Jag hjälper en att avsluta och lösa ett krångligt case. Ett köp på distans av lotteriabonnemang som löper månatligen mot faktura.
En ny lag sätter snart stopp på detta men frågan är om man måste avsluta det man aldrig beställt ändå. Denna nya lag häver kreditmöjligheter till köp på casinospel och ska börja gälla från 1 April 2026.
Samtidigt att vara två år sen på bollen så vet jag inte hur mycket gräset eller ogräset har växt om än ett prisbasbelopp men det känns ju ändå surt i sammanhanget.
Bevisbördan ligger ju i framtiden men ändå i dåtiden. Jag tror det ingicks avtal medvetet eller omedvetet genom telefon 2023 och att en ny regel sedan 2024 om jag inte säger fel kräver intyg eller brevutskick där ett avtal ingåtts på distans.
Speciella regler gäller spel så summan är egentligen borta efter 30-dagar om man inte hävdar annat. Summorna det handlar om är 199, 599 eller 749. Frågan är om det är alla dessa som hoppar in varje månad alternativ endast en gång i månaden av valfri summa av dessa sedan mars 2023.
Vad behöver jag hjälp med?
Jag ska ringa upp utfärdaren det vill säga den som ger tjänsten som aldrig beställts och försöka deala där. Sedan gäller det att följa lagen det vill säga att hävda att varje faktura är felaktig och något man inte beställt. Ja, två år senare. Jag hjälper till här. Så får vi se vad som händer. Jag reder också ut vad som sagt men det är inte lätt heller. Sa du ja eller nej? Fick du bekräftelse? Ringde du upp eller ringde dem dig?
Just att deala med utfärdaren gäller också om avtal ens ingåtts. Hur kan man hävda ett abonnemang som aldrig betalats? Bevisbörda på det? Kan jag be om de inspelade samtalet om det ens existerar? Vad är bästa vägen att gå? Är skyddet att bestrida varje faktura helt enkelt och deala med utfärdaren om en avslut och slutfaktura?
Mitt scenario är följande att beloppet i dealen kanske är en femtedel och den bästa mot att allt åker inkassovägen hela vägen till kronofogden. Samtidigt som man också kan motsäga sig allt som inte gått "hela vägen" och så att säga att det ursprungliga muntliga avtalet är felaktigt vilket är en annan väg som kanske är lite klurigare att balansera när jag själv inte kan få tillgång till dokument som måste svaras i tid enligt lagen. Bestrida fakturor.
Jag letar så mycket information i ärendet som möjligt för att kunna hantera det så snabbt och bra som möjligt. Jag tackar innerligen för den information som kan hjälpa mig framåt eller idéer på bästa väg att gå.
Klurigt värre. Jag kommer uppdatera tills det är löst.
En ny lag sätter snart stopp på detta men frågan är om man måste avsluta det man aldrig beställt ändå. Denna nya lag häver kreditmöjligheter till köp på casinospel och ska börja gälla från 1 April 2026.
Samtidigt att vara två år sen på bollen så vet jag inte hur mycket gräset eller ogräset har växt om än ett prisbasbelopp men det känns ju ändå surt i sammanhanget.
Bevisbördan ligger ju i framtiden men ändå i dåtiden. Jag tror det ingicks avtal medvetet eller omedvetet genom telefon 2023 och att en ny regel sedan 2024 om jag inte säger fel kräver intyg eller brevutskick där ett avtal ingåtts på distans.
Speciella regler gäller spel så summan är egentligen borta efter 30-dagar om man inte hävdar annat. Summorna det handlar om är 199, 599 eller 749. Frågan är om det är alla dessa som hoppar in varje månad alternativ endast en gång i månaden av valfri summa av dessa sedan mars 2023.
Vad behöver jag hjälp med?
Jag ska ringa upp utfärdaren det vill säga den som ger tjänsten som aldrig beställts och försöka deala där. Sedan gäller det att följa lagen det vill säga att hävda att varje faktura är felaktig och något man inte beställt. Ja, två år senare. Jag hjälper till här. Så får vi se vad som händer. Jag reder också ut vad som sagt men det är inte lätt heller. Sa du ja eller nej? Fick du bekräftelse? Ringde du upp eller ringde dem dig?
Just att deala med utfärdaren gäller också om avtal ens ingåtts. Hur kan man hävda ett abonnemang som aldrig betalats? Bevisbörda på det? Kan jag be om de inspelade samtalet om det ens existerar? Vad är bästa vägen att gå? Är skyddet att bestrida varje faktura helt enkelt och deala med utfärdaren om en avslut och slutfaktura?
Mitt scenario är följande att beloppet i dealen kanske är en femtedel och den bästa mot att allt åker inkassovägen hela vägen till kronofogden. Samtidigt som man också kan motsäga sig allt som inte gått "hela vägen" och så att säga att det ursprungliga muntliga avtalet är felaktigt vilket är en annan väg som kanske är lite klurigare att balansera när jag själv inte kan få tillgång till dokument som måste svaras i tid enligt lagen. Bestrida fakturor.
Jag letar så mycket information i ärendet som möjligt för att kunna hantera det så snabbt och bra som möjligt. Jag tackar innerligen för den information som kan hjälpa mig framåt eller idéer på bästa väg att gå.
Klurigt värre. Jag kommer uppdatera tills det är löst.