2026-02-12, 23:13
Medlem
Du kanske bara köper en annan sorts gul lök utan att veta om det.

På 80-90-talet var den mesta löken sorten Herkules.
På 2000-talet tog Stuttgarter Riesen över.

https://www.hornbach.se/p/gul-sattlok-kiepenkerl-herkules-65st/12280035/
https://allafroer.se/froer/gul-lok-stuttgarter-riesen/
Citera
2026-02-12, 23:14
Medlem
Det är fascinerande hur vissa i tråden avfärdar TS upplevelse som ren nostalgi . Om vi alla kan acceptera att tomater har blivit vattenfyllda och smaklösa på grund av industriell logistik, varför skulle inte exakt samma sak gälla lök?

Sanningen är enkel: Den gula lök som säljs hos oligopolet Willys, ICA och Coop kommer från samma industrier med samma odlingsvillkor. Det är knappast klass 1 A vi pratar om här. Åk till ett land med normal livsmedelsproduktion, eller handla på ett torg i någon obskyr utpost i Östeuropa, så ska ni få se att det tåras i ögonen på tio sekunder.

Den lök vi tvingas köpa här saknar de ämnen som definierar en frisk och kraftfull lök. God lök på er och dröm söta drömmar om lök. Kanske någon längtar efter en välsmakande chalott lök någonstans? Tyvärr är de också sämre numera. Man får bara hoppas att inte precis allt här i livet blir sämre dygnet runt, om man säger så.
Citera
2026-02-12, 23:31
Medlem
norther1s avatar
Säkert något med GMO att göra. Håller med om att man inte får tårar längre när man köper vanlig lök i affären. Ekologisk svensk lök uppfattar jag vara en helt annan sak dock. Då jävlar kommer tårarna. För mig är det självklart att detta är något påfund av juden. Vad vet jag inte än.
Citera
2026-02-13, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Det Stiffinger explicit frågade efter var en källa på ditt påstående. Inte en upprepning av påståendet med fler ord.
Det förstår vem som helst med lite förnuft och tankekapacitet +logik att ekologiska grönsaker har mer näringsvärd,vitaminer osv och är det kroppen behöver istället för giftgrönsaker odlade i näringsfattig och utarmad industrijordbruk eller vitlök som dessutom bleks och ofta har förbjudna gifter som vindruvor och annat likaså.
skulle inte behövas källor till såna enkla saker men ok.

https://academic.oup.com/nutritionreviews/article/83/3/e1101/7727467?login=false

https://www.organic-center.org/organic-health-benefits-part-3-nutritional-benefits-organic-fruits-and-vegetables

https://organic.org/are-organic-foods-more-nutritious/
Citera
2026-02-13, 00:10
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av laafham
Du kanske bara köper en annan sorts gul lök utan att veta om det.

På 80-90-talet var den mesta löken sorten Herkules.
På 2000-talet tog Stuttgarter Riesen över.

https://www.hornbach.se/p/gul-sattlok-kiepenkerl-herkules-65st/12280035/
https://allafroer.se/froer/gul-lok-stuttgarter-riesen/

Var kan jag få tag på Herkules nu då?
Senast redigerad av BombaySaphire 2026-02-13 kl. 00:25.
Citera
2026-02-13, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman
Det förstår vem som helst med lite förnuft och tankekapacitet +logik att ekologiska grönsaker har mer näringsvärd,vitaminer osv och är det kroppen behöver istället för giftgrönsaker odlade i näringsfattig och utarmad industrijordbruk eller vitlök som dessutom bleks och ofta har förbjudna gifter som vindruvor och annat likaså.
skulle inte behövas källor till såna enkla saker men ok.

https://academic.oup.com/nutritionreviews/article/83/3/e1101/7727467?login=false

https://www.organic-center.org/organic-health-benefits-part-3-nutritional-benefits-organic-fruits-and-vegetables

https://organic.org/are-organic-foods-more-nutritious/
Från din första länk:

Citat:
The current data do not enable a firm conclusion about a greater health benefit for a diet rich in FV based on products grown organically compared with conventional farming.

Hittar dessutom ingenting i den som säger något om nivåerna på näringsämnen, vilket var det som var frågan.
Senast redigerad av KamerunHunter 2026-02-13 kl. 00:17.
Citera
2026-02-13, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Från din första länk:
Antar att du är en av snålpellarna som bara är ute för att snacka strunt för att du helt enkelt är snål och inte vill betala för giftfri ekologisk mat och vill ha en bra ursäkt att fortsätta vara snål.

I samma länk som du skriver om berättas det även att ekologiskt odlad mat har bättre kvalitet i näringsvärde och har mer polyphenoler och mer vitamin + mer järn,magnesium och mindre gifter.

Vill du fortsätta vara ignorant,halvkorkad och snål och tro att det är nyttigare att äta mat pumpad med gifter odlad i näringsfattig jord så får du gärna fortsätta tro det.
Ingen stoppar dig.
Citera
2026-02-13, 00:27
Medlem
Jag har inte märkt någon skillnad förutom att jag inte blir tårögd när jag hackar lök nuförtiden. Trådskaparen kan ändå ha rätt. De som odlar lök använder förmodligen F1-frön på sina åkrar, allt för att maximera skörden utan hänsyn till smaken.

