra politiker också kunna testas. Helt sjukt att dom har en egen gräddfil då det uppenbart förekommer där väldigt frekvent. Dessutom så sitter väl dom på skyddsklassad information.
Citera
2026-02-12, 18:19
Medlem
Självklart är det rätt att han blir sparkad.
Citera
2026-02-12, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Mlyric.
Ingen varning först?

Jo det var det ju,,,
nolltolerans för narkotika, det ska väl inte vara så svårbegripligt,
Citera
2026-02-12, 18:21
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StoreSvarte
Mer lagar och efterblivna regler. Snart är allt förbjudet och då kan ni jävla fascister fira.

Nej, det kan de inte göra, för då förlorar de jobbet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in