2026-02-12, 13:43
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kolonn
Varför du ska betala mer ? För att vi har tagit emot 100 tusen årligen under en lång period. Det räcker inte med din vanliga skatt. Många kommuner går på knäna. Och värre kommer det att bli.

Jag skiter fullständigt i hur mycket du har bidragit med. Du blir inte av med skulden för det.

Du har fortfarande inte kommenterat kärnfrågan jag tar upp. (Invandringen)

Testa att söka sök som ung idag. Du kan ta rollen på låtsas. Att söka jobb idag är förnedrande. Du anar inte hur mycket tid det krävs för att få ett jobb. Flera intervjuer, IQ test, prata med AI agent etc. Jag vet hur det var när du var ung. Jag har hört tillräckligt med historier.

Jag vill att din generation får skulden för förfallet. Att detta skrivs in i historieböckerna och inte glöms bort dr kommande hundra år. Ni har inte bara svikit era barn och barnbarn. Utan även alla generationer före er.

Invandring får du ta i en annan tråd för den är klart OT här.
Citera
2026-02-12, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Man söker väl inte bara för det finns plats utan för att man ser stor möjlighet att få jobb sedan med den utbildningen.
Var så när jag valde utbildning på högskola. De som tog examen samtidigt på den linjen fick alla jobb nästan direkt. Jag hade jobb flera månader före jag avslutat min utbildning. Jobbade de dagarna det gick utan att offra studierna.

Men jag vet att det finns en hel del som valt utbildningar som de kommer få svårt att hitta något jobb inom.
Det inte ser ut så längre att det finns utbildningar där man närmast är garanterad att få jobb. Lärare, jurister, IT-utbildade, lokförare har det svårt idag för att ta några exempel. Du kan inte sitta som pensionär och raljera över det.
Citera
2026-02-12, 14:04
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scaloppina
Jag förstår inte heller denna avundsjuka när de äntligen känner sig lyckliga.

Precis.

Sedan tror jag att de unga som mår dåligt idag kan få hjälp, iallafall ibland. Vi generation X, vi fick bara bita ihop, vare sig det var ångest, hemligheter, ensamhet eller barnsjukdomar. Och se vad det blev av oss, en generation som folk inte ens vet finns!
Citera
2026-02-12, 14:07
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Livet var nog ingen dans på rosor då på den tiden heller.

Verkligen inte. Men de tog iallafall lån till rätt saker. Inte konsumtionslån. Klart alla inte hade bra ekonomiskt tänk, men de hade från sina föräldrar att man ska spara, även om det bara blev en krona.

Men samhället idag skulle inte tåla sådan sparsamhet.
Citera
2026-02-12, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av priamos2014
Unga svenskar har inget land och ingen framtid.

Detta. Den äldre generationen har gett bort landet vilket gör att den yngre generationen aldrig kommer att åtnjuta de fördelar det innebär. Bland annat självbestämmande.

Pension? Det är något de yngre bara kommer få drömma om när de blir äldre. Livet kommer bara bli mer outhärdligt. Det är det enda de som inte har råd att flytta utomlands till ett normalt land har att se fram emot.
Senast redigerad av Statistenidittliv 2026-02-12 kl. 14:14.
Citera
2026-02-12, 14:16
Medlem
Citat:

Nej det är det inte då den påverkat landet och framtiden för så många.

Ni äldre har kunnat köpa er fria från den mångkultur ni själva varit med och röstat fram som de unga inte kunnat.

Men kanske blir ni berikade i livets slutskede när ni behöver hemtjänst.
Senast redigerad av Statistenidittliv 2026-02-12 kl. 14:23.
Citera
2026-02-12, 14:17
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeppeNil
Det inte ser ut så längre att det finns utbildningar där man närmast är garanterad att få jobb. Lärare, jurister, IT-utbildade, lokförare har det svårt idag för att ta några exempel. Du kan inte sitta som pensionär och raljera över det.
Kan jag visst. Lycklig pensionär, lördag hela veckan
Jag har redan bidragit en hel del till att skapa jobb och ge duktigt folk arbete.
Enklare utbildning till CNC operatör (ej akademiskt) får de flesta jobb omgående.
Utbildning till ingenjör inom produktion (akademiskt) får de flesta jobb om de duger till något.
Mer lovande yrken: Sjuksköterska, Polis, Officer.

