Citat:
Ursprungligen postat av
Blatteman
Antar att du är en av snålpellarna som bara är ute för att snacka strunt för att du helt enkelt är snål och inte vill betala för giftfri ekologisk mat och vill ha en bra ursäkt att fortsätta vara snål.
Jo, att du antar friskt utan egentlig grund var mitt första intryck av dig. Sen fylldes intrycket på rätt duktigt av att du har en tendens att känna dig kraftigt attackerad för att man frågar vad du har för grund för dina påståenden.
Är inte det minsta ute efter att försöka få fram att du har fel. Köper ofta ekologiskt själv. Men nu kom du med ett rätt specifikt påstående, och jag (eller mer Stiffinger, men jag drogs med) ville veta vad du hade för grund för påståendet.
Citat:
I samma länk som du skriver om berättas det även att ekologiskt odlad mat har bättre kvalitet i näringsvärde och har mer polyphenoler och mer vitamin + mer järn,magnesium och mindre gifter.
Kollade lite till och ja, det står faktiskt. Dock inte direkt något som verkar vara signifikant på något sätt. Det står (notera fetningen)
Citat:
A recent review showed that organic FV are characterized by a slightly higher content in polyphenols and vitamin C, certain minerals (iron, magnesium)
Så det verkar inte direkt vara signifikant.
Gifter var inte en del av frågan, men jag vill påpeka att det även stod detta:
Citat:
but, in some cases, might contain higher levels of mycotoxins and allergens (eg, profilin and Bet v 1)
Citat:
Vill du fortsätta vara ignorant,halvkorkad och snål och tro att det är nyttigare att äta mat pumpad med gifter odlad i näringsfattig jord så får du gärna fortsätta tro det.
Ingen stoppar dig.
Hur du än ser på saken så säger den källa som du själv kom med att det inte går att säga säkert om det finns några hälsofördelar.