2026-02-12, 17:10
  #1
Moderator
OceanDeeps avatar
Jag hjälper en att avsluta och lösa ett krångligt case. Ett köp på distans av lotteriabonnemang som löper månatligen mot faktura.

En ny lag sätter snart stopp på detta men frågan är om man måste avsluta det man aldrig beställt ändå. Denna nya lag häver kreditmöjligheter till köp på casinospel och ska börja gälla från 1 April 2026.

Samtidigt att vara två år sen på bollen så vet jag inte hur mycket gräset eller ogräset har växt om än ett prisbasbelopp men det känns ju ändå surt i sammanhanget.

Bevisbördan ligger ju i framtiden men ändå i dåtiden. Jag tror det ingicks avtal medvetet eller omedvetet genom telefon 2023 och att en ny regel sedan 2024 om jag inte säger fel kräver intyg eller brevutskick där ett avtal ingåtts på distans.

Speciella regler gäller spel så summan är egentligen borta efter 30-dagar om man inte hävdar annat. Summorna det handlar om är 199, 599 eller 749. Frågan är om det är alla dessa som hoppar in varje månad alternativ endast en gång i månaden av valfri summa av dessa sedan mars 2023.

Vad behöver jag hjälp med?

Jag ska ringa upp utfärdaren det vill säga den som ger tjänsten som aldrig beställts och försöka deala där. Sedan gäller det att följa lagen det vill säga att hävda att varje faktura är felaktig och något man inte beställt. Ja, två år senare. Jag hjälper till här. Så får vi se vad som händer. Jag reder också ut vad som sagt men det är inte lätt heller. Sa du ja eller nej? Fick du bekräftelse? Ringde du upp eller ringde dem dig?

Just att deala med utfärdaren gäller också om avtal ens ingåtts. Hur kan man hävda ett abonnemang som aldrig betalats? Bevisbörda på det? Kan jag be om de inspelade samtalet om det ens existerar? Vad är bästa vägen att gå? Är skyddet att bestrida varje faktura helt enkelt och deala med utfärdaren om en avslut och slutfaktura?

Mitt scenario är följande att beloppet i dealen kanske är en femtedel och den bästa mot att allt åker inkassovägen hela vägen till kronofogden. Samtidigt som man också kan motsäga sig allt som inte gått "hela vägen" och så att säga att det ursprungliga muntliga avtalet är felaktigt vilket är en annan väg som kanske är lite klurigare att balansera när jag själv inte kan få tillgång till dokument som måste svaras i tid enligt lagen. Bestrida fakturor.

Jag letar så mycket information i ärendet som möjligt för att kunna hantera det så snabbt och bra som möjligt. Jag tackar innerligen för den information som kan hjälpa mig framåt eller idéer på bästa väg att gå.

Klurigt värre. Jag kommer uppdatera tills det är löst.
Citera
2026-02-12, 17:23
  #2
Medlem
Börja alltid med ursprungen och bevisbördan för att avtal har gjorts.
Kan de inte presentera det är det ju en annan sak.

Kan de presentera ett inspelat muntlig avtal så är det ju från det att alla muntliga avtal ska följas upp med skrivblock information och distans avtalet säger att man måste få 14dagars ångerrätt ifrån det du har fått informationen.
Om det är företag så kan man inte genomgå avtal muntligt utan förr faxades avtal för snabba avslut.



Sen kommer den andra femman, när och varför har det inte upptäckts eller avslutats tidigare?

Har pengarna använts? Har någon vinst löst in/betalats ut?
Citera
2026-02-12, 17:36
  #3
Medlem
kalkryggars avatar
Det var lite snurrigt att läsa detta. Det kan vara så att du själv sitter med massa tankar om hur och vad du ska göra som får det att låta lite snurrigt.

Men om jag förstår det rätt så är det en person som du hjälper som har ett affärsavtal med ett företag som personen säger sig inte ha "gått med på".

- Hur länge har detta varit?
- Har personen betalat något? I så fall hur länge/många gånger (cirka).
- Har någon varit i kontakt med företaget och ifrågasatt avtalet?