Läsa till ekonom får man nog vara väldigt bra om man ska få något jobb men där hotas många nuvarande arbeten av att ersättas av AI-robotar

Här finns fakta om vad som kan ge jobb och vilket som troligen leder till arbetslöshet. SACO.

https://www.saco.se/studier/studieval/var-finns-jobben-i-framtiden/

Dags att du gör något vettigt också istället för att gnälla.
Eller är du kommunist? De brukar vara negativa till det mesta.
Citera
2026-02-12, 14:22
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Statistenidittliv
Nej det är det inte då den påverkat landet och framtiden för så många.
Men underligt att yngre ska må dåligt och underligt att många äldre mår bra.
Det finns rätt många pensionärer som har ett ekonomiskt helvete. De 60% med garantipension på knappt 12 000 kr/månad före skatt.

Gissningsvis skulle nog många yngre må bättre av att lägga undan telefonen och sluta leva genom sociala medier och träffa folk i verkligheten. Det är så vi människor gjort sedan tiotusentals år och troligen skull många må bättre.
Citera
2026-02-12, 14:26
Medlem
Citat:
Men underligt att yngre ska må dåligt och underligt att många äldre mår bra.
Det finns rätt många pensionärer som har ett ekonomiskt helvete. De 60% med garantipension på knappt 12 000 kr/månad före skatt.

Gissningsvis skulle nog många yngre må bättre av att lägga undan telefonen och sluta leva genom sociala medier och träffa folk i verkligheten. Det är så vi människor gjort sedan tiotusentals år och troligen skull många må bättre.

De har i alla fall en pension. Det kommer inte de unga idag ha när de blir äldre.

Ni fattar inte hur bra ni haft och har det. Det är det som är det mest tragiska.
Citera
2026-02-12, 14:38
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Statistenidittliv
De har i alla fall en pension. Det kommer inte de unga idag ha när de blir äldre.

Ni fattar inte hur bra ni haft och har det. Det är det som är det mest tragiska.
Ja jag och frugan har och har haft det mycket bra men jobbat för det också.
Man får inget gratis.
Trodde du det var enkelt att läsa 5 år på KOMVUX och sedan högskola med hus, familj och hund?
Frugan som jobbade ihop ledighet för att åka till Norge för att extraarbete som sjuksköterska för att få ihop ekonomin med de studielån och bidrag jag fick.
Det blev knappt någon semester mer än ett par dagar som vi tältade med barnen.
Blir rätt trött på de som gnäller istället för att göra något åt sin situation.

Du får väl för katten kämpa lite.
Tror du jag kommit från verkstadsgolvet till chef med bra lön och nu bra pension utan att göra något?

Jag vet inte var du befinner dig i livet men de flesta kan göra något åt situationen.

Antingen studerar du, börjat jobba eller letar jobb.
Jag får känslan av att du gett upp. Då förstår jag om du är yngre och mår dåligt.
Jag som nu är äldre kan se tillbaka på vad jag åstadkommit och känna mig nöjd med det och mår rätt bra.
Citera
2026-02-12, 14:42
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:

Detta är Flashback. Finns INGET ämne där invandringen är OT.
Citera
2026-02-12, 14:42
Medlem
Citat:
Ja jag och frugan har och har haft det mycket bra men jobbat för det också.
Man får inget gratis.
Trodde du det var enkelt att läsa 5 år på KOMVUX och sedan högskola med hus, familj och hund?
Frugan som jobbade ihop ledighet för att åka till Norge för att extraarbete som sjuksköterska för att få ihop ekonomin med de studielån och bidrag jag fick.
Det blev knappt någon semester mer än ett par dagar som vi tältade med barnen.
Blir rätt trött på de som gnäller istället för att göra något åt sin situation.

Du får väl för katten kämpa lite.
Tror du jag kommit från verkstadsgolvet till chef med bra lön och nu bra pension utan att göra något?

Jag vet inte var du befinner dig i livet men de flesta kan göra något åt situationen.

Antingen studerar du, börjat jobba eller letar jobb.
Jag får känslan av att du gett upp. Då förstår jag om du är yngre och mår dåligt.
Jag som nu är äldre kan se tillbaka på vad jag åstadkommit och känna mig nöjd med det och mår rätt bra.

Jag har numer förtidspension. Snart haft det i ett år.

Även unga utbildar sig och jobbar, tror du de kommer få gå i pension för det efter vad er generation gjort med landet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in