F1-frön används överallt inom jordbruket då man vill ha homogena grönsaker och spannmål. Det är därför som tomaterna inte smakar någonting.
Citera
2026-02-13, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman
Antar att du är en av snålpellarna som bara är ute för att snacka strunt för att du helt enkelt är snål och inte vill betala för giftfri ekologisk mat och vill ha en bra ursäkt att fortsätta vara snål.
Jo, att du antar friskt utan egentlig grund var mitt första intryck av dig. Sen fylldes intrycket på rätt duktigt av att du har en tendens att känna dig kraftigt attackerad för att man frågar vad du har för grund för dina påståenden.

Är inte det minsta ute efter att försöka få fram att du har fel. Köper ofta ekologiskt själv. Men nu kom du med ett rätt specifikt påstående, och jag (eller mer Stiffinger, men jag drogs med) ville veta vad du hade för grund för påståendet.
Citat:
I samma länk som du skriver om berättas det även att ekologiskt odlad mat har bättre kvalitet i näringsvärde och har mer polyphenoler och mer vitamin + mer järn,magnesium och mindre gifter.
Kollade lite till och ja, det står faktiskt. Dock inte direkt något som verkar vara signifikant på något sätt. Det står (notera fetningen)

Citat:
A recent review showed that organic FV are characterized by a slightly higher content in polyphenols and vitamin C, certain minerals (iron, magnesium)
Så det verkar inte direkt vara signifikant.

Gifter var inte en del av frågan, men jag vill påpeka att det även stod detta:
Citat:
but, in some cases, might contain higher levels of mycotoxins and allergens (eg, profilin and Bet v 1)

Citat:
Vill du fortsätta vara ignorant,halvkorkad och snål och tro att det är nyttigare att äta mat pumpad med gifter odlad i näringsfattig jord så får du gärna fortsätta tro det.
Ingen stoppar dig.
Hur du än ser på saken så säger den källa som du själv kom med att det inte går att säga säkert om det finns några hälsofördelar.
Citera
2026-02-13, 01:07
Medlem
SageNButters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burninator
Är det bara jag som upplever att det är omöjligt att få tag i god mild lök nu för tiden? Jag minns på 80, 90- och 00-talet när man i princip kunde äta en vanlig gul lök som om det vore ett äpple. God söt mild löksmak. Nu är det så stickig och bitter smak även på mildare lökar som t.ex. silverlök. Kylen stinker riktigt bittert av lök om man råkar lägga in den i en burk med strimlad rå lök, om den inte är 100% lufttät. Förr kunde det "dofta" lök i kylen, nu stinker det. Att äta rå lök nu för tiden utan att lägga den i isvatten ett tag är i princip omöjligt. Jag vill hävda att det inte är mitt smak- och luktsinne som förändrats lika mycket som löken förändrats. Är det nya genetiskt modifierade löksorter som säljs numera? En gång lyckades jag få tag i Vidala-lök, som faktiskt smakade så som jag minns löken från förr. Har dock inte sett någon butik som säljer den längre.
Lökens fränhet ökar ju äldre den blir. Förr var lök mer säsongsbetonad än den är idag, och när den svenska löken tog slut importerades mer från andra delar av världen. Tack vare teknisk utveckling, till exempel kontrollerad atmosfär och lägre förvaringstemperaturer, kan lök numera förvaras längre än vad som var möjligt på 90-talet. Fördelen är att svensk lök är tillgänglig en större del av året, men nackdelen är att den har lagrats länge och då blivit fränare, eller iallafall upplevs fränare eftersom sötman minskar över tid.
Citera
2026-02-13, 01:50
Medlem
Citat:
Är det bara jag som upplever att det är omöjligt att få tag i god mild lök nu för tiden? Jag minns på 80, 90- och 00-talet när man i princip kunde äta en vanlig gul lök som om det vore ett äpple. God söt mild löksmak. Nu är det så stickig och bitter smak även på mildare lökar som t.ex. silverlök. Kylen stinker riktigt bittert av lök om man råkar lägga in den i en burk med strimlad rå lök, om den inte är 100% lufttät. Förr kunde det "dofta" lök i kylen, nu stinker det. Att äta rå lök nu för tiden utan att lägga den i isvatten ett tag är i princip omöjligt. Jag vill hävda att det inte är mitt smak- och luktsinne som förändrats lika mycket som löken förändrats. Är det nya genetiskt modifierade löksorter som säljs numera? En gång lyckades jag få tag i Vidala-lök, som faktiskt smakade så som jag minns löken från förr. Har dock inte sett någon butik som säljer den längre.

MILD lök? Det är väl det sista man vill ha. Lök ska smaka lök, annars kan man lika gärna använda vitkål.
Citera
2026-02-13, 05:11
Medlem
Citat:

Kanske för att vi importerar det mesta nu för tiden,
Ingen som vet vad utländska odlare gör med grödorna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in