När det gäller inspelning så är det vanligt att ljusskygga företag helt enkelt nekar att låta kunden få ta del av den. De hävdar att man får anmäla det och då använder de inspelningen som bevis för att avtalet finns. Det är till för att göra kunden osäker på vad man egentligen kan ha sagt. För om man förlorar i rätten så kan det bli kostsamt.

Företagets tanke med detta är att kunden istället ska välja att fortsätta att betala och inte våga anmäla.

Så hur säker är du på att den du hjälper faktiskt inte kan ha gått med på något som en klurig ljusskygg försäljare kan vrida och vända på så det låter som att personen ingått/gått med på en deal?
Citera
2026-02-12, 17:51
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hateuu
Börja alltid med ursprungen och bevisbördan för att avtal har gjorts.
Kan de inte presentera det är det ju en annan sak.

Kan de presentera ett inspelat muntlig avtal så är det ju från det att alla muntliga avtal ska följas upp med skrivblock information och distans avtalet säger att man måste få 14dagars ångerrätt ifrån det du har fått informationen.
Om det är företag så kan man inte genomgå avtal muntligt utan förr faxades avtal för snabba avslut.



Sen kommer den andra femman, när och varför har det inte upptäckts eller avslutats tidigare?

Har pengarna använts? Har någon vinst löst in/betalats ut?

Numera spelar de in samtalen så det blir giltigt.
Citera
2026-02-12, 18:12
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lavande
Numera spelar de in samtalen så det blir giltigt.

Man har alltid spelat in samtalen eller inte alltid men en väldigt långtid.

Men det har alltid följts upp med skriftligt. Det gör det idag med men med hjälp av BankID så kan man bekräfta på distans att man tagit emot informationen osv.

Att bara ringa till en privat person och få ett inspelat ja räcker inte inte. Du måste få informationen skriftligt.

Här börjar gråzonen? Hur vet de att du fått den?
Dom antar att du får den och det är upp till dig.

Där emot om du då missar brevet och tjänsten fortsätter så borde du ju bestrida så fort du ser att något är fel.

Och sen när det kommer till sånt här är det en stor skillnad fall personen nu som vill häva eller få tillbaka har använt sig av tjänsterna eller inte.

Men jag skulle alltid börjat med sakliga. Vad är det för abonnemang och hur kom det till?

Ifrån den informationen man får där kan du alltid läsa villkoren för detta avtal. Och ta det ifrån det.
Citera
2026-02-12, 18:17
  #6
Moderator
OceanDeeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hateuu
Börja alltid med ursprungen och bevisbördan för att avtal har gjorts.
Kan de inte presentera det är det ju en annan sak.

Kan de presentera ett inspelat muntlig avtal så är det ju från det att alla muntliga avtal ska följas upp med skrivblock information och distans avtalet säger att man måste få 14dagars ångerrätt ifrån det du har fått informationen.
Om det är företag så kan man inte genomgå avtal muntligt utan förr faxades avtal för snabba avslut.



Sen kommer den andra femman, när och varför har det inte upptäckts eller avslutats tidigare?

Har pengarna använts? Har någon vinst löst in/betalats ut?
Regler kring lotteri online är att det inte är ångerrätt på samma sätt som annat, jag vet ej exakt, så delvis om det är ett abonnemang så är pengarna borta OM avtal ingåtts och en dragning gjorts.

Det är svårt för mig att reda ut om detta ingåtts och jag fortsätter att försöka förstå men från berättelse jag hört hittills så har vederbörande svarat ja, jag är personen (du söker, ja, jag bor på den och den adressen) och sedan nekat till erbjudandet. Hen har också sagt ja till avtalet också när jag frågar igen så jag behöver nog fråga lite till för att reda ut exakt. Från början var det inget samtal. Det är lite svårt att få svar på denna och en annan gällande pengar i ett annat fall även då en betalning och då var det svårt att få ut rätt information.

Detta blir ändå inte mycket pengar men dilemmat är att alla "verkar" ha gått till inkasso för att sedan ta sig vidare till kronofogden 1-2 år senare för varje gäckar lite extra då det bara är några som kommit in vad jag sett än. Det känns dock som att allt är förskjutet något så enormt i tid så jag fattar inte heller hur det har gått till. Har man ett företag vill man väl ha betalt för första faktura och varför fakturera varje månad gång på gång... då känns det ju lite skumt på något sätt även om det etiskt är rätt om de ens ingått ett avtal. Vilket är huvudfrågan. Konsekvensen är inkasso och sedan vidare till Krono där man får hålla sig och bestrida fakturor.

En prenumeration på inkasso + kronofogdes avgift i 24 månader känns det mer som.


Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Det var lite snurrigt att läsa detta. Det kan vara så att du själv sitter med massa tankar om hur och vad du ska göra som får det att låta lite snurrigt.

Men om jag förstår det rätt så är det en person som du hjälper som har ett affärsavtal med ett företag som personen säger sig inte ha "gått med på".

- Hur länge har detta varit?
- Har personen betalat något? I så fall hur länge/många gånger (cirka).
- Har någon varit i kontakt med företaget och ifrågasatt avtalet?



När det gäller inspelning så är det vanligt att ljusskygga företag helt enkelt nekar att låta kunden få ta del av den. De hävdar att man får anmäla det och då använder de inspelningen som bevis för att avtalet finns. Det är till för att göra kunden osäker på vad man egentligen kan ha sagt. För om man förlorar i rätten så kan det bli kostsamt.

Företagets tanke med detta är att kunden istället ska välja att fortsätta att betala och inte våga anmäla.

Så hur säker är du på att den du hjälper faktiskt inte kan ha gått med på något som en klurig ljusskygg försäljare kan vrida och vända på så det låter som att personen ingått/gått med på en deal?
Ja. Skriften blir lidande när hjärtat slår.

Sedan mars 2023
Inte betalt någon gång eller indirekt via skatteverkets där de kan dra pengar för de som inte vet.
Nej, vad jag vet har ingen varit i kontakt eller nekat något.

Jag ska kolla med konsumentverkets rådgivare imorgon och se vad de säger. De kanske känner till aktuella liknande case som brinner varma just nu eller om de har andra råd man kan göra för att gå vidare på bästa sätt.

Jag ska även kolla med FI gällande den utredning de gör kring företag men som inte är klar trots att den startade i mitten av 2025. Kanske är det bara att företaget har lyssnat på FI.

I min teorilista vad som ligger bakom allt är även barn eller morsan förutom personen i fråga då.
Citera
2026-02-12, 18:23
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OceanDeep
Regler kring lotteri online är att det inte är ångerrätt på samma sätt som annat, jag vet ej exakt, så delvis om det är ett abonnemang så är pengarna borta OM avtal ingåtts och en dragning gjorts.

Det är svårt för mig att reda ut om detta ingåtts och jag fortsätter att försöka förstå men från berättelse jag hört hittills så har vederbörande svarat ja, jag är personen (du söker, ja, jag bor på den och den adressen) och sedan nekat till erbjudandet. Hen har också sagt ja till avtalet också när jag frågar igen så jag behöver nog fråga lite till för att reda ut exakt. Från början var det inget samtal. Det är lite svårt att få svar på denna och en annan gällande pengar i ett annat fall även då en betalning och då var det svårt att få ut rätt information.

Detta blir ändå inte mycket pengar men dilemmat är att alla "verkar" ha gått till inkasso för att sedan ta sig vidare till kronofogden 1-2 år senare för varje gäckar lite extra då det bara är några som kommit in vad jag sett än. Det känns dock som att allt är förskjutet något så enormt i tid så jag fattar inte heller hur det har gått till. Har man ett företag vill man väl ha betalt för första faktura och varför fakturera varje månad gång på gång... då känns det ju lite skumt på något sätt även om det etiskt är rätt om de ens ingått ett avtal. Vilket är huvudfrågan. Konsekvensen är inkasso och sedan vidare till Krono där man får hålla sig och bestrida fakturor.

En prenumeration på inkasso + kronofogdes avgift i 24 månader känns det mer som.



Ja. Skriften blir lidande när hjärtat slår.

Sedan mars 2023
Inte betalt någon gång eller indirekt via skatteverkets där de kan dra pengar för de som inte vet.
Nej, vad jag vet har ingen varit i kontakt eller nekat något.

Jag ska kolla med konsumentverkets rådgivare imorgon och se vad de säger. De kanske känner till aktuella liknande case som brinner varma just nu eller om de har andra råd man kan göra för att gå vidare på bästa sätt.

Jag ska även kolla med FI gällande den utredning de gör kring företag men som inte är klar trots att den startade i mitten av 2025. Kanske är det bara att företaget har lyssnat på FI.

I min teorilista vad som ligger bakom allt är även barn eller morsan förutom personen i fråga då.

Tror du har svaret där med. Om inte personen betalat så bör abonnemanget avslutas.

Men åter igen beror det på vad personen har tecknat för abonnemang här personen bundit upp sig emot 24månaders betalning osv då kanske det är annorlunda.

Vet inte din position i den här personens liv? Godman eller vän?

Viktigaste av allt är att bestrida fakturorna till företaget och sen bestrida till kronofogden då dom ej rör fakturor som är bestrida.

Men i grund i botten måste ju företaget här bevisa sin rätt för varför dom debiterat sin kund och varför.

Är det bara ett månads abonnemang så kan man nog bestrida varför dom inte avslutat prenumerationen. Är det är avtal med 12-36månads avtal så kanske det är annat men tycker ändå att dom borde avslutat det, beror lite på vad det är för lotter eller om det är kapital och använda osv.


Så där för min insyn i det hela.
Citera
2026-02-12, 18:32
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hateuu
Man har alltid spelat in samtalen eller inte alltid men en väldigt långtid.

Men det har alltid följts upp med skriftligt. Det gör det idag med men med hjälp av BankID så kan man bekräfta på distans att man tagit emot informationen osv.

Att bara ringa till en privat person och få ett inspelat ja räcker inte inte. Du måste få informationen skriftligt.

Här börjar gråzonen? Hur vet de att du fått den?
Dom antar att du får den och det är upp till dig.

Där emot om du då missar brevet och tjänsten fortsätter så borde du ju bestrida så fort du ser att något är fel.

Och sen när det kommer till sånt här är det en stor skillnad fall personen nu som vill häva eller få tillbaka har använt sig av tjänsterna eller inte.

Men jag skulle alltid börjat med sakliga. Vad är det för abonnemang och hur kom det till?

Ifrån den informationen man får där kan du alltid läsa villkoren för detta avtal. Och ta det ifrån det.

Har aldrig fått något skriftligt att skriva på från lotteri bolag.

Har ingått avtal med telebolag via telefon. Där var det ett muntligt bekräftat samtal som spelades in.

T ex. De säger idag, datum, ingår xbolag avtal xx med Lotta S. Den fråga: vill du ingå avtal. Svar ja

Osv
Citera
2026-02-12, 18:43
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lavande
Har aldrig fått något skriftligt att skriva på från lotteri bolag.

Har ingått avtal med telebolag via telefon. Där var det ett muntligt bekräftat samtal som spelades in.

T ex. De säger idag, datum, ingår xbolag avtal xx med Lotta S. Den fråga: vill du ingå avtal. Svar ja

Osv

Får väl säga på tror där, de jag gjort uppföljs av SMS och BankID nu för tiden eller så skickas information hem.

Men ja öl själva muntliga avtalet så låter det som allt är klart. Då jag jobbat med sånt här förr som säljare (vet) så har jag lite inblick i hur det fungerar men det baseras på mina kunskaper och erfarenheter ifrån förr och då inte med lotterier och casino.

Men ändå jag skulle tänka mig är om bolaget inte är registrerat i Sverige och då har andra regler.

Annars är distans avtalet så att du måste ju se avtalet och inte bara få det muntligt.

Men detta är ju vad som ska göras och tyvärr via distans så finns det ju företag som inte gör vad det ska och hoppas att folk bara betalar.
__________________
Senast redigerad av Hateuu 2026-02-12 kl. 18:45.
Citera
2026-02-12, 18:51
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lavande
Har aldrig fått något skriftligt att skriva på från lotteri bolag.

Har ingått avtal med telebolag via telefon. Där var det ett muntligt bekräftat samtal som spelades in.

T ex. De säger idag, datum, ingår xbolag avtal xx med Lotta S. Den fråga: vill du ingå avtal. Svar ja

Osv

Alla avtal via telefonförsäljning(om det är de som kontaktar dig) måste även ingås skriftligt. Muntligt avtal via telefon är inte nog.
De måste skicka avtalet skriftligt via Brev/mail/sms som måste besvaras.
Annars är inte giltigt.

Den lagen trädde i kraft september 2018.
Citera
2026-02-12, 18:53
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OceanDeep
Jag hjälper en att avsluta och lösa ett krångligt case. Ett köp på distans av lotteriabonnemang som löper månatligen mot faktura.

En ny lag sätter snart stopp på detta men frågan är om man måste avsluta det man aldrig beställt ändå. Denna nya lag häver kreditmöjligheter till köp på casinospel och ska börja gälla från 1 April 2026.

Samtidigt att vara två år sen på bollen så vet jag inte hur mycket gräset eller ogräset har växt om än ett prisbasbelopp men det känns ju ändå surt i sammanhanget.

Bevisbördan ligger ju i framtiden men ändå i dåtiden. Jag tror det ingicks avtal medvetet eller omedvetet genom telefon 2023 och att en ny regel sedan 2024 om jag inte säger fel kräver intyg eller brevutskick där ett avtal ingåtts på distans.

Speciella regler gäller spel så summan är egentligen borta efter 30-dagar om man inte hävdar annat. Summorna det handlar om är 199, 599 eller 749. Frågan är om det är alla dessa som hoppar in varje månad alternativ endast en gång i månaden av valfri summa av dessa sedan mars 2023.

Vad behöver jag hjälp med?

Jag ska ringa upp utfärdaren det vill säga den som ger tjänsten som aldrig beställts och försöka deala där. Sedan gäller det att följa lagen det vill säga att hävda att varje faktura är felaktig och något man inte beställt. Ja, två år senare. Jag hjälper till här. Så får vi se vad som händer. Jag reder också ut vad som sagt men det är inte lätt heller. Sa du ja eller nej? Fick du bekräftelse? Ringde du upp eller ringde dem dig?

Just att deala med utfärdaren gäller också om avtal ens ingåtts. Hur kan man hävda ett abonnemang som aldrig betalats? Bevisbörda på det? Kan jag be om de inspelade samtalet om det ens existerar? Vad är bästa vägen att gå? Är skyddet att bestrida varje faktura helt enkelt och deala med utfärdaren om en avslut och slutfaktura?

Mitt scenario är följande att beloppet i dealen kanske är en femtedel och den bästa mot att allt åker inkassovägen hela vägen till kronofogden. Samtidigt som man också kan motsäga sig allt som inte gått "hela vägen" och så att säga att det ursprungliga muntliga avtalet är felaktigt vilket är en annan väg som kanske är lite klurigare att balansera när jag själv inte kan få tillgång till dokument som måste svaras i tid enligt lagen. Bestrida fakturor.

Jag letar så mycket information i ärendet som möjligt för att kunna hantera det så snabbt och bra som möjligt. Jag tackar innerligen för den information som kan hjälpa mig framåt eller idéer på bästa väg att gå.

Klurigt värre. Jag kommer uppdatera tills det är löst.

För att avtalat skall vara giltigt skall det ha skickats till din vän skriftligt och din vän måste ha bekräftat detta.
Annars är inte avtalet giltigt.
Citera
2026-02-13, 15:07
  #12
Moderator
OceanDeeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hateuu
Tror du har svaret där med. Om inte personen betalat så bör abonnemanget avslutas.

Men åter igen beror det på vad personen har tecknat för abonnemang här personen bundit upp sig emot 24månaders betalning osv då kanske det är annorlunda.

Vet inte din position i den här personens liv? Godman eller vän?

Viktigaste av allt är att bestrida fakturorna till företaget och sen bestrida till kronofogden då dom ej rör fakturor som är bestrida.

Men i grund i botten måste ju företaget här bevisa sin rätt för varför dom debiterat sin kund och varför.

Är det bara ett månads abonnemang så kan man nog bestrida varför dom inte avslutat prenumerationen. Är det är avtal med 12-36månads avtal så kanske det är annat men tycker ändå att dom borde avslutat det, beror lite på vad det är för lotter eller om det är kapital och använda osv.


Så där för min insyn i det hela.
Älskare

Ja. Loggade in och kollade. Första inlogg idag kl 13 så kontot har egentligen aldrig varit aktivt då det aldrig kommit in betalning från den första fakturan som gjorts på det så kallade casinospelabonnemanget som beställts.

Citat:
Ursprungligen postat av Lavande
Har aldrig fått något skriftligt att skriva på från lotteri bolag.

Har ingått avtal med telebolag via telefon. Där var det ett muntligt bekräftat samtal som spelades in.

T ex. De säger idag, datum, ingår xbolag avtal xx med Lotta S. Den fråga: vill du ingå avtal. Svar ja

Osv
Gäller ett mesta fast inte lotto och spel online bland annat. Nu när jag sett detta och läst på så förstår man ju att det är lite galet. Det mest galna som är helt sjukt är att "varje" enstaka faktura om man trycker ner huvudet i sanden blir 1,500kr i avgifter hela vägen till KF eller om den hoppar ett steg extra via dotterbolag för att krydda summorna lite.

Citat:
Ursprungligen postat av Hateuu
Får väl säga på tror där, de jag gjort uppföljs av SMS och BankID nu för tiden eller så skickas information hem.

Men ja öl själva muntliga avtalet så låter det som allt är klart. Då jag jobbat med sånt här förr som säljare (vet) så har jag lite inblick i hur det fungerar men det baseras på mina kunskaper och erfarenheter ifrån förr och då inte med lotterier och casino.

Men ändå jag skulle tänka mig är om bolaget inte är registrerat i Sverige och då har andra regler.

Annars är distans avtalet så att du måste ju se avtalet och inte bara få det muntligt.

Men detta är ju vad som ska göras och tyvärr via distans så finns det ju företag som inte gör vad det ska och hoppas att folk bara betalar.
Japp. Jag säljer också fast trodde jag sög rejält men det gör man inte när man får facit i efterhand. Oavsett är det lite kryphål och även om jag ser negativt på företaget är detta ändå hundra gånger bättre än riktiga scams och sol och vår historier där folk helt blir ruinerade på kort varsel.


Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Alla avtal via telefonförsäljning(om det är de som kontaktar dig) måste även ingås skriftligt. Muntligt avtal via telefon är inte nog.
De måste skicka avtalet skriftligt via Brev/mail/sms som måste besvaras.
Annars är inte giltigt.

Den lagen trädde i kraft september 2018.
Jag har inte länken men tror jag läste att för casinospel så gäller detta nu även från och med 2024 någon gång men jag kan ha fel och jag är inte helt hundra.

Vad som har hänt.

Jag, vi har kontaktat ett antal bolag, konsumentverkets och rådgivare, skuldhandläggare i kommunen som får trycka in lite grundkunskaper förhoppningsvis i kärestan och sedan.

Ringt.

Alla bolagen ifråga, en del inkassobolag använda annat så faktura gick då en vända till annat inkasso och sedan vidare. Några har redan slunkit in i KF. Jag har kontaktat de flesta och väntar email respons på en för att se hur det går / gått vilket är huvudmålet egentligen. De sa: att de lagt bort / slängt 13 fakturor men jag är inte säker förrän jag får någon typ av kvittens eller ser att några inkassoärenden som är uppe läggs ner i början av nästa veckan som kommer. Skjutit upp några betalningar och avslutat ovanstående abonnemang.

En del var rappa och hade koll men de flesta var humana att snacka med.

Vi får se hur det går.